• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Ninjara
    Sofia2015 skrev 2015-01-20 12:33:19 följande:

Jag börjar äntligen kunna checka av lite saker på listan, igår hade jag möte med floristen och hon var helt fantastiskt söt och trevlig, så det känns toppen. =) 

Idag har jag tagit tag i konditorn till tårtan, och jag fick en offert på 100:-/bit!! Deras grundpris var 75:-/bit, men när jag ville ha några enkla liljor i sockerpasta som dekoration gick priset plötsligt upp med 25:-/bit! Alltså jag kan göra de där jäkla liljorna själv om det ska vara så... Helt vansinnigt ju. 
    Funderar nu på att köpa helt odekorerade och dekorera själv (är rätt hyfsad på smörkrämsrosor i alla fall =P)

Hur mycket har ni tänkt betala för era tårtor? Och vad ska ni ha för innehåll?

För övrigt kom sista delen till inbjudningskorten igår, så i helgen blir det verkstad! =)

100:-/bit??? Det låter väldigt mycket, vad ingår i det liksom?

På mitt jobb har vi grundpriset på 45:-/bit och då ingår först och främst själva ställningen. Sedan kan kunden beställa exakt antal bitar de vill ha så försöker vi anpassa till det. Passar det inte exakt, vilket det i stort sett aldrig gör så rundar vi av uppåt. Sedan är det så klart beroende på vad man vill ha för något inuti och så som dekoration. Om man vill ha en tårta på julgransställning, trappa eller amerikansk variant då de står på varandra och ställningen är inbakad i själva tårtan. Lättast när man ska lämna offert är om man får in en bild på designen man vill ha. Sedan kan det vara bra att tänka på att i alla tårttidningar så är majoriteten av tårtorna gjorda på dummies d.v.s. hårda träkubbar i form av tårtor, på hinkar eller vad man nu väljer att ha som form. Är många gånger som jag fått förfrågan om att göra en amerikanskt dekorerad tårta men med princesstårtefyllning. Det går tyvärr inte så bra då grädden i princesstårtan inte klarar tyngden av tårtor i lager på lager eller med mängder av dekor.

Vill kunden kan de beställa vanliga vita tårtor, typ princess. De går då att beställa i 8/12/20 bitar och blir något rundare än bröllopstårtor. Ställning ingår inte då de sätts till förfogande för de som ska ha bröllopstårtor. Sedan ingår samma dekor som vi har till vanliga tårtorna. Vilken marsipanfärg som helst, en maskingjord marsipanros och ev. text.

Vi kommer att ha en tårta bestående av belgisk chokladbotten (som en blandning mellan chokladtryffel och kladdkaka), mörk chokladmousse, hjortronpannacotta och champagnemousse. Kommer att täcka den med röd och vit marsipan (halva sidan ena färgen och andra sidan den andra), skarven kommer sedan att täckas med en mängd av blommor, olika sorter.

Till minglet innan middagen kommer jag att göra mini cupcakes och maccarones i guld, vitt och rött.

Gjorde dessa till min ena födelsedag. Lite osäker på om jag ska göra fjärilar på cupcakesarna...

• Sofia2015
    Ninjara skrev 2015-01-20 22:21:37 följande:
    100:-/bit??? Det låter väldigt mycket, vad ingår i det liksom?
    Jag vet inte, bladguld? :P Vi ska ha separata tårtor, så inget staplande behövs, inte heller någon ställning eftersom vi fixar det själva. 

Din tårta låter makalös! Kan du baka min?? :D Jag hade gärna bakat min själv, men jag känner att det kommer bli ett för stort stressmoment. Däremot fixar jag gärna dekorationerna själv. 
  • Allrakäraste

Tårtor kan verkligen vara helt sjukt dyra... När vi fortfarande var inne på att ha middagen på restaurang skulle båda ha 95 kr/bit. Nu blir det istället catering och dessutom 3-rätters middag och då väljer vi bort tårta helt. Annars kommer ju folk att rulla hem haha Flört Jag är dessutom inget fan av tårta så för min del är det win-win!

• crs

Åh, med allt prat om tårtor blir jag nästan lite avis på er, trots att det mest verkar dyrt. Det är ju ändå som en speciell grej, med tårtan. Lite som klänningen på något sätt. Lite trist att vi inte ska ha någon tårta... 

Jag har idag, i en pluggpaus, insett att jag inte är helt förtjust i ringen vi hade tänkt köpa till mig. Såg en annan som var rätt lik men sååå mkt finare, som jag nu måste undersöka kostnad och sånt på. Hoppas det inte blir tokdyrt med de altereringar jag vill ha, så att den får plats inom budgeten! Så pepp på den nu! :)

• Sofia2015

Jag älskar tårta! Personligen tycker jag att tårtan är höjdpunkten på varje bröllopsmiddag, så den känns superviktig för mig. =) Dock älskar jag ju kakor också... haha!

crs: Har du bilder på hur båda ringarna ser ut? Blir ju nyfiken! =)

Idag har vi varit till cateringfirman och provsmakat menyn. Förrätten var typ HUR god som helst, hade kunnat äta bara den. Varmrätten var också god, men vi var inte helt nöjda med köttvalet, så de ska ge oss några nya förslag och sedan får vi komma ut och provsmaka igen. De är fantastiskt serviceinriktade, jag kan verkligen rekommendera dem om ni behöver catering i Sundsvall någon gång. =) Flavors heter de, är ganska nystartade och är i grund en glassbar. Grymt lätta att ha att göra med! Jag är så nöjd med vårt val av catering!

• crs
    Sofia2015 skrev 2015-01-21 17:55:09 följande:

crs: Har du bilder på hur båda ringarna ser ut? Blir ju nyfiken! =)

Javisst! Eller ja, typ iallafall. Jag var inställd på ungefär denna:

Titanring med ett gäng diamanter. 

Jag vill istället ha någon typ av kombo mellan den och dessa:

Som den sista, fast i titan och inte diamanter runt hela. Kanske som en egen rad, eller som inlägg som den i mitten. Jag tycker dem är såååååå fina!
  • Sofia2015
    crs skrev 2015-01-21 18:20:03 följande:
    Som den sista, fast i titan och inte diamanter runt hela. Kanske som en egen rad, eller som inlägg som den i mitten. Jag tycker dem är såååååå fina!
    Jag älskar den i mitten! Den var ju hur fin som helst! =) Jag tror att en kombination av den och den sista kommer bli klockrent. 
  • litenkaka

Hur tänker ni om ring? Så billigt som möjligt eller all in? Jag har ju en solitär och 8 små diamanter i min förlovningsring och tänkte väl ha en halv eternityring som vigselring. Men när jag provade kändes det sådär...däremot föll jag för en väldigt rundad slät ring?! Hjärnan och hjärtat vill inte samarbeta i den här frågan ;)

• crs
    litenkaka skrev 2015-01-21 19:29:14 följande:

Hur tänker ni om ring? Så billigt som möjligt eller all in? Jag har ju en solitär och 8 små diamanter i min förlovningsring och tänkte väl ha en halv eternityring som vigselring. Men när jag provade kändes det sådär...däremot föll jag för en väldigt rundad slät ring?! Hjärnan och hjärtat vill inte samarbeta i den här frågan ;)

Vi tänker varken eller :P Inte alls så billigt som möjligt, men inte heller allt vad vi har råd med. Lite lagom sådär. Ungefär 40% av totala bröllopsbudgeten är till ringar. Där helt klart min kostar mest, eftersom sambon bara vill ha en slät titanring.
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!