Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?
Är så nyfiken på vad ni fick för summa, hur mycket blev det per gäst om ni slår ut det? Hur mycket gav någon som mest/ som minst? Vad skulle du ge för summa själv?
Är så nyfiken på vad ni fick för summa, hur mycket blev det per gäst om ni slår ut det? Hur mycket gav någon som mest/ som minst? Vad skulle du ge för summa själv?
Nu kommer jag med lite icke PK åsikter här
Först och främst så kan jag berätta om vår situation, vi la upp en lista med prioriteringar inför vårt bröllop en av de högsta punkterna vara att vi ville ha en fest för hela släkten.
Jag tycker släkt är viktigt och ville att alla skulle få känna sig välkomna på vår bröllopsdag.
Strax under på prioriteringlistan stod bröllopsresa.
Eftersom vi har en väldigt begränsad ekonomi så fick vi helt enkelt välja vad som kändes viktigast festen eller bröllopsresan och vi valde festen.
Detta beslut i kombination med att vi är väldigt omaterialistiska människor gjorde att vi ställde in oss på att vår "bröllopsresa" skulle bestå av att låna min mammas lägenhet ett par dagar och iaf få lite miljöombyte.
Vi planerade först att skriva gåvor undanbedes på inbjudan men efter att ha pratat med diverse släkt och vänner(som ville ge någon typ av gåva) så skrev vi att deras närvaro var viktigast men om de ville ge en gåva så skulle vi uppskatta ett bidrag till smekmänaden.
Eftersom vi inte hade någon budget till en resa gjorde att vi ställde in oss på att rätta mun efter matsäck, om det sen innebar en mysig hotellnatt i grannstaden eller en veckas solresa så var det ändå något vi verkligen hade uppskattat.
För min del så har jag ingenting emot att man önskar sig pengar OM det är något man behöver. Skulle någon av mina vänner som har det mindre bra ställt så skulle jag med glädje ge dem ett bidrag som de sedan kan använda till vad de vill och behöver, om det sen e hyra, mat eller resa spelar inte mig någon roll.
Däremot kan jag grina lite illa när någon önskar sig pengar när de egentligen inte behöver dem.
Jag tycker hela resonemanget med att har ni inga pengar så ska ni minsann inte få önska er det heller är lite bakvänt.
Om man nu inte kan åka på en resa/ha en bröllopsfest utan hjälp då borde det väl vara vettigare att "få lov" att önska sig det oxå medans om man hävdar att minsann inte har några problem med att åka iväg fyra gånger om året, varför behöver man då önska sig pengar till det, då kan man väl önska ett bidrag till välgörenhet eller nåt?
Men hur känner du för en situation där brudparet faktiskt inte har råd att ha en bröllopfest om de inte kan önska sig bidrag?
Jag hade ju upplevt det som väldigt trevligt att de hellre vill ha en rolig fest med mitt deltagande än den där jätteviktiga kaffekoppen från cervera.
För mig är inte det här ett ämne där det finns något generellt rätt eller fel utan bara en hel massa gråzoner.
servisen var bara ett exempel, jag hade blivit jätteglad om nån tänkt på mig o min häst o gett ett täcke i present.
Det var anonym(bruden) och hennes man som blivit rejält besviken om de hade fått presentkort från cervera för det enda de var intresserad av var att få så mkt pengar de kunde för att få en dunder fest som gästerna sponsrat.
Det var det jag reagerade på, alla kanske inte vill kommma tomhänt utan faktiskt ge en slags gåva även om de kanske bidrar med lite pengar oxå.
och låt säga chicita, du o jag är vänner o vi går på stan o shoppar tillsammans, helt plötsligt ser du en jättefin tavla som du vet att både du o din blivande gärna vill ha.
Jag är bjuden på ert bröllop o tänker oj den där tavlan hon såg i affären, den ska jag köpa för den tyckte hon om, det borde bli en fin gåva. Skulle inte du bli glad om jag som din gäst köpte den fina tavlan o gav er i present?
