• MH2014

Bröllop vintern 2013/2014

Hej!
    Tänkte om vi skulle samlas här i en vintertråd. Väldigt många väljer ju sommaren till bröllop och det känns som om det finns lite skillnader med att planera på sommaren än på vintern (förutom väder då).
    Hoppas vi kan följas åt och inspirera varandra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-23 09:20
    14/12-13 Fannypettersson

21/12-13 DaltonMoore

31/12-13 maddeK

4/1-14 Des

18/1-14 dinkaru

25/1-14 PoS

11/2-14 MH2014

22/2-14 20140222

?/2-14 Eliin

31/1-15 Nami

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-28 19:56
    1/2-2014 WinterWonderland

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-16 09:51
    Nu tar v och uppdaterar med dem som vill vara med :)

11/12-13 Nettan69- Stockholm, vigsel på jobbet en onsdag(förskola), fika efter vigseln med kollegor, familj och vänner och därefter bröllopsmiddag med familj och de närmsta vännerna. Färgtema är ljusgrönt och ivory.

21/12-13 izredam - Lekbergs kyrka i Mariestad. Middag med närmsta familjen på Cafe Mumma.

4/1-14 Lindlund - Björkviks kyrka (Katrineholm), fika efter vigseln med familj och vänner i Sockenstugan och efter det bröllopsmiddag med efterföljande fest med familj och de närmaste vännerna. Färgtema är vinrött och svart.

25/1 -14 PoS - Värmdö Kyrka med efterföljande middag och fest i Hemmesta Bygdegård. Färgtema blått, vitt, silver

1/2-14 Eliin - Hunnebostrands kyrka med bröllopsmiddag och fest i Folketshus i färgerna vitt och silver

11/2-14 MH2014 -Västerås, mingelvigsel en tisdag med avslappnad old hollywood/glamour/bohemisk touch

22/2-14 Jenniien - Åkers kyrka med bröllopsmiddag och fest i Gammelgården på Tallnäs stiftgård

22/2-14 bettansss- Linköping borgerlig vigsel med efterföljande middag. "Klassiskt och elegant" i färgerna svart, vitt och champagne

22/2-14 Maddox- Halmstad, middag och fest på Tönnersjö bygdegård färgtema vitt,lila,silver

29/12-14 Johanne - Jämtland

• Svar på tråden Bröllop vintern 2013/2014
  • izredam

Vi har inte tänkt ha några egentliga lekar eller aktiviteter. Men vi blir inte heller så många och varken jag eller m2b gillar lekar och annat sånt speciellt mycket. Håller däremot på med ett "festprogram" där det ska stå lite om menyn och sådär - och tänkte försöka få in lite kuriosa om oss som kanske inte våra "nya" familjer vet i alla fall - t ex att Tommy (m2b) skvalpar när han rör på sig efter att han har druckit vatten och att jag avslutar nästan alla reestaurangmåltider med "ska vi ta en kebabtallrik på det här?" (För att jag har så dålig humor, sadly enough). Borde man ordna någon lek? Eftersom vi bara blir typ 20 så vill jag inte riskera att det blir konstigt med lekar, men jag vill inte att det ska bli stelt heller... Usch, nu blev jag ju osäker...

Jag har en fundering förresten till er. Restaurangen vi ska vara på fick ny ägare i sommras (inget problem för oss så sett, har bara haft kontakt med den nya ägaren iaf) och håller på att göra om menyer och grejer. På hemsidan står det att de nya menyerna "ska" komma upp 20 september, men det är ju snart en månad sen. Jag och ägaren pratades vid innan dess och skulle höras senare och spika menyn exakt. När är senare? Är det tidigt att ringa nu och försöka spika allt när bröllopet är 21/12? Hur hade ni gjort?

• Lindlund

Vi funderade på att ha en presentations"lek"/bryta-isen-lek eftersom alla inte känner varandra och det inte ska bli stelt vid middagen. Så jag tänkte att vi skulle ha ett häfte med olika frågor i som de flesta skulle kunna skriva under på. T.ex. Har fiskat med någon del av brudparet, har sovit över hos brudparet, har grillat med brudparet, har hjälpt brudparet att flytta, äter minst en frukt om dagen, är gift med en kvinna. etc.

