• luthiengirl

ååå, jag längtar.

Snacka om svårt :) Ännu 7 långa månader tills vi får älska... :)

Jag och min pojkvän är kristna vi har varit ett par i 2,5 år nu, och vi vill vänta med sex tills vi är gifta. Tyvärr har ju inte det här lyckats helt, förlorade min oskuld efter ca 4 månader tillsammans. Klart att vi hade kunnat vänta, men attraktionen mellan oss har varit helt bedövande redan från första stunden vi sågs. Det är underbart hur Gud har välsignat oss människor med en sexlust.. :) Nåja iallafall. Vill bara skriva av mej. Är så pirrig.

Det var i somras när vi bestämde oss för att lägga av och hålla oss ifrån varandra tills bröllopet. Det gick bra ända tills november, då hade vi sex en gång. Längtan blev för stor helt enkelt. Men nu går det bra, och jag tror vi kommer att klara av det den här gången. Nu vill jag inte att ni ska tro att vi på något sätt är slavar under någon allmän regel, eller att någon predikant tvingat oss att leva i celibat, det är helt enkelt vårt eget beslut. Vi vill utveckla vårt förhållande på andra punkter nu, och vi vill spara samboendet och sexlivet till äktenskapet. Dessutom är vi båda övertygade om att det är vad Gud menat helt enkelt.

Men just nu är jag så glad för jag börjar känna mej helt ny på något sätt. Helt orörd, fast jag inte alls är det egentligen. Och vårt förhållande har absolut inte påverkats negativt av vårt beslut, tvärtom. Jag känner mig mycket oftare nyförälskad och det finns en helt otrolig spänning mellan oss. Varenda gång vi kysser och smeker varann med lite passion inblandat så slår det sådana gnistor att jag knappt kan stå på benen.

Önskar förstås att jag vore oskuld ännu, det vore det bästa.. men det här är ändå the next best thing. Och jag är glad att min första gång blev med honom som jag ska spendera resten av mitt liv med. Jag är glad att jag höll på mig.

På det här sättet blir vårt bröllop en sån avgörande och stor dag, när vi verkligen sparat de intimaste delarna tills just den dagen.

Vår bröllopsnatt kommer att bli helt oslagbar... ;)

Iaf. Ursäkta mitt svammel. Nu är jag nyfiken på vad ni har för tankar och åsikter om sex, avhållsamhet och kristna par som sparar sig till bröllopsnatten. Jag är ett levande exempel.

Ha det så gott. God bless u.

• Svar på tråden ååå, jag längtar.
  • Bröllopstokiig

Jolien, JA du är fortfarande oskuld. Oskulden förlorar man när man har sitt första samlag, och det har ni ju inte haft? Och då menar jag ett regelrätt samlag när han är inne i dig och inte bara smekande med fingrar o dyl.

Ni är i ganska samma situation som vi var efter fyra månader. Jag vet att det är svårt att se klart på saken just nu eftersom ni är så nyförälskade och attraktionen mellan er är stark. Så ska det ju vara, och attraktionen mellan en man och en kvinna är ju Guds gåva, och nåt som hör till. Men visst är det svårt ibland att förstå varför sex skulle höra hemma i äktenskapet...

Det som kan hända, ifall ni har sex redan nu, det är att..

1. Ni båda får dras med skuldkänslor eftersom ni vill göra Guds vilja och inte ha sex ännu. Det här har varit en fruktansvärd påfrestning för mitt och min fästmans förhållande, den här ständigt malande skulden man bär på. Man skäms inför andra, man har inte samma lust att gå på möten, man känner att man gör fel. I slutändan så kan det t.om. hända att man helt isolerar sig och slutar träffa sina kristna vänner, och sin församling.

Det här är ju egentligen tokigt, eftersom ALLA kristna människor gör fel mot Gud på något område i sina liv, alltså borde man kunna vara ärlig med sina kristna syskon och säga som det är. Men nu är det som det är. Varför just den sexuella synden blivit den mest otänkbara bland kristna, är ett mysterium. Det är nog delvis något som sitter kvar från gamlare tider, när sex verkligen var tabubelagt (detta är ju obibliskt..). Det är ju också något så privat att man inte riktigt vill dela det med någon annan, t.e.x. en ungdomsledare.
    Vi är ju bara människor, så det kan lätt också hända att det faktum att ni har sex med varandra blir så hemligt och förbjudet att ni börjar ljuga åt andra och inte våga erkänna att ni har misslyckats lite. Då är det stoltheten som kommer in, och då blir allting ännu mera fel.

2. Rädslan för att vara gravid. Den har jag dragits med ett antal gånger, och den kan finnas där, oavsett om du äter p-piller eller inte. Jag har både testat att äta p-piller och att inte göra det. För det första är vi inte redo för barn än, för det andra så vill vi absolut inte ha barn förrän vi är gifta.

