• Redaktör Kristin

Visa din ring! Bildtråd - ringar 2014

Bröllopstorgets ringtrådar blir stora succéer varje år. Nu är det dags att dokumentera hur ringarna ser ut 2014.

Vad är trendigt? Vilka material är populära? Stenar, släta? Förlovningsring och vigselring!

Ladda upp en bild på din ring/dina ringar här i tråden!
    Skriv gärna ett par rader om ringen.

Kolla in andras ringar och lägg upp din egen - så ser ringarna ut 2014.

Vill du kolla in tidigare ringtrådar? Du hittar dem här:

Ringar 2011

Ringar 2012

Ringar 2013

• Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2014
  • SandraElisabet
    Nutten skrev 2014-03-03 17:27:54 följande:
    Jag har ingen bra fingerbild än så länge. Eller ja, ingen som säger så mycket om storleken i alla fall. Bara den här närbilden som mest är tagen för att man ska se lite hur ringen ser ut från sidan också.

Ser jättefin ut! {#emotions_dlg.flower}
  • Nutten
    Fluff skrev 2014-03-03 21:23:49 följande:
    Jättefin ring! :) Får man fråga vad en sådan kostar?
    I mitt lilla nätta format så kostade den 16 800 kr, men då är diamanterna av VS kvalitet och med färgen G. Jag vågar inte ens tänka på vad originalmodellen med större stenar och så går loss på...
  • Innuendo
    meandmylove skrev 2014-03-04 08:16:27 följande:
    Hahah Tack för svaret! Jag har alltid undrat om vad typen av ring heter. Men då kan jag säga halvallians, om man ska beskriva vilken som är vilken. Det är ju inte alla som fattar vilken som är vigsel o vilken som är förlovningsring! Ofta har man väl enstensringen som vigselring i sverige. Nu blev det tvärt om för att jag hittade den stora stenen föst och var liksom TVUNGEN att ha den :)
    Varsågod! Hoppas jag inte framstod som en "viktigpetter", det var inte min avsikt.Glad

Nu är det min tur att fråga, om någon vet; är det inte en relativt ny företeelse att man har enstensringar som förlovnings- och vigselringar i Sverige? Jag är född 1970, och jag minns att "alla" på 70-talet hade två släta ringar, eventuellt hade man en sten eller några nedsänkta stenar i den ena. Och de var breda! Min morbrors fru kunde knapp böja på ringfingret, och det var många som hade så såvitt jag kan minnas i alla fall.

Jag kan ju ha fel (det hat hänt någon gång, tror det var på 90-talet Flört), men som sagt, nog är det relativt nytt med enstensringar?

Jag läste för en tid sedan att vi allt mer tar efter USA med deras stora stenar i förlovnings- och vigselringar, och undrar om det ligger något i det?

Snyggt är det i alla fall - på andra. Jag gillar släta ringar, kanske med någon/några nedsänkta stenar/ar, men tycker som sagt det är snyggt med stora stenar och enstensringar också.

Jag har för mig att jag frågade samma sak tidigare i tråden men fick inget svar, så jag försöker igen! Glad
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • cata86
    cata86 skrev 2014-01-18 17:12:43 följande:
    Har fått min ring idag. Jippii!

Ska försöka lägga upp en bild.. Hoppas det funkar!

lynxcie: din ring liknar min ring väldigt mycket. Är den köpt på Hallbergs? :)
  • meandmylove

Innuedo, jag tror absolut att vi eftertagit USAs "standard" att smycka oss med stenar i ringarna. Att det under just 70 talet var enkla släta ringar ringar som gällde tror jag har med att göra den stora vänstersväng vi hade då. Det var ju sällan någon som hade påkostat bröllop eller ens bröllop Öht. Pratade med en fröken på ÖF idag som berättade om deras bröllop på 70 talet. De gifte sig borgerligt snabbt, hon i en lila klänning också tog de en "selfie" efteråt, ungefär i den klassen hölls bröllopen då. Min mammas och pappa likaså. Varma hälsningar en 90 talist som bara berättar vad jag hört från andra. ;)

• ellysmom
    meandmylove skrev 2014-03-03 22:29:41 följande:

Förlovnings (enstens) och vigsel (allians?) -ringarna.

förlovningsringen i VG med 1ct diamant.
    vigselringen i VG med 14 st 0.01 diamanter.

