MAJ 2006 tråd 4...
Då var det dags att öppna tråd 4 för oss majbrudar. Bra att ni har hittat hit så vi kan fortsätta att dela idéer, stötta, få råd och höra hur det går inför den stora dagen i maj.
Då var det dags att öppna tråd 4 för oss majbrudar. Bra att ni har hittat hit så vi kan fortsätta att dela idéer, stötta, få råd och höra hur det går inför den stora dagen i maj.
Herregud vad jag skriver slarvigt! Hoppas ni förstår ändå!
Jag har också förmånen att kunna använda skrivarna på jobbet, annars hade det blivit dyrt.
Fler frågor...
Tänker ni ha både efterrätt och tårta? När serverar ni tårtan ifall ni har båda? Och när serveras kaffet? Fick för mig att kaffet serveras till tårtan, men om man har den senare på kvällen så kanske det blir dumt. Gästerna vill väl ha kaffe och avec i anslutning till middagen ändå, eller?
Jisses vad mycket frågor det dyker upp.
Vi ska ha en liten chokladbiskvi till kaffet efter maten. Sedan serveras ju tårtan lite senare, hade tänkt att överraska med fyrverkerier vid 21 tiden och sedan äta tårta!
Telan - vi hade tänkt att skippa dessert sött på sött men nu när vi la champagnen utanför restaurangen och "tjänade" 5 000 så valde vi att lägga de pengarna på ost. Så det blir förrätt, varmrätt, ost och sen tårta. Tårtan tar vi på en gång då vi sedan vill börja dansa och festa. Normalt (här i Frankrike) så tar man tårtan först och sen kaffet men jag tror att det blir kaffe till tårtan. För vi vill som sagt var inne bli sittandes hela kvällen....sen är det ju PAAAAARRRRTY!!!
Vi har inte efterrätt utan bara små chokladtryfflar som hör till vår buffé. Sedan kommer vi att ta tårtan som efterrätt ganska direkt efter middagen så att man inte behöver avbryta dansen för att äta tårta. Kaffe och avec blir det till tårtan.
FiaMia: Kommer ni att servera tårtan utan kaffe då?
Vi vill gärna ha efterrätt också, men vet inte riktigt hur vi ska lägga upp det hela. Om man kanske tar kaffet till efterrätten och sen tårtan lite senare utan kaffe. Hm...?
Oj, mycket bra snack bollas runt härinne nu!
Ang musik:
Jag blev tipsad om denna sida www.wedalert.com/songs/index.asp med många bra lyssningsbara engelska bröllopslåtar.
Är det någon som kan tipsa om någon fin engelsk sommar/kärlekspsalm som kanske även finns med svensk text? Klurar på att ha en svensk och en engelsk psalm i kyrkan och sedan 'skönsången' på engelska.
Är heller inte säker på in och utmarscher, vill ha något klassiskt in och något like modernare och 'upbeat' på utvägen!
Ang program:
Jag tycker att det är trevligt att skriva ut hela psalmerna och även sångtexterna på de låtar som framförs, slipper biblar och så kan alla följa med och läsa de vackra texterna på låtar vi valt (just låtvalet är ännu lite oklart... haha... har en himla lång lista på underbara kärlekslåtar).
Vi har redan framsidan till programmet klart, kommer att vara väldigt likt framsidan på inbjudan med vårt monogram men annan färgsättning. Kommer att printa på vanligt vackert vitt lite glatt 80g papper för att hålla kostnaden nere. Räknar med att printa ca 100.
Ang Fotograf:
PANIK - vi har inte bokat och har ingen på lut.... måste leta leta!
Lapinette - du pratade för länge sedan om en fotograf i Åkerberga (tror jag) som verkade bra, kanske tom den som ni ska anlita? har du hans namn el hemsida?
fine - eftersom ni inte gifter er samma helg som oss så kanske han är ledig. De heter Orasis och bor i Åkersberga men åker även iväg (som till Mariefred) och fotar. Han tar bra kort och är billig i jämförelse mot många andra.
www.orasisfoto.smugmug.com/Weddings
Vår framsida på inbjudan, vigselprogram meny etc är med samma typsnitt och samma bakgrund (en rosa ros som man ser lite suddigt). Sen kommer vi alterna lite i papper men allt går i rosa och pärlemo.
Telan: jo, vi tar bara tårta då, inget kaffe!
När ska er middag/fest börja? Vi tänkte inte börja festen förrän kl 17.00.
Har inte gått igenom upplägget än med hovmästaren på Grand, ska kolla lite med henne vilken tid som är "vanligast". Vill ju inte att gästerna hungrar ihjäl
Vår vigsel börjar kl 14.00 och tar kanske en timme ungefär. Sedan ska man ju mingla lite efteråt och därefter fotas, så tidigare än 17.00 blir kanske svårt! Tror ni att det blir för sent?
FiaMia - tycker det låter jättebra! Vi gifter oss 15.00 och räknar med att kunna vara på restaurangen 17:30 och således starta med förrätten typ 17:30-18.00. Våra gäster ska ju gå en tipspromenad till champagnen och sen gå tillbaka till kyrkan/restaurangen. Att gå (utan att behöva svara på frågor) tar ca 5 minuter.