Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?
Är så nyfiken på vad ni fick för summa, hur mycket blev det per gäst om ni slår ut det? Hur mycket gav någon som mest/ som minst? Vad skulle du ge för summa själv?
Är så nyfiken på vad ni fick för summa, hur mycket blev det per gäst om ni slår ut det? Hur mycket gav någon som mest/ som minst? Vad skulle du ge för summa själv?
Vi fick 47 000 och utöver det även gåvor och 2000 som gäster gav till välgörenhet vilket vi uppskattade väldigt mycket. Det var 57 gäster som kom.
Jag skulle nog hellre låta bli att skriva något om presenter än att skriva kontonumret.
Men skriver man inte vad man önskar sig får man definitivt räkna med att gästerna ringer och frågar!
Och är det då fel att säga att man inte önskar sig något men om gästerna verkligen insisterar på att ge något (vilket dom med säkerhet gör) så är ett bidrag till bröllopsresan mest uppskattat. Det behöver inte vara så att det ska bekosta hela resan, tror många av oss har räknat in resan i budgeten, eller åtminstone håller på att spara ihop till den..
Jag som gäst skulle iaf uppskatta att veta vad brudparet önskar sig, vare sig det är en ballongflygning, en kristallvas eller ett bidrag till resan/festen, än att köpa något som jag inte är helt hundra på att dom skulle uppskatta.
Och det är väl mer pinsamt att få en massa "skrot" som hamnar i förrådet eller på en loppis året därpå som råkar besökas av gästen som gett den..
Nej hörrni, våga önska Er det ni uppskattar och ha användning för, oavsett vad det är!
Vi skriver såhär:
För att vi inte ska få dubletter,
av dukar, vaser och assietter,
ber vi er vänligast att strunta i paketen..
Vill ni ändå något skänka,
finns det något vi oss kan tänka..
Ett litet bidrag till bröllopsfesten,
eller den kommande kärlekssemestern.
Anonym! Det första hänvisade till dig. Övrigt var mer allmänt runt frågan och övriga pinsamma pengatiggares ursäkter. Varför inte skriva i inbjudan eller vid förfrågan att frågor kring presenter/gåvor kan tas upp med värdpar/brudtärna/toastmaster? Jag reagerar mkt på att skriva kontonr i inbjudan samt ens nämna presenter i densamma. Sköt det snyggt!
Alltså ignorera den här anonyma människan istället, hen verkar ha något form av problem...
Jag förstår inte alls logiken i att säga "bidrag till en resa vore mest uppskattat" skulle vara tiggeri, medan "jag behöver en kaffebryggare" inte är tiggeri?
Vari ligger skillnaden?
Jag fattar verkligen inte.
Framhåller fortfarande miljöaspekten också. Vi överkonsumerar redan som det är, varför uppmuntra till det ytterligare när de flesta människor som gifter sig idag har bott själva och redan har dubbel uppsättning prylar till hemmet?
Vi fick upplevelser i andra former också, och det var uppskattat, (bland annat champagneprovning) men hade alla gett oss en upplevelse hade det blivit för mycket, vi var 70 gäster - vi kan inte gå på 35 olika upplevelser närmaste halvåret liksom.
Det känns trevligare att önska sig valfritt bidrag än "de här vinglasen för 300 kr styck tack." i en registrerad gåvolista, som tydligen är helt legitimt... haha, jag storknar av detta alltså.
Jag fattar att man inte gjort så tidigare.
Men tidigare fick man inte vara homosexuell, ha byxor om man var kvinna eller rösta för den delen heller. Så varför måste man så självklart göra som man alltid gjort?
Om något tycker jag motståndarna till pengagåvor helt enkelt kan GE EN GÅVA då, vad är problemet, varför pådyvla alla andra människor sin egen tro i detta? Det är inte som att de som önskar sig resebidrag går tillbaka med en gåva man fått och kräver att få pengar istället - varför ska ni hålla på att kräva att vi måste hitta på att vi så gärna vill ha en kristallskål?
Vi skriver såhär:
För att vi inte ska få dubletter,
av dukar, vaser och assietter,
ber vi er vänligast att strunta i paketen..
Vill ni ändå något skänka,
finns det något vi oss kan tänka..
Ett litet bidrag till bröllopsfesten,
eller den kommande kärlekssemestern.