meandmylove skrev 2014-03-04 20:02:29 följande:
Innuedo, jag tror absolut att vi eftertagit USAs "standard" att smycka oss med stenar i ringarna. Att det under just 70 talet var enkla släta ringar ringar som gällde tror jag har med att göra den stora vänstersväng vi hade då. Det var ju sällan någon som hade påkostat bröllop eller ens bröllop Öht. Pratade med en fröken på ÖF idag som berättade om deras bröllop på 70 talet. De gifte sig borgerligt snabbt, hon i en lila klänning också tog de en "selfie" efteråt, ungefär i den klassen hölls bröllopen då. Min mammas och pappa likaså. Varma hälsningar en 90 talist som bara berättar vad jag hört från andra. ;)
Du har så rätt, vänstervindarna blåste på 60- och 70-talen och materiella ting som förlovnings- och vigselringar och bröllop lade man väl inte så mycket krut på. Om man nu gifte sig alls, som sagt.
Skam till sägandes vet jag faktiskt inte om mina föräldrar gifte sig kyrkligt eller borgerligt, har aldrig frågat. Det höll inte många år i alla fall. Men morsan var så fin på bilderna, i vit, knäkort klänning och blommor i håret. Morbror och hans [dåvarande] fru gifte sig borgerligt. Jag tror hon hade någon gråaktig klänning. Knäkort, förstås.
Det var långt ifrån prinsessklänningarna med puffärmar som blev poppis på 80-talet. Jag gifte mig första gången 1989, vid den aktningsvärda åldern av 19 år, iförd just en sådan bakelseklänning. Jag skrattar mig halvt fördärvad när jag ser bilderna... Det höll ju tyvärr inte heller. Min familj är tydligen värdelösa på att hålla bröllopslöftena i "första rundan", det blir som en övningsomgång...
Förutom mormor och morfar då, som var gifta i 60 år!
Det är inte så konstigt att vi tar efter USA vad gäller ringar, vi tar ju efter dem i allt. Men ringarna är ju ofta tjusiga, personligen föredrar jag som sagt enklare ringar men det hindrar ju inte att jag kan tycka att andras ringar är verkligt vackra. Men jag kan också tycka att det går till överdrift ibland, men det är naturligtvis inte min ensak. Det är ju tjejen/kvinnan som ska bära den som ska vara nöjd!
Hursomhelst är det roligt att det går "mode" i ringar likaväl som i klänningar, skor o.s.v.!
Kram från en [pladdrig] gammal tant!
Ber om ursäkt för OT-utläggningen, men det handlade ju åtminstone mest om ringar...
ellysmom skrev 2014-03-04 20:06:07 följande:
Sååå fint!
Lite likt mina, kanske därför men oj oj oj vilket härligt bling!
Kan inte fatta att jag oxå ska ha massa blin på mig på LÖRDAG! Ghaaaa! hahaha!
Spännande! Börjar du känna dig nervös? Eller har du kanske varit nervös ett tag redan? Det kommer gå så bra ska du se!
Jag blir nästan lite avundsjuk på er som ska gifta er nu, det var ett väldigt jobb innan med allt planerande och fixande, och jag var supernervös när jag gick mot altaret, men det är ju en så underbar känsla att stå där inför familj och vänner och lova evig kärlek och trohet till mannen i sitt liv...
Lycka till på lördag!
marolo skrev 2014-03-04 22:19:28 följande:
här är min ring, en vitguldsring med diamanter på sidan och en topas i mitten :) (la upp bild i 2013 när jag köpte den men gifte mig 2014 så det är väl här den ska ligga kanske ;) )
Gratulerar!
När gifte du dig?
Jag vet inte om det bara är jag, men jag tycker det är svårt att se ringen. Bilderna är i alla fall mycket vackra!