• Anonym (nyfiken)

Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?

Är så nyfiken på vad ni fick för summa, hur mycket blev det per gäst om ni slår ut det? Hur mycket gav någon som mest/ som minst? Vad skulle du ge för summa själv?

• Svar på tråden Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?
  • TheD

Om du lutar huvudet bakåt så kanske den där nästippen kan komma högre upp.

• Chicita
    Theodora skrev 2012-10-20 17:41:13 följande:
    Tänkte inte skriva mer över huvud taget i denna tråd men kan inte låta bli.

Jag har svarat anonymt i denna tråd angående hur mycket vi fick av våra gäster, helt enkelt eftersom jag inte vill att andra dömer dom som varken snåla eller givmilda.
    Jag hade inte tänkt berätta över huvud taget om vad vi fick. Det känns lite privat, men man kunde lämna den uppgiften anonymt alltså använde jag den funktionen.

Vi blev ombedda att önska oss något - av våra gäster, dom som visste om att vi skulle skicka ut inbjudningar bad oss skriva i inbjudan vad vi önskade. (Vi gjorde en kompromiss och skrev det på hemsidan)
    Vi ville nämligen inte ha något alls från första början. Eller jo, vi ville att dom kom och firade med oss, och om dom så önskade så fick dom gärna klä sig enligt vårt tema men inte heller det var något krav..

Jag har alltså inte svarat anonymt "för att jag vet att det inte är socialt accepterat att önska sig pengar".
    Utan för att jag egentligen inte anser att någon annan har med storleken på gåvan att göra.

Vi bekostade hela bröllopet ur egen ficka, samma med resan.
    Pengarna vi fick gick faktiskt i slutänden till en extra bröllopsresa (eller tja dom räckte till en del av "bröllopsresan 2.0" men inte helt) då vår första blev helt förstörd pga sjukdom.
    Gåvor var helt sekundärt för oss. Vi ville bjuda våra gäster på en oförglömlig dag, och det gjorde vi.
    Att några valde att ge oss något tillbaka var för att dom ville det.
    Och när vi båda är strax under 40 och har nybyggt hus, två kompletta uppsättningar av inredning och dessutom all inredning från min mammas dödsbo, så kändes saker inte som rätt grej att önska sig.

Det här med att önska sig pengar till resan i bröllopspresent är inte bara något som vi lantisar gör.
    Och det är inte heller något som bara unga gör. 
    De senaste 10 bröllopen jag har varit på (och jo jag har varit på några i "storstan" också) har 9 st haft pengar till resa som önskemål. Och brudparen har varit i alla åldrar och samhällsklasser.
    Det är praktiskt, enkelt för gästen att ta med ett kuvert med grattiskort och en slant (om man vill, ingen hotar någon med stryk om dom inte kommer med pengar liksom). Varken gästerna eller brudparet behöver släpa med sig stora otympliga paket till och från lokalen.

Men som med allt annat så är det en önskan och man behöver inte se önskelistan som en inköpslista, oavsett vad som står på den. 
    Vill man inte ge pengar så ger man något annat - eller inget alls. Det är helt upp till en själv.

• FruNovember
    Theodora skrev 2012-10-20 18:05:56 följande:
    Om det anses provocerande att tycka illa om tiggeri vuxna människor emellan på en av sina viktigaste dagar i livet, ja då är jag det. Du har dock missuppfattat VAD jag tycker illa om i denna fråga, trots att jag skrivit det flera gånger. 1. Att skriva om presenter, pengar eller annat i själva inbjudan. 2. Än värre, skriva ut kontonumret! Jag har också skrivit minst två ggr att man kan sköta det snyggt. Om du fortfarande har problem med detta så kommer vi nog inte längre i denna debatt, du och jag. Bor i Sthlm och kommer från familj i socialgrupp ett. Men det är ovidkommande, då jag känner människor i alla läger som aldrig skulle komma på tanken att göra 1 eller 2 här ovan.
    Jag anser inte heller att det kanske är sådär briljant att skriva
    detta i inbjudan, det är mest sättet du uttrycker dig på som gör mig trött!
    Jag erkänner att jag inte har lusläst  tråden, utan svarade på det inlägg jag citerade från första början.
    Det du skrev där gav mig inte direkt mersmak,
    och jag letade av naturliga skäl inte vidare i tråden efter fler inlägg från dig.
    Du uttrycker dig plumpt och nedvärderande,
    och jag tycker inte att det hör hemma här på bt,
    det brukar hållas en trevlig och respektfull ton i trådarna allt som oftast.

Tydligen ser du ju detta som högst relevant då du påpekat din bostasort upprepade gånger,
    som någon slags förklaring till dina åsikter. (?)
    Socialgrupp har som sagt ingenting att göra med hur uppfostrad eller intelligent man är,
    som du själv ger uttryck för här ovan.. ;)
  • Theodora

Om det anses högdraget att ifrågasätta ett beteende som det tydligen endast kan kommenteras anonymt om man håller med TS, ja då är jag det också. Det är väl så här ni håller på i forumet, så länge man jamsar med och stryker medhårs så är man accepterad medlem. Jag har inte gått till några personangrepp mot någon enskild person (jo en som jag ifrågasatte intelligensnivån på, ber om ursäkt för det) här utan ifrågasatt beteendet och pratat mer generellt och allmänt om ämnet samt min egen personliga erfarenhet. Kanske någon som sitter i inbjudningstankar nu istället funderar en gång till över formuleringar kring present och pengafrågan och frågar sig själv vad hans eller hennes bröllop handlar om när det kommer till kritan. Kanske personen förstår att alla inte tycker att ett inbjudningskort bör innehålla ett kontonr. Om jag inget sagt så hade denna tråd innehållt en massa anonyma ja-sägare och kanske fått nya brudpar tro att detta är normen idag. Vilket jag anser det inte är. The End!