Med det är inte sagt att jag inte kan bidra men nån slant heller, vilket jag förmodligen skulle göra oxå.
även om jag önskat mig pengar i gåva så skulle jag inte bli sur o besviken om nån gäst hellre ger oss en personlig gåva tex det där hästtäcket eller en flaska vin eller vad det nu kan vara.
jag hade väl fått tänka som så att.: ja de tyckte väl det kändes bättre o ge en fysisk gåva än pengar och jag är glad att de faktiskt gav nånting som de trodde att vi skulle bli glad över.
Fast här känns det som att ni försöker uttrycka precis samma sak, en önskan är bara en önskan och hittar man nåt personligt som man är säker på att paret vill ha/behöver så är det självklart jätteuppskattat.
Jag tror cervera exemplet ovan mer handlade om de där skräckexemplen man stött på där gäster frångår brudparets önskelista "på pin kiv" så att säga, tro det eller ej men det finns den typen av gäster.
Har bland annat stött på en kvinna här på BT som var bjuden på ett bröllop och minsann skulle ge en brödrost för det var sånt man SKA ge på bröllop, värt att notera är att hon visste att brudparet hade TVÅ kompletta hushåll och önskade sig bidrag till sin bröllopsresa. Hennes inställning var att då fick de väl sälja den om de inte ville ha tre stycken.
Men det svåra är att ge en bra present när ett brudpar uttryckligen önskar sig bidrag till resa om gästerna vill ge något. Vissa tror sig känna brudparet och ger t.ex. tavla...om en tavla ska komma in detta hem så ska den verkligen vara fin...(ingen av oss gillar konst) så det ska inte vara något tjafseri ;) Den blick som jag och maken skulle ge varandra:"tippen imorgon?" Det är bäst att hålla sig efter brudparets önskan. Eller födelsedagsbarnet. MIn Farmor frågar mig fortfarande vad jag vill ha och jag säger fortfarande jag vet inte och att hon inte behöver ge mig något. Men kommer hon med ett kuvert med ett kort och pengar "du tycker om skor så gå och köp ett par som du gillar" Då har jag fått friheten att välja. Visst det behöver inte vara skor men om hon säger skor i meningen, ja då går jag och köper skor :D (älskar skor)
Så får jag en vas (en ful nu dvs) så kan jag tänka:"vad i hela friden fick dig att köpa den här? la du ner tid på att köpa skräp?" Så vad jag tycker är fint och vad någon annantycker är fint är heeeeeelt olika saker.
Sen skulle jag skriva något..som jag har glömt bort.
Om man som gäst inte vill ge det som brudparet önskar sig så ge inget!
jag känner väl som så att,har man inte råd med festen då får man kanske välja bort den tills den dagen man har råd att bekosta den dunderfest man vill ha eller så får man välja att ha en fest som inte är lika dyr o storslagen så man har råd att bekosta festen.
det kanske är så att det är lite olika synsätt beroende på vart i landet man bor o vilka sociala koder man har där man bor.
I pluttiga Hälsingland där jag kommer från o Dalarna där jag bor nu kanske vi är mer för att har vi inte råd att bjuda då får vi vänta med dunderfesten eller välja en lite enklare fest vi har råd med.
Så resonerar iaf alla de jag känner.
och som nån skrev, är det ett redan rikt par som har råd att bekosta utlandsresor flera ggr om året ur egen ficka känns det lite märkligt att gästerna ska sponsra ännu en resa de igentligen redan har råd att åka på utan bidrag. och även bidra med kuvert avgift till de som redan har rejält med kosing.
Är det någon med sämre inkomstläge så kan det kännas mer rätt att ge bidrag till en resa alt fest.
Den bästa gåvan är inte pengar eller prylar, det är om det kommer någon o grattar o är uppriktigt glad för vår skull. det är den bästa gåvan.
Ungefär vad alla i tråden försökte övertyga henne om, men hon tänkte minsann följa "etiketten"
Jag är också som du ganska kräsen med vad jag släpper in i mitt hem och vet inget värre än de där tusen prydnadssakerna som så många tvunget vill ge bort.