Sååå fint! Lite likt mina, kanske därför men oj oj oj vilket härligt bling! 
    Kan inte fatta att jag oxå ska ha massa blin på mig på LÖRDAG! Ghaaaa! hahaha!
  • marolo

här är min ring, en vitguldsring med diamanter på sidan och en topas i mitten :) (la upp bild i 2013 när jag köpte den men gifte mig 2014 så det är väl här den ska ligga kanske ;) )

• Innuendo
    meandmylove skrev 2014-03-04 20:02:29 följande:
    Innuedo, jag tror absolut att vi eftertagit USAs "standard" att smycka oss med stenar i ringarna. Att det under just 70 talet var enkla släta ringar ringar som gällde tror jag har med att göra den stora vänstersväng vi hade då. Det var ju sällan någon som hade påkostat bröllop eller ens bröllop Öht. Pratade med en fröken på ÖF idag som berättade om deras bröllop på 70 talet. De gifte sig borgerligt snabbt, hon i en lila klänning också tog de en "selfie" efteråt, ungefär i den klassen hölls bröllopen då. Min mammas och pappa likaså. Varma hälsningar en 90 talist som bara berättar vad jag hört från andra. ;)
    Du har så rätt, vänstervindarna blåste på 60- och 70-talen och materiella ting som förlovnings- och vigselringar och bröllop lade man väl inte så mycket krut på. Om man nu gifte sig alls, som sagt.

Skam till sägandes vet jag faktiskt inte om mina föräldrar gifte sig kyrkligt eller borgerligt, har aldrig frågat. Det höll inte många år i alla fall. Men morsan var så fin på bilderna, i vit, knäkort klänning och blommor i håret. Morbror och hans [dåvarande] fru gifte sig borgerligt. Jag tror hon hade någon gråaktig klänning. Knäkort, förstås. Flört Det var långt ifrån prinsessklänningarna med puffärmar som blev poppis på 80-talet. Jag gifte mig första gången 1989, vid den aktningsvärda åldern av 19 år, iförd just en sådan bakelseklänning. Jag skrattar mig halvt fördärvad när jag ser bilderna... Det höll ju tyvärr inte heller. Min familj är tydligen värdelösa på att hålla bröllopslöftena i "första rundan", det blir som en övningsomgång...Skäms Förutom mormor och morfar då, som var gifta i 60 år!

Det är inte så konstigt att vi tar efter USA vad gäller ringar, vi tar ju efter dem i allt. Men ringarna är ju ofta tjusiga, personligen föredrar jag som sagt enklare ringar men det hindrar ju inte att jag kan tycka att andras ringar är verkligt vackra. Men jag kan också tycka att det går till överdrift ibland, men det är naturligtvis inte min ensak. Det är ju tjejen/kvinnan som ska bära den som ska vara nöjd!

Hursomhelst är det roligt att det går "mode" i ringar likaväl som i klänningar, skor o.s.v.!

Kram från en [pladdrig] gammal tant!  Glad

Ber om ursäkt för OT-utläggningen, men det handlade ju åtminstone mest om ringar... Flört
    ellysmom skrev 2014-03-04 20:06:07 följande:
    Sååå fint! Lite likt mina, kanske därför men oj oj oj vilket härligt bling! 
    Kan inte fatta att jag oxå ska ha massa blin på mig på LÖRDAG! Ghaaaa! hahaha!
    Spännande! Börjar du känna dig nervös? Eller har du kanske varit nervös ett tag redan? Det kommer gå så bra ska du se! Glad

Jag blir nästan lite avundsjuk på er som ska gifta er nu, det var ett väldigt jobb innan med allt planerande och fixande, och jag var supernervös när jag gick mot altaret, men det är ju en så underbar känsla att stå där inför familj och vänner och lova evig kärlek och trohet till mannen i sitt liv...

Lycka till på lördag! {#emotions_dlg.flower}
    marolo skrev 2014-03-04 22:19:28 följande:
    här är min ring, en vitguldsring med diamanter på sidan och en topas i mitten :) (la upp bild i 2013 när jag köpte den men gifte mig 2014 så det är väl här den ska ligga kanske ;) )

Gratulerar! Glad När gifte du dig?
    Jag vet inte om det bara är jag, men jag tycker det är svårt att se ringen. Bilderna är i alla fall mycket vackra! Glad
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Caisa

Här är min förlovningsring, utvald av min blivande (överasskninsfrieri). Rött och vitt guld 18k med 3 små diamanter.

Vigselringen, Schalins Norrsken Virvla i rött guld 18k. Bröllopet är i juni och då åker förlovningsringen över till höger ringfinger. Skrattande

Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2014