Det ska vara frågor som de flesta kan svara på och skriva under och helst ska det vara oberoende av vem av oss som människan har anknytning till.

Vi blir runt 25 personer så vi är ju inte jätte många.

Vi tänkte även dela ut "uppdrag" till middagen som att kommentera det mesta med "Ja, det var bättre förr" eller "svara på alla frågor med ett ordspråk, om det så än är ett påhittat ordspråk." Eftersom vi tänkte ha engångskameror på borden funderar vi på att ha ett uppdrag som är. "Säg högt och tydligt att du ska ta ett kort på det lyckliga paret och ta sedan ett kort på ett helt annat par"
    Alla får en lapp men det är bara vissa som får uppdrag, kanske dem man vet kommer våga utföra dem. Vi funderar dock på att ge alla uppdrag som t.ex. hjälp till att duka av borden, hjälp till att koka kaffe eller dyligt.

Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
  • izredam

Ang. restaurangen vi ska vara på så kom deras nya meny upp på hemsidan idag och den såg mycket mer lockande ut än maten har sett ut förut (och den var ju uppenbarligen okej eftersom vi valde det stället) -- ska ringa dem i veckan och se om vi kan tänka om, de har nämligen skaffat boeuf bourguignon på menyn och det är typ en av mina favoriträtter. Dessutom är det BILLIGARE än det vi hade tänkt innan! Hoppas det går att lösa. Vore fantastiskt. Ska bara förankra idén med herrn i huset :)

• Bella84

Åh jag älskar boeuf bourguignon vilken dröm att få ha det på sitt bröllop. För oss blir det buffé, men sålänge det finns fetaost så är jag glad ;);) Det här med lekar som skrivits innan. Jag är en person som älskar lekar och har varit både toastmadame & lekledare på flera bröllop och stora fester och lekar har alltid varit ett uppskattat ögonblick. Superviktigt att lekar à anpassas både efter gäster och brudpar. Det finns ju även lekar som inte är lekar på det sättet. Bröllopsbingo i festhäftet är ju en sån variant. Då kan man ju själv välja om man deltaga eller ej. Skrivit från telefonen om de nu blev skitrörigt!

• Eliin

Hej igen!
    Längesedan jag skrev något nu, men jag följer tråden och läser om era framsteg i planeringen. Kul att se hur andra tänker och löser olika saker.

Min klänning är nu inhandlad, det saknades dock ett par knappar, men dessa har jag fått gjorda i en knappbutik. Nu ska jag bara ha tag i någon kunnig person som ska sätta dit dem på klänningen, är även ett tygband i midjan som börjat släppa som behöver fästas.

Igår var jag och pratade med en guldsmed som troligen ska få i uppdrag att göra min ring Glad Är så spännande att verkligen få SIN ring och att få vara en del i processen med skapandet av den. Speciellt eftersom jag inte tycker att jag kan hitta någon ring i butik som matchar min förlovningsring. Alla ringa idag är väldigt raka, men jag vill ha en rätt så kupad ring så att kupningen stämmer med den jag redan har.

VAd gäller lekar har vi inte tänkt att ha några, men vi får väl se när vi väl sätter oss och planerar middagshäftet mer i detalj. OCh sedan hoppas jag att min bror, som är toastmaster, kanske kan hitta på något som vi inte vet om Tungan ute

Vi har även förflyttat vigseln till kl 14:00, lite för att ljuset ska vara lite bättre men utan att det blir förtidig vigel ändå. Tror att detta blir bra!
    Lite annat smått och gott tror jag med att vi har fixat sedan jag skrev sist.
    Mitt bekymmer är skorna. Hur ska ni andra göra här?

