• Lord_of_the_flies

Bilden av sin partner...

Hej alla!

Jag har nyss inlett ett förhållande med en kvinna jag känt via jobbet i flera år....

Vi har det jättebra tillsammans och jag har "jagat" henne MYCKET målmedvetet för att få henne hit.

Jag borde vara överlycklig men det är precis tvärtemot. Jag älskar henne, men den bild hon gett av sig själv på jobbet stämmer inte riktigt.

Jag föll för henne för att hon är en självsäker, duktig yrkeskvinna med väldigt kvinnlig utstrålning. Verkade väldigt skötsam. Måttligt med alkohol, inga ciggaretter, inget hångel på personalfesterna.

Nu vet jag att hon fram till för ett par år sedan (hon är 42) levt rullan ordentligt. 35 sexpartners, ett par one-night-stands. Rökt och druckit en hel del sprit.... Erkänner t.o.m. att hon haft "dåligt rykte" i kompiskretsen.

Jag känner mig blåst! Hade ALDRIG uppvaktat henne om jag vetat om detta. hon har sannerligen dolt det väl.

Jag är medveten om att jag är rätt konservativ. Dock utan dubbelmoral för jag kräver inget av en kvinna som jag inte kan leverera själv.

Jag har aldrig haft en "one-nightare". Hatar att hänga på krogen och blir äcklad av tjejer som trycker sig mot mig vid bardisken för att få min uppmärksamhet.

Det är inte det att jag inte litar på henne- hon är jättekär i mig.
    Jag mår bara så dåligt när jag tänker på henne i den miljön.

Är faktiskt redo att avsluta förhållandet trots att jag egentligen älskar henne...

Hur skulle ni resonera?
    Tacksam för synpunkter!

/Peter

• Svar på tråden Bilden av sin partner...
  • MsKingston

Som du skrev var det ju ett par år sedan hon ändrade sin livsstil. Och om hon NU är en sådan kvinna som du föredrar, förstår jag inte vart problemet sitter.

Men om du nu inte klarar av att vara med henne pga detta så tycker jag definitivt att du ska avsluta förhållandet.

• madelyn

"Egentligen älskar henne"?!
    Jag förstår att vad du fått reda på om henne kommer som en chock men samtidigt tycker jag att du borde ge henne en chans att få förklara sig.
    Hon har antagligen inte vågat berättat för dig om hennes förflutna för att hon vet hur du tänker om sånt. Kanske vill hon ha en ny chans till att börja om?
    Jag tycker att om man älskar någon så måste man ge den personen en chans- annars tycker jag inte att du kan kalla det för att älska!

• bimbim

Prata med henne, på ett lugnt och trevligt sätt om hur du känner inför detta.
    Du säger att hon har ändrat sig. Kanske är du det hon vill ha i sitt "nya" liv.
    Jag förutsätter att hon inte ljugit för dig utan bara inte berättat. Så skulle nog de flesta göra som velat börja om "på ny kula".

Om ni tycker om varandra så låt det vara det centrala i ert förhållande. Ta det lugnt, prata mycket, låt känslorna få komma fram.
    Om hon är en fin och trevlig tjej idag så är det ju henne du är tillsammans med och inte hennes "historia" även om den alltid kommer finnas där.

Ibland finns det saker som ens partner har varit med om som man inte gillar men de kan ju inte gå tillbaka och göra det ogjort precis som du inte kan ändra på ditt tidigare liv.

Känn efter hur stor roll detta får spela i ditt liv. Är det värt att förlora en underbar kvinna för något som varit?
    Det är bara du som kan svara.

Prata och känn efter.
    Lycka till!

• Scarlett

Jag tror att det är många som "lever rullan" innan de hittar rätt. Varför bry dig om det som har varit om det känns rätt nu? Jag tror inte att någon skulle vilja leva med mig om jag levde som när jag var singel, med mycket festande, lite ansvar och mer eller mindre oseriösa relationer. Poängen är ju att det livet inte är aktuellt längre. Sedan jag träffade min man är jag ganska övertygad om att jag är en himla trevlig person att leva med. ;)Och för vår relation nu är det faktiskt det enda som betyder nåt.

