Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?
Är så nyfiken på vad ni fick för summa, hur mycket blev det per gäst om ni slår ut det? Hur mycket gav någon som mest/ som minst? Vad skulle du ge för summa själv?
Är så nyfiken på vad ni fick för summa, hur mycket blev det per gäst om ni slår ut det? Hur mycket gav någon som mest/ som minst? Vad skulle du ge för summa själv?
Jag fortsätter resonemanget efter vår situation - vi har nästan ingen buffert kvar, förutom till tandläkarbesök och glasögon och sånna här grejer. Vi har liksom extremt lite sparpengar kvar efter festen. Därav kan det hända att resan blir lite mindre och lite av de pengarna går till våra sparkonton för att stilla ekonomisk ångest. Det hoppas jag verkligen inte att våra gäster som gett oss gåvor skulle bli arga över.
Man önskar inte pengar, punkt! Precis som andra oskrivna regler och sociala koder som gör umgänge smidigt och trivsamt, man tuggar inte med öppen mun, ligger med sin bästa kompis kille eller tränger sig i kön på ICA. Att man sen FÅR pengar, gåvor, presentkort, brödrostar eller whatever är bara något att vara tacksam över. Precis som alla andra normala människor så tar jag alltid med något när jag är inbjuden på middag, fest el bröllop. Men om det stod i inbjudan att det enda som önskades var pengar (linda in det bäst ni vill, alla fattar att ni egentligen inte har råd med bröllop och resa och önskar att gästerna istället ska betala detta) ...inkl kontonummer...då skulle jag först tacka nej till evenemanget och sedan sluta höra av mig till personen ifråga. Detta fenomen kanske är en lantortsgrej för jag aldrig råkat ut för det en enda gång på 45 år, tack och lov. Första gången jag hörde talas om "kuvertavgifter" och pengar istället för presenter var när jag blev medlem här, ca 1 vecka sedan. Som jag skrev tidigare, sköt presentbiten snyggt! Budskapet ni sprider till nya unga medlemmar är att det är normalt att önska pengar och snart t.o.m. ett krav för att kunna genomföra ett bröllop med allt vad det innebär. Ta ned bröllopet till vad det faktiskt handlar om, att fira två som valt varandra för kärleks skull. Allt annat är sekundärt.
Nej Fru November! Du och jag skulle nog aldrig vara vänner IRL. Jag generaliserade för att få fram en poäng med hela fenomenet. Debattera kallas det. Jag utgår såklart från mina erfarenheter och det jag läst här när jag uttrycker en åsikt. Då du tillhör pengatiggarna så förstår jag att vi är långt ifrån varandra i denna fråga och vi lär aldrig mötas. Säga upp kontakten och att sluta höra av sig är dock två olika saker. Det första är för dramaqueens, det andra är mer subtilt och lämnar även en dörr öppen till att återuppta vänskap i framtiden. I min värld så har jag aldrig hört talas om detta pengatiggeri för sponsring av bröllop och resor och jag har familj, släkt och vänner i alla åldrar och socialgrupper, dock i storstan. Att ens föräldrar hjälper till är helt avskilt från övriga gäster. Så tramsiga ursäkter som "orkar inte bära för vi ska åka tåg" eller "vi är 19 år och har redan ett komplett hem" ...men gud gift er inte då om detta med gåvor och pengar är ett sånt stort problem. Eller få bröllopet att handla om annat än pengar och gåvor. Det löser ju oftast sig självt och måste vara det sista ett bröllop handlar om. Att de flesta tiggarna här är anonyma visar bara på att de egentligen vet att det INTE är socialt accepterat att önska pengar eller sitta som TS och beräknande fråga om hur mycket hen skulle kunna snika åt sig av sina gäster enligt andra tiggares erfarenheter. Våga säg som det är: du har inte råd att genomföra ett bröllop och önskar att dina gäster ska chippa in med en summa som täcker era kostnader. Sorry men det är the cold hard truth! Talar till alla tiggarna nu.
Nej, jag håller fullständigt med dig,
jag har nämligen ett par kriterier som mina vänner nödvändigtvis bör uppfylla,
och du är varken sympatisk eller uppfostrad!
Debattera handlar inte om att tala om för folk att de är värdelösa lantisar som inte kan föra sig,
du verkar helt oförmögen att tala för din sak när du skriver.
Det enda du gör är att provocera, och inte heller det gör du speciellt effektfullt..
Jag och min blivande har en väldigt god ekonomi, och vi klarar av att betala både bröllop och resa,
skulle nog kunnat göra det här ett par- tre gånger om året om det var så.
Det är inte Vi som har ett behov av pengar,
det är oftast gästerna som önskar ge brudparet en gåva,
klarar du av att se skillnaden där?
Och just därför så uppskattar iaf jag som gäst på ett bröllop
om jag får veta vad som skulle glädja dem mest.
Jag vet inte på vilket sätt invånarantalet i staden du bor i
får dig att veta bättre eller för den sakens skull ha bättre koll på sociala koder?
Själv bor jag i Göteborg, om det nu är så intressant?
haha tja vad säger man, alla gillar pengar det är inget att hymla om, men det kanske är sättet att förvärva dessa åtråvärda pengar som folk retar sig på??
Jag själv gillar att få pengar genom lön och arbete och skulle gärna vilja vinna lite kosing på typ lotto, trisslotter osv.
Är väl inte så bekväm med att önska pengar igentligen, skrev det dock i vår bröllops inbjudan att om vi helst inte ville ha mer köksgeråd då vi är över 35 både två o har allt sånt vi behöver.
Gjorde som man inte ska göra o skrev att ev gåva fick bli typ sponsring till en resa för hela familjen då även barnen inräknad genom att ge ett resebridrag eller resepresentkort.
Sen finns det dom som gärna förvärvar pengar gåvor utan att specifiera vad pengagåvan ska användas till och det kan jag tycka känns lite knepigt o jobbigt att ge pengar o så ska de kanske ha pengarna för att gå på krogen o festa upp dem sen, det känns inte bra.
Men får man veta att pengarna ska användas till att köpa en ny fin servis eller en vacker tavla eller en resa ja då kan det vara helt okej att önska pengar. För då kan jag ge en slant i present men inga hutlösa summor.
Känner jag brudparet väldigt väl typ mina o sambons bästa vänner då kan jag spotta upp 1000kr men om det är en vän men ej bästa vän då kan jag ge 500kr
Är det en något ytlig bekant då kanske jag inte ger mer än 300kr.
jaja nu kanske jag anses som snål då jag ger exempel på hur stora summor jag lägger ut på bidrag till diverse saker..
Önskar sig brudparet däremot prylar typ servis så köper jag gärna ett par delar till servisen som gåva eller om de sett en vacker tavla för rimlig kostnad köper jag gärna den.
Hm snacka om att bli långrandig men ni fattar vad jag menar va?! )
Om det anses provocerande att tycka illa om tiggeri vuxna människor emellan på en av sina viktigaste dagar i livet, ja då är jag det. Du har dock missuppfattat VAD jag tycker illa om i denna fråga, trots att jag skrivit det flera gånger. 1. Att skriva om presenter, pengar eller annat i själva inbjudan. 2. Än värre, skriva ut kontonumret! Jag har också skrivit minst två ggr att man kan sköta det snyggt. Om du fortfarande har problem med detta så kommer vi nog inte längre i denna debatt, du och jag. Bor i Sthlm och kommer från familj i socialgrupp ett. Men det är ovidkommande, då jag känner människor i alla läger som aldrig skulle komma på tanken att göra 1 eller 2 här ovan.