• Anonym (nyfiken)

Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?

Är så nyfiken på vad ni fick för summa, hur mycket blev det per gäst om ni slår ut det? Hur mycket gav någon som mest/ som minst? Vad skulle du ge för summa själv?

• Svar på tråden Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?
  • Aniara4
    Alyllyra skrev 2012-10-21 16:42:18 följande:
    Jag funderade på en sak angående att önska sig pengar; är det så att man förknippar det med tid? Alltså, tid idag är så mycket värt, att någon tar sig tid för någon annans skull är för många mer värt än pengar. Att någon då har tagit sig tiden att fundera ut något man vill ge och sedan gått ut på stan och handlat det och slagit in det omsorgsfullt, är det det man uppskattar hos en "riktig" present. Dvs att oavsett hur ful den där vasen är så är det i alla fall nån som har lagt ner tid på att hitta den... Och det är värt mycket mer än att få något som faktiskt är användbart. Förstår ni? :-/
    Tack! Någon som faktiskt har tänkt till lite och kommer med en ny infallsvinkel! Intressant tanke, jag tror det ligger något i den. Att tänka ut en bra gåva, gå på stan och köpa den, och slå in den i ett paket kräver lite mer planering och tanke än att bara slänga ner en femhundring i ett kuvert. Så det kan säkert vara en del i det hela.
  • Anonym (bruden)
    maxmamma skrev 2012-10-21 16:48:51 följande:

Nu var det inte frågan om att köpa en hel servis, om brudparet har en önske lista där de önskar delar till en servis så sponsrar jag gärna det.

Jag deltar väl i festen endå om jag nu åker på bröllopet i fråga, det handlar inte om vad som är festligast.Roligt har man väl endå fast man köpte servis delen för kanske 500kr o sen går o festar med de nygifta.

Eller menar du att man inte har samma rätt att vara med på festen om man väljer att köpa delar i en servis eller en tavla de gärna vill ha istället för att slänga ut 1000kr eller vad det nu kan vara på att sponsra festen?

Och jag sa oxå att om de gärna önskar sig nått fysiskt som kan man se o ta på så köper jag gärna det i första hand istället för ge pengar till festen.

Jag tror nog att man minns att "min kompis B" var med och köpte delar till min servis som jag så länge önskat mig.

Lika väl som jag minns att "kompis C" bidrog med 600kr till min fest.

Minns man inte att man fått gåvor o av vem så kanske man har lite taskigt minne

Jag kan bara relatera till mig själv o jag o sambon slog i hop våra födelsedagar o gjorde stort kalas/fest då vi fyllde jämt båda två, jag minns vem jag fick vinglasen av o han minns vilken han fick den där fina whiskeyn av osv du förstår poängen?

Det jag vill mena är att fast vi vart stooort sällskap så minns vi vem som gav vad o jag är fortfarande glad över de fina vinglasen jag fick, de ska jag använda nu på vårt bröllop som blir januari.

Fast om brudparet önskar sig bidrag till festen och inte nån servis då?

Önskar man sig bidrag till festen så är det väl för att kunna göra "mer" av festen, annars önskar man sig ju inte det eller hur? Om någon hade kommit med ett presentkort på cervera till oss när vi gifte oss hade vi blivit rejälst besvikna! Vi ville ha FEST med nära och kära, och vi hade inte kunnat det om vi inte fått bidrag.

Tyvärr är det så att folk inte minns vad de fått av vem, många skriver ju en lista just för du inte kan komma ihåg vem du fått faten av och vem du fått kopparna av, så det är ju inte direkt personligt.

Som sagt, smaken är som baken. Jag tycker det är skittråkigt när brudparet lägger upp en önskelista på tex cervera, så fruktansvärt trist!! MEN, är det det dom vill ha får dom givetvis det, men som sagt, hade hellre sponsat fest, bröllopsresa eller fått köpa en personlig present istället för en trist del i en triskt servis ;)

• maxmamma

ja men nu ställde jag åsikten som så att OM de har en önskelista hos cervera så tror jag nog brudparet blivit glad för de delar i den servisen de önskade sig.

och ja hade de önskat bidrag till en fest de bjuder in till men inte har råd att betala själv då hade jag väl fått ge dem en slant då.