• stensparre

Hej, Jag slänger mig in i tråden så här i "sista" stund! Vi gifter oss iden 14e december i Uppsala och har klart med de stora punkterna på listan. Vi ska ha bröllopsmiddag och fest på ett hotell i stan så vi behöver inte tänka på mat/dryck, servering och bar på festen, det sköter arrangören om. Skönt! Nu börjar jag istället grotta ner mig i detaljer och börjar känna mig lite småstressad. Hur gör ni med gästbok/bröllopsbok? Förtryckt, tom eller en egen variant? Och är det någon som har tips på var man kan hitta svart och vitrandigt papper eller kartong? Tänkte göra bordsplaceringen med hjälp av tags som jag tänkte köpa på Panduro. Vill dock hotta till dem lite genom att göra en yttre ram av randigt papper. Bubblar av frågor, men tror att jag börjar här denna gång och hoppas att någon av kan bidra med tips! :)

• Eliin

Välokmmen stensparre!
    Kul med fler vinterbrudar Glad Jag tror att jag kommer göra en egen gästbok, men då har jag gjort inbjudningarna, placeringskorten och kommer göra festprogramen själv med.
    Vad gäller svartvitt randigt papper så finns det ju massor av pappershandlar och scrapbutiker både i verkligheten och på nätet.
    Bildmålarna www.bildmalarna.se

CiLi In Papers www.ciliinpapers.se
    Gummiapapan www.gummiapan.com 
    Phunnyface www.phunnyface.se
    Pysselmyran www.pysselmyran.se
    Scrapfabriken www.scrapfabriken.se
    Slöjd-Detaljer www.slojd-detaljer.se
    Vilda Stamps www.vildastamps.com
    Testa någon av dessa, fast jag tror att några endast säljer stämplar och inget papper. Annars har kanske Panduro det med, har du kollat där? Eller om du har någon annan bok/pappershandel i närheten. De kanske kan ta hem om du frågar annars.

Igår beställde jag min ring!!! GladFörvånad
    Nu väntar jag med spänning till jag kan få se den första gången, om den då blivit som jag tänkt eller om det är något jag önskar ändra på innan stenarna ska sättas i. Så spännande!

Hur går det för er andra? Börjar allt komma på plats eller har ni mycket kvar?
  • jools

Hej!

Ser att fler av er har köpt ring/börjat planera med guldsmed. Jag har blivit ringnörd och lusläst varenda tråd i ämnet.

Hur tänker ni med ring? Vad är viktigt och vad bryr ni er inte så mycket om?

Jag vill ha en större diamant än vad vår budget tillåter (jag vill ha en 0.5 som mittsten, men vår budget fixar bara en 0.25 mittsten och med stenar runt) Jag har kollat en del på att beställa en diamant från USA och sedan göra en ring här hemma. Men vet inte, guldsmeder verkar bara vilja jobba med TW diamanter och jag kan tänka mig lite lägre kvalité och därmed kunna lägga mer på storleken (Med sämre kvalité menar jag en som har infällningar och kanske inte är helt ofärgad, typ H/VS2 very good/exellent cut). Jag vill däremot göra ringen här hemma, det känns tryggare och lättare att få den rengjord och kollad.

Så, Jag är nyfiken hur ni tänker som ska gifta er under vintern :)

• bettansss
    stensparre skrev 2013-10-20 19:25:59 följande:
    Hur gör ni med gästbok/bröllopsbok? Förtryckt, tom eller en egen variant? 
    Välkommen! Jag ska nog göra gästbok som jag har sett tips på här i nån annan tråd på BT, egna blad med olika tryck på (färdiga frågor, ordet är fritt, måla en bil från dagen etc) som gästerna får välja själva och fylla i och att vi sen pysslar ihop en egen gäst/minnesbok utifrån det. Kan kanske försöka hitta länken till den tråden, kändes som att min förklaring kanske inte blev jättebra...;) Vill helst inte ha en bok med tomma blad tänker mig att det blir ganska enformiga hälsningar då men såna där färdiga fylla-i-böcker är jag inte heller så förtjust i. 
  • bettansss

www.brollopstorget.se/Forum-1-29/m4231494.html

Här tror jag tråden är till det där gästbokstipset jag pratade om. 

Förövrigt är det exakt fyra månader kvar för oss idag. Galet! Kändes som att vi nyss började planera och hade 9 långa månader på oss! Men det känns mer på riktigt nu än vad det har gjort tidigare.   

Svar på tråden Bröllop vintern 2013/2014