• TheD

HUr får du alla till att tycka det är ok med kontonr i inbjudan? Det är väl fler som har sagt nej till det än ja? Läser du bara det du vill läsa? Antagligen, eftersom du bara måååååste hacka på folk. Det är sättet du har lagt fram åsikter och annat du har dragit med gör folk upprörda och irriterade. Att kontonr inte ska stå inbjudan är vi nog väldigt många som håller med om att det är lite fult och inte korrekt. Hade du stannat där inte dragit med allat annat så hade det hela lugnat sig. Innan du säger att alla strycker medhårs osv så kan du ta och läsa alla trådar...

• FruNovember
    Theodora skrev 2012-10-20 18:30:50 följande:
    Om det anses högdraget att ifrågasätta ett beteende som det tydligen endast kan kommenteras anonymt om man håller med TS, ja då är jag det också. Det är väl så här ni håller på i forumet, så länge man jamsar med och stryker medhårs så är man accepterad medlem. Jag har inte gått till några personangrepp mot någon enskild person (jo en som jag ifrågasatte intelligensnivån på, ber om ursäkt för det) här utan ifrågasatt beteendet och pratat mer generellt och allmänt om ämnet samt min egen personliga erfarenhet. Kanske någon som sitter i inbjudningstankar nu istället funderar en gång till över formuleringar kring present och pengafrågan och frågar sig själv vad hans eller hennes bröllop handlar om när det kommer till kritan. Kanske personen förstår att alla inte tycker att ett inbjudningskort bör innehålla ett kontonr. Om jag inget sagt så hade denna tråd innehållt en massa anonyma ja-sägare och kanske fått nya brudpar tro att detta är normen idag. Vilket jag anser det inte är. The End!
    Nej, jag anser att du misslyckats med att uttrycka detta
    på ett trevligt och sofistikerat sätt,
    ingen här anser att det är fel att säga sin mening,
    om man klarar av att göra det på ett snyggt sätt! :)
    Jag hoppas att folk säger vad de tycker om jag frågar om råd angående någonting
    gällande vårt bröllop, det är liksom det som är syftet med bt..

Jag tror att normen idag är att alla försöker göra sitt allra bästa
    för att det ska bli en så trevlig tillställning som möjligt.
    Jag anser faktiskt att det är trevligt att hjälpa eventuella gäster
    som vill ge en gåva att pricka så rätt som möjligt.
    Jag föreslår att du tar tillfället i akt och försöker lära dig att uttrycka dig lite trevligare,
    det kommer du att tjäna på, både i forum på internet och i övriga livet. :)

Nu tackar jag för mig i deen här tråden!
  • snowstars

Om man är 45 år, kommer från Stockholm och kommer från socialgrupp 1 (och ursäkta en korkad lantis men vad betyder socialgrupp 1?) borde man kunna uttrycka sig trevligt. Att debattera är inte att kasta fula ord omkring sig.

Med det sagt ser jag ingen skillnad mellan att ha en önskelista som innehåller tjugo sorters tallrikar eller en önskelista som innehåller pengar till en resa/en soffa/ett köksbord/en takrenovering. Men jag vet ju inte ens vilken socialgrupp jag tillhör så..

• johbeh

Socialgrupp är en klassificering av människor som började användas på Hedenhös tid ;) det vill säga inget man numera använder sig av i dagligt tal!

• snowstars
    johbeh skrev 2012-10-20 19:19:42 följande:
    Socialgrupp är en klassificering av människor som började användas på Hedenhös tid ;) det vill säga inget man numera använder sig av i dagligt tal!
    Hehe, nej, jag vet ju det Hade själv knappt hört talas om olika socialgrupper förrän jag kom på gymnasiet. Men det stämmer att jag inte vet vilken jag tillhör, dock.
  • maxmamma

Undra vilken socialgrupp jag tillhör som är född i ett asiatiskt land dock ej Indien då hade jag nog haft ett kasst på mig.

Kom hit  till sverige som 6månaders bebis o har därefter varit uppvuxen på landet med hundar, katter o hästar
    bor fortfarande på landet med djur o natur in på tomten bor ute i rena åävla så att säga.

Vilken socialgrupp tillhör jag då? mina föräldrar har varit/är medelinkomst tagare
    jag är medelinkomst tagare, min sambo är höginkomst tagare.

Tycker inte vi är ointelligenta o socialtinkompetenta alls trots att vi inte umgås med kungen o hans familj.

Och jag har i några inlägg upp berättat hur jag o min sambo ser på detta med vad o hur man önskar gåvor o pengar vid bröllop o ev andra högtidsdagar.

och som sagt alla gillar pengar, det gör vi med inget konstigt med det, eller?? 

Svar på tråden Ni som önskade er pengar, hur mycket fick ni?