Ja vilken tur att jag inte känner dig personligen som blivit besviken för att jag gett er en personlig present istället för att bekosta eran fest.

Du kan inte vara så särskilt gammal som har de prioriteringarna, vi som är lite äldre kanske har lärt oss att uppskatta annat här i livet än bara pengar.

och bjuder man in till fest, då ska väl inte gästerna bekosta den festen DU bjuder in till??
    Har man inte råd att slå på så stort som man önskar, ja då får man antingen välja att ha en mindre överdådig fest eller välja att bjuda in mindre gäster.

på det sättet ser många av oss äldre människor på saken, dvs vi som har blivit 35+ och däröver.
    men som du säger att det är gästerna som ska betala DIN fest för att DU vill ha en rejäl bröllopsfest tycker nog de flesta yngre människor,dvs från 18-25 eller nått år äldre än 25.

att man däremot  kan sponsra en bröllopsresa känns bättre isf.

Knepigt folk du känner som glömmer vem som gett vad när det gäller presenter, ingen i min bekantskapskrets har glömt vad jag har gett i present osv som jag gett. 

Jag får vara tacksam över att jag bara har människor i min egen ålder o däröver som vänner, o som man blivit bjuden på bröllop av som har haft råd med egna medel bekosta sina rejäla fester o inte krävt att gästerna ska betala för deras kalas.

• Anonym (hmm)

Ursäkta att jag lägger mig i men jag tror inte det handlar om att gästerna ska beskosta festen.

Kan ju bara utgå från mig själv, med vår budget kan vi i dagsläget bara hyra in en trubadur på kvällen, men om vi får några kronor av gästerna istället för presenter så kan vi förhoppningsvis hyra in bandet vi vill men inte har råd till!

Och åter igen utgår jag från mig själv, men i vårat fall så förlorade vi hela vårt hus med grejer för några år sedan i en tragisk brand, och efter det har vi insett att det som betyder minst för oss va just den där servisen från cervera och den där dyra vasen osv...Det som är viktigt är att man får må bra, vara lycklig och njuta av livet med sina vänner.!

Vi var inga matrealistiska människor innan branden och ännu mindre matrealistiska nu! En rolig fest med ett liveband är värt så mycket mer för oss än att ha en servis från cervera!!

Men man tänker och prioriterar olika!

• maxmamma

ja jag hade då som gäst blivit besviken oxå om man gått o letat nån personlig fin present till brudparet så vill de inte ha det jag lagt ner tid o faktiskt pengar på att köpa till dem o de enda de är nöjd med är om de får pengar som betalar deras fest.

om jag misste mitt hus o allt som fanns i huset hade jag blivit väldigt glad för om nån tänkt på mig o min olycka o försökt ge en fin tingest som man dessutom kanske till och med har användning av.

jag kan faktiskt inte förstå hur ni kan vara mer intresserad o sugen på att få mina pengar än en personligt riktad fin present som man ordnat för er skull.

jag är inte heller materialist men tycker det känns väldigt fint om nån av mina vänner ger en fin present som de lagt ner tid på att leta för min skull än om de sticker åt mig en 500-hundring. 

ja det är väl tur jag har så tacksamma vänner som blir glad för vad de får o inte sitter o förväntar sig pengar av mig o blir besviken när de inte får pengar.

Tycker mest synd om er unga som känner att det enda som räknas är pengar, inte vad människor lägger ner tid o energi på att ordna för er skull, just det pengar var det ja som räknades.

Hoppas ni har många vänner o bekanta som delar med sig av sina pengar till er för att ni vill gifta er o "bjuda" på en fest som gästerna betalat för ni bjuder dem så fint.

För det är ju inte ni som bjuder gästerna  på fest det är gästerna som bjuder er på bröllopsfest och då ska man inte kalla det för att man bjuder in på fest, då heter det att vi blev bjuden på fest av gästerna.

själv ska jag BJUDA in mina gäster på fest som jag o sambon betalar och låter gästerna känna sig som gäster som blivit inbjuden, inte att de har bjudit in mig o sambon på fest.