3. Ni blir vana med varann på fel sätt för tidigt. Sex kan vara helt underbart även om man inte är gift, det är helt klart. Sex kan "lugna" ner ett förhållande på ett sätt, eftersom man får gå hela vägen och inte behöver kämpa emot. Man blir tillfreds på insidan på ett helt annat sätt. Och det är härligt de första månaderna. MEN MEN MEN. Du kommer att ångra dig. Känslan av att förlora sin oskuld tidigare än man egentligen vill, det är ungefär som att smygkika på julklapparna 1 månad före julafton. Du blir glad och upplivad till en början, men sen så kommer känslan av att "allt är redan över". Allt det där man drömt och och längtat efter, det har man redan upplevt. Nu vet man hur det känns, nu är oskulden borta, och det är gjort. Man kan aldrig aldrig gå tillbaka.

Du frågade mig om jag känner mig ren i Guds ögon. Svaret på den frågan är ja. I princip så är jag ju det, eftersom Gud är en förlåtande Gud, Gud är kärlek. Jag har bett om förlåtelse för vad jag har gjort, och jag har fått förlåtelse genom Jesu blod. Det blodet renar ju från ALLA synder. Oavsett vad det är. Jag har fått andlig upprättelse, men det är ju tyvärr så att jag aldrig kan få min oskuld tillbaka. Det kommer aldrig att kännas som första gången igen. Första gången var ju ingen höjdare rent fysiskt sett, det är det ju sällan för oss tjejer eftersom det gör ont.. men den psykiska biten hade kunnat bli så mycket bättre än den var. :) Visst var det mysigt, men jag önskar att jag hade fått uppleva det hela annorlunda. Jag önskar att jag inte hade behövt ha några skuldkänslor över huvudtaget. Jag önskar att vi hade fått bara ligga och gosa efteråt och inte behöva fundera på nånting. Det skulle jag önska åt dig också.

5. Ni får nya problem. Sex är fantastiskt, men det innebär också vissa andra saker som man sällan tänker på. Det kallas gräl. De flesta par är någon gång oense när det gäller sex. Det faktum att Gud gav oss äktenskapet, det är till för att skydda vårt förhållande och sätta ramar kring förhållandet. Äktenskapslöftena innebär ju att älska varann i medgång och motgång och möta varandras behov. (det här innefattar även de sexuella!). Det är en bra grund för en sexuell relation. Men, anta att ni redan nu, efter 4 månader har sex med varandra. Det kommer att innebära att ni får dras även med de konflikter som kanske drabbar er. För visst är det mycket man lär sig om varandra när man kommer så nära inpå varandra. Man märker att man kanske inte alls har samma behov, ens partner kan ha sidor man inte har sett förr, man har svårt att tillfredsställa varandra osv osv. Allt det här tror jag att hör hemma i ett äktenskap. Där är man helt enkelt trygg. Sex innebär en massa känslostormar också, det är lätt hänt att man sårar varann, speciellt i början när man inte riktigt vet hur man ska handskas med varann.

Jag tror faktiskt, att om ni orkar vänta tills ni är gifta, då kommer era första steg som sexuellt aktiva varelser att bli så mycket bättre. Varför? Jo för då har ni lärt känna varandra på alla andra områden först! Ni kan tycka att ni känner varandra redan, men sånt tar faktiskt mer tid än man kan tro! Men då har ni lärt er att älska varandra, då har ni pratat om det mesta som ett par kan prata om, då kommer det att kännas tryggt! Det garanterar jag dig.

Nåja, det här är delvis mina egna erfarenheter. Men nu talar jag till dig som en kristen syster... :) Jag tror att när man följer Guds vilja så medför det välsignelser. Det här är inte mina egna påhitt utan något som står i min (och din) Bibel. Och jag tror att om ni orkar spara sexet tills ni är gifta så kommer du att känna dig välsignad på ett helt annat sätt. Jag har gjort som jag har gjort, men jag önskar att det vore annorlunda.

Jag gifter mig i sommar, och visst kommer det att vara länge sen vi älskat, och det kommer att kännas väldigt speciellt, men det kommer inte att bli som första gången. Och jag önskar att jag skulle vara oskuld den dagen... men gjort är gjort...

Lite tips, ifall ni bestämmer er för att vänta. A. Sov inte tillsammans. Det här är en enorm frestelse. :) B. Skapa inte romantiska stämningar när ni är ensamma hemma el. dyl. Soft musik och nertonat ljust är en riskfaktor. :) C. Utmana inte varandra. Har du på dig en urringad top bara för att din kille ska dreggla över dig, byt. Du kan ge starkare signaler än vad du tror. D. Var inte nakna tillsammans. Det här är väl en självklarhet. E. Tänk på de positiva sakerna med ert val. Blir det för jobbigt, överväg hur härligt det blir sen, ifall ni väntar. F. Be. Gud kan hjälpa oss med vadsomhelst. Sex är inget undantag.