• Lord_of_the_flies

Tack för kloka svar!

Kruxet är bara det att jag inte klarar av att "leva i nuet" när jag vet att min partner betett sig på ett sätt som jag INTE kan stå för!

Tyvärr lutar det nog åt katastrof för den här relationen...Måste nog avsluta den vilket är synd för vi har verkligen inte en tråkig stund tillsammans, och jag har verkligen uppvaktat henne ordentligt för att komma så här långt.

/Peter

• Jennifer E

Antar att du redan försökt att "glömma" hennes tidigare liv men försök igen! Prata med henne, med en klok kompis eller någon annan som kanske kan hjälpa dig. Ni verkar ju ha det så bra tillsammans och du skriver att du älskar henne, synd om allt ska falla på att hon levde loppan för några år sedan. Det var då och nu är nu och hon lever ett annat liv idag. Jag förstår att det inte hjälper att tänka så men som sagt, det är ju synd att det pajar...

Lycka till hur det än går!

• AnnaKajsa

Tänk på att det är hennes tidigare liv och erfarenheter som format henne och gjort henne till den kvinna du älskar idag! Du skriver att du inte kan stå för hennes sätt att bete sig när hon var yngre men det fina i kråksången är ju att det behöver du inte! Hennes tidigare liv är hennes ansvar! Nu lever hon, och vill leva, på ett sätt som du tycker är helt ok och då är ni ju överens. Problemet här ligger hos dig och inte hos henne...

Hoppas det ordnar sig!

• Katarina

Nej, nu måste jag lägga mig i och ge min synpunkt! Hur ofta tror du man hittar människor som man älskar egentligen?? Att avsluta ett förhållande, där båda älskar varandra, pga något som hänt i det förflutna, när parterna inte ens kände varandra...det verkar ju inte riktigt klokt, enligt min mening! Hon har ju inte begått något brott eller så (och även om så vore fallet så förtjänar faktiskt de flesta människor en andra chans)!

Uppenbarligen har hon ju lärt sig något av sina erfarenheter och blivit en trevlig människa som du ju föll för, hon kanske inte hade varit samma människa utan de erfarenheterna. Tänk på att "ett gott omdöme får man av erfarenhet och erfarenhet får man av dåligt omdöme".

Jag tror nog att du behöver jobba lite med dig själv och öka toleransen gentemot andra människor. Ingen är perfekt, förmodligen inte ens du.

Mitt tips till dig är - gå i terapi, gå genast i terapi (utan att passera gå)! Ursäkta om jag låter hård, men jag tycker inte att hon gjort något fel, den enda som kan lösa problemet är du. Hon kan inte ändra sin historia, men du kan bestämma dig för om det ska få förstöra er kärlek eller inte.

• Devoted

Hon har öppnat sig för dig och berättat om sitt tidigare liv som hon förstås inte är särskilt stolt över. Och vad ger du henne för det förtroendet? Fy för dig måste jag säga. Om du inte kan bortse från att hon prövat sig fram en del innan hon träffade dig (och vem har inte gjort det) så tycker jag att du skall dumpa henne för hon förtjänar rimligen någon bättre och mognare man än vad du ger intryck av.

• Guldfisken

"...ett par one-night-stands. Rökt och druckit en hel del sprit..."

"Tyvärr lutar det nog åt katastrof för den här relationen...Måste nog avsluta den"

Om du känner att du måste avsluta relationen på grund av att du inte kan tänka på hennes förflutna är det väl bara göra det. Men försök att hitta någon som varken haft ett par one-night-stands, rökt eller druckit sprit någon gång, så får du nog leta lite grann.

För övrigt skrev AnnaKajsa precis det jag tänkte, varför i sjutton skall du behöva stå för det hon har gjort (som jag i och för sig inte under några som helst omständigheter kan tycka är något märkvärdigt) ??? Är det kanske inte så att du i själva verket inte kan stå ut med tanken på de 35 män som legat med henne före dig?

Svar på tråden Bilden av sin partner...