Sånt är ni nog för ung för att förstå med tanke på att ni hellre låter gästerna sponsra festen NI vill.och jag är glad att jag inte är vän med er eftersom det enda ni är intresserad av är mina pengar om jag varit er vän...

• Anonym (\"tiggaren\")

Vi ska gifta oss om ett år och vi vill bjuda in alla våra vänner och släktingar att dela den dagen med oss. Vi kommer knappt under 100 pers, så vi måste försöka hålla budgeten nere så gott det går.Men att få dit alla är viktigare för oss än att det ska vara jätteflott.

I vår budget ingår därför ingen större bröllopsresa, så ett bidrag till denna kommer vi önska oss. Vi bjuder in till vårt bröllop, och kommer skriva att det enda vi vill är att våra vänner kommer och firar med oss, MEN om de ändå vill ge oss något så är det detta vi önskar oss mest. För jag vet att i mina kretsar så vill man ha med sig något och då är det väl jättebra att ha med sig något brud/värdparet verkligen vill ha?. Bland mina vänner och släktingar är vi uppfostade som så att går man på bröllop/fest så kommer man inte tomhänt! Skulle ALDRIG komma utan present på ett bröllop, ÄVEN om de avböjt detta i inbjudan, vem är så sniken och snål att de går på bröllop utan en gåva!?

Trots att vi i inbjudan skiver att vi önskar oss pengar är det inte så att vi begär eller förväntar oss att få något, MEN om gästerna vill ha med något så skulle bidrag till resa vara mest uppskattat hos oss. Därmed inte sagt att vi kommer tycka illa om ev. andra gåvor!

Men detta är bara vad jag, och mina vänner tycker, ett gäng tjejer på 30+ med medelinkomst i en större svensk stad

• Anonym (hmm)

Vad vet du om min ålder?

Det är de enda jag undrar, sen lämnar jag denna diskussion!

Och vi kommer bjuda våra gäster på festen, vi har skrivit i inbjudan att det största gåvan är att dom medverkar denna dag!

• Alyllyra

Jag förstår inte varför det är en åldersfråga vad man önskar sig och hur man prioriterar? Att umgås med sina vänner borde vara en prioritering i alla åldrar. Och det verkar det vara också. Om ett bidrag hade varit nödvändigt för att vi skulle kunna bjuda fler av våra underbara vänner så hade det varit en no brainer för oss.
    Våra vänner är ju lika mycket våra vänner oavsett om vi är studenter, tjänstemän, arbetslösa eller vd:ar. Och då vill vi dela vår dag med dem för att visa hur mycket vi uppskattar dem och hur mycket de betyder för oss. Att de stödjer vår kärlek och ger oss värme och minnen för livet är ju ändå mest värt.

Återigen tycker jag att vi (som är vuxna människor, vilket påpekas ENORMT många gånger i den här tråden) borde kunna hålla diskussionen på en nivå där man inte kommenterar varandras ålder, socialgrupp (!) eller livsituation. Varför att det så känsligt att diskutera pengar att man måste sänka sig till personliga påhopp?

• Alyllyra

Theodora: Coolt, det funkade faktiskt! Tack!

• maxmamma

som sagt jag går gärna på bröllop o jag ger gärna en present, men då delar jag hellre upp det som att jag ger en gåva som kan tänkas uppskattas o sen kan jag bidra med en slant oxå.

för som du själv säger, det känns pinsamt att inte ha nått att ge när man kommer som gäst.

och det finns även de som avsäger sig presenter o gåvor men sen blir sur för att de inte fick nått eller fick för dåligt med pengar/presenter

Och det finns de som önskar enbart pengar i gåva o sponsring, som får det de önskar men blir sur för de tycker gästerna var för snål o höll i plånboken för hårt. 

som sagt det finns folk till allting.

själv blir jag glad om nån bara säger grattis till mig när jag fyller år o grattar på andra högtidsdagar o är det nån som bemödar sig att ordna en personlig present så blir jag jätteglad men har inga krav eller förväntningar om att överhuvudtaget få nått. 

och kan som sagt, jag sponsrar gärna en slant till deras bröllopsresa eller ger en annan present jag vet de uppskattar men själva festen tycker jag de kan stå för iom att de faktiskt BJUDER mig till en fest. 

Svar på tråden Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?