Ta hand om dig och jag hoppas ni gör rätt beslut. Gud välsigne er vilket beslut ni än tar. Men jag tror att Pappa alltid vet bäst, även när vi själva och våra kroppar tror att de vet bäst. Se det som en prövning som ni kommer att klara. Kram.

• drömbrud

TACK LUTHIENGIRL!!!!
    Verkligen ett jätte tack!!
    Känns som du verkligen träffar mitt hjärta.
    Vi lyckades hålla oss ifrån varandra i 3 veckor, men sen blev frestelsen för stor igen, och igen igår kväll. Direkt efteråt så ligger man ju där, helt ledsen o bara GUD, VAD HÅLLER VI PÅ MED!?!?
    Det är som du säger, allt liksom försvinner, man går in i sin synd så att andra folk kopplas ifrån...

Usch vad jag är ledsen, gick änu längre igår. aah, vill kanske inte gå in på detaljer här, iochför sig, ingen känner mig här, tror jag. Du kanske är någoin i min församling, who knows?
    hehe..

Funderar på att OM det händer igen, så ska vi ta en paus ifrån varandra. Då blir det nog som en utmaning, eftersom att vi verkligen VILL vara tillsamsn och älskar varnadra så mycket!

Alla din punkter du tog upp är bra. Fast vi sover inte med varandra så kommer han alltid in till mig och säger godnatt (timmar, hehe) och gomorgon, då har jag ju typ oftast bara en liten topp på mig o trosa eller bara BH o trosa...Inge bra har ja kommit på...Men resten brukar vi sköta faktiskt, detta har till och med på den ultimata "icke romantiska platsen". helt ÅÅH så onödigt.
    BLÄ.

Önskar ja kunde prata med dig på annat ställe en här på BT, känns lite jobbbbigt att alla kna läsa..
    Har du msn?

Hör av dig!
    Tusen kramar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Annzis

Hej alla debattörer!

Jag blev glad när jag läste ditt inlägg luthiengirl!!

Jag är själv kristen och var oskuld när jag träffade min blivnade man (vi gifter oss i sommar). Men som du beskrev var dte svårt att hålla oss. Vi har idag ett aktivt sexliv. Visst, jag mådde dåligt av att vi hade gjort det ett tag men det har gått över nu. Jag mådde dåligt för att jag gick imot något som jag hade en stark åsikt om.

Mn jag tycker att det öär underbart att han är den enda mannen jag har haft sxe med. Det är fint och underbart att bara dela det med en. Och alla får välja sin väg, så jag hackar absolut inte ner på de som har haft sex med olika partners.

Ni som är kristna!! Tycker ni att jag och min fästman ska ha ett uppehåll med sex innan bröllopet för att det ska bli mer speciellt på bröllopsnatten???

Kram//AnnA

• Nonika

Jag tycker att din berättelse är fin, och ni verkar älska varandra mycket och respektera varandra. Och som nån annan skrev, så är det bra att ni inte känner ånger eller skam för att ni hade sex innan bröllopet.
    Jag håller absolut med om att samhället är åt fanders för sex fixerat, det skriva inte om annat. Blir så trött på "Den nya orgasmen", "Nu finns det nya sätt att älska på (?!)" osv, osv...Vadå? Låt folk få vara ifred med sin sexualitet!
    Det blir helt klart en sned bild för folk, och mest för unga antagligen, om hur sex ska vara.

Min personliga uppfattning är dock att man ska göra vad som känns bäst för en själv, utan att känna skam för det. Så länge man inte sårar sig själv eller andra genom sitt beteende, ska man följa sitt hjärta (hjärna kanske i vissa fall).

Min syn på kristendomen är att den förstört så mycket för människor, ja religion över huvudtaget. Det känns som att det bara är anledningar för att folk ska få kriga, döda och hata varandra, samtidigt som gud är självisk när han säger att man icke ska ha andra gudar än honom.
    Trams.

Make Love - Not war, är min melodi. Om det så bara är love för en kort period eller en natt, så är det ändå bättre än att slåss och hata.

• Nonika

Och nu läste jag att ni har skamkänslor också...varför har ni det?! Vem ska bestämma vad ni vill göra med era kroppar? Hur kan det vara "fult" att älska med någon man älskar?! Vem har mandat på att bestämma över era liv!?
    Ni såklart. Man bestämmer det själv. Det finns ingen eller inget, som kan bestämma det åt er. Ni är vuxna människor med egen kropp och hjärna, låt ingen ta ifrån er det. Hur kan det anses "smutsigt" att ha sex med någon man älskar, har ett förhållande med, och som man ska leva resten av sitt liv med? Att man är gift innebär att man lovar varandra evig trohet, man får antagligen en ring på fingret, och man är äkta makar "på papperet". Men känslorna ändras väl inte speciellt, man har förhoppningsvis älskat varandra redan innan. Om gud inte tycker det är ok att ha sex innan man är gifta, är det en konstig gud, som bara vill bestämma över andras psyke och kroppar.

