Sofia2015 skrev 2015-01-20 12:33:19 följande:
Jag börjar äntligen kunna checka av lite saker på listan, igår hade jag möte med floristen och hon var helt fantastiskt söt och trevlig, så det känns toppen. =)
Idag har jag tagit tag i konditorn till tårtan, och jag fick en offert på 100:-/bit!! Deras grundpris var 75:-/bit, men när jag ville ha några enkla liljor i sockerpasta som dekoration gick priset plötsligt upp med 25:-/bit! Alltså jag kan göra de där jäkla liljorna själv om det ska vara så... Helt vansinnigt ju.
Funderar nu på att köpa helt odekorerade och dekorera själv (är rätt hyfsad på smörkrämsrosor i alla fall =P)
Hur mycket har ni tänkt betala för era tårtor? Och vad ska ni ha för innehåll?
För övrigt kom sista delen till inbjudningskorten igår, så i helgen blir det verkstad! =)
100:-/bit??? Det låter väldigt mycket, vad ingår i det liksom?
På mitt jobb har vi grundpriset på 45:-/bit och då ingår först och främst själva ställningen. Sedan kan kunden beställa exakt antal bitar de vill ha så försöker vi anpassa till det. Passar det inte exakt, vilket det i stort sett aldrig gör så rundar vi av uppåt. Sedan är det så klart beroende på vad man vill ha för något inuti och så som dekoration. Om man vill ha en tårta på julgransställning, trappa eller amerikansk variant då de står på varandra och ställningen är inbakad i själva tårtan. Lättast när man ska lämna offert är om man får in en bild på designen man vill ha. Sedan kan det vara bra att tänka på att i alla tårttidningar så är majoriteten av tårtorna gjorda på dummies d.v.s. hårda träkubbar i form av tårtor, på hinkar eller vad man nu väljer att ha som form. Är många gånger som jag fått förfrågan om att göra en amerikanskt dekorerad tårta men med princesstårtefyllning. Det går tyvärr inte så bra då grädden i princesstårtan inte klarar tyngden av tårtor i lager på lager eller med mängder av dekor.
Vill kunden kan de beställa vanliga vita tårtor, typ princess. De går då att beställa i 8/12/20 bitar och blir något rundare än bröllopstårtor. Ställning ingår inte då de sätts till förfogande för de som ska ha bröllopstårtor. Sedan ingår samma dekor som vi har till vanliga tårtorna. Vilken marsipanfärg som helst, en maskingjord marsipanros och ev. text.
Vi kommer att ha en tårta bestående av belgisk chokladbotten (som en blandning mellan chokladtryffel och kladdkaka), mörk chokladmousse, hjortronpannacotta och champagnemousse. Kommer att täcka den med röd och vit marsipan (halva sidan ena färgen och andra sidan den andra), skarven kommer sedan att täckas med en mängd av blommor, olika sorter.
Till minglet innan middagen kommer jag att göra mini cupcakes och maccarones i guld, vitt och rött.
Gjorde dessa till min ena födelsedag. Lite osäker på om jag ska göra fjärilar på cupcakesarna...