• Miafina

Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.

Fast enligt de flesta sjuksköterskor och liknande som jag har hört så är mellan ca 20-25 ok... !?

Visst, sedan tror jag också att det är bättre att ligga på 23-24 än 25.. absolut... Men jag tar det som lite "marginal" för hur kroppen är konstruerad... Om man har lite muskler så är väl säkert 22 bättre, men med mkt muskler/och eller grov benstomme så är det säkert inte farligt att ligga på 24-25....
    Tror det är pga sådana saker som det ändå spänner över såpass många kilon...

Men oavsett, med 26 i BMI så skadar det högst troligt inte att gå ner ett par/några kilon...

Men oavsett att krypa neråt i BMI, så länge man inte passerar vid 20 skadar ju inte så.... Jag själv är glad för varje steg jag kommer närmare 30 =)
    För det känns ju bättre att vara "bara" överviktig än att klassas som fetma =)

Men men... Nu har jag tränat... Så nu känns det som jag skall dö igen... tränade hårdare idag än jag gjort tidigare.... så blev 8 km, fast snabbare =)

• Miafina

Solstickan - Hur mkt skall du gå mer till slutet av mars då ?

5 kilo på 2 månader låter väl rätt vettigt, inte oöverkommligt alls =) *man får väl hoppas*

Gha.... Jag har min vecka vägning imorgon, som alltid på söndagar..... Det intressanta blir väl egentligen att se på tisdag när jag ätit såhär i en vecka.. men det är bättre att hålla sig till söndagarna - som vanligt - så jag får se vad det blivit då...

Jag hoppas att jag iaf börjar närma mig bottennoteringen... Att den bara ligger 1 kilo bort eller så.. *håller mina egna tummar*

God natt på er.. Har blivit sittandes här och pysslat med hemsidan.. men nu blir det nanna =)

• Miafina

Uller - Ja men vad bra då.. har man fått veta det igen =)

Men det där är väl sådant som man bäst känner själv.. vart ens kropp vill ligga på skalan... så länge det håller sig inom ramarna förstås.. Vart