AnnA:
    Nej, jag tycker absolut inte att ni ska vänta, varför skulle ni göra det? Njut av varandra och av kärleken ni har tillsammans!
    Sex är nyttigt för hjärtat
    Och säkert resten av kroppen också...

• loppi

Hej!! Jag och min kille också frälsta (kristna) Otroligt kul å se att det e flera här än bara jag som delar dessa åsikter....Tyvärr är jag väl en av dom (förhoppningsvis få) som föll för frestelsen... Jag har ALLTID vart mycket hård på allt som gäller sex...och ändå så föll jag/vi. Och som sagt gjort e ju gjort...och jag vet att Gud ser ALLT!! Så vad gör vi?? Jo vi är helt ärliga emot varann och Gud ...jag smyger inte med det iaf inte för Honom. Jag håller det hemligt inför mina vänner...det e bara några som vet om det. Och igentligen så har ju ingen annan med det att göra =)
    I Guds ögon är vi ju faktiskt på ett sätt gifta och jag skulle se det som ett äktenskapsbrott att lämna min M2B (vilket jag heller inte har tänkt efter som vi älskar varanndra)
    Men men jag kan inte skylla på nått...vi borde ha vetat bättre, men nu e det som det är ...vi har slutit förbunnd med varanndra och vi gör det bästa av situationen...
    Vi vill naturligtvis gifta oss, och kanske blir det snart...how knows =)
    Gud förlåter och Hans kärlek består oavsett , och har nog vart med om trassliga ungdomar förr , om man ser det så =) Tyvärr blev jag en av dom ...
    Men jag ser inte ner på mig själv, varför lägga sig ner och själv dö??
    Vi vill göra Guds vilja, ut och missionera så fort vi gift oss och tänker inte detta hindra oss !
    Be blesst!
    PS: Jag är med andra ord för sex EFTER giftemål, och kommer ALDRIG att vika mig ifrån det DS

• drömbrud

Wow, va kul att höra allas åsikter. Jag och min M2B har hållt oss som vi kallar det "rena" nu ja du, 3 veckor tror jag..,Och det är stort, har aldrig klarat det innan. Men vet ni va vi gjorde för att klara det, vis a om det händer EN gång till, så ska vi göra en Paus i en månad, det för att vi VILL leva i Gudsvilja innan äktenskapet. Gud skapade äktenskapet för att vi skulle vara beskyddade i våran sexuallitet.
    Som Loppi säger, visst, i Guds ögon är vi redan gifta, men inte på pappret eller i våran bekantskap..Vi har bara berättat för 2 personer...
    Inbga mera, fast många anan för jag har mått väldigt dåligt pågrund av det här ett bra tag.
    Så går det..
    Om man först har levt rent och sagt att det är dfel fel fel och sen helt plötsdligt är man själv den "fallna" den som inte tålde trycket..
    hahahah

Men det blir bra, bara 2 år kvar :D

Pjuu!

Blessings till alla som är här..Så glad att jag hittat rätt ställe där jag kan dela mina känslor med systrar i herrren som inte känner mig, utan att skämmas vill säga :D

Stor kram!!!!!!!!!!!!!!!

• Annzis

Hej o god middag!

Verkligen roligt att höra andra kristnaa åskiter!

Jag måste bara berätta att i början mådde jag skit när jag hade haft samlag med min fästman. Man ser sig själv som smutsig och känner sig oren i mina egna ögon o oxå Guds ögon. Jag vet att gud är kälekens fader och oxå förlåtande. Men när man inte själv kan leva i den förlåtelsen så blir det änså en massa dåligt samvete. det tog nog en minst ½ år innan skammen gick över.
    Jag har ju i mitt liv alltid proklamerat för "sex efter äktenskapet" och så "faller" jag själv dit.... så jag kan verkligen förstå er med dåligt samvete. men snälla försök att strunta i det... =)

Det hjälpte mycket när jag pratade med en äldre pastor om detta som var samtalsperson på Hönö-konferensen (nån mer som brukar åka dit på sommaren???) Det han sa var så skönt att höra. Han var INTE alls fördömmande eller så. Han tyckte faktsikt att det var okey och jag inte skulle må dåligt över det. Vi skulle ju ändå gifta oss och jag hade väntat på den "rätte".
    så om du hittar nån som du kan parat av dej med så gör det. Kanon!

Stor kram//AnnA

Svar på tråden ååå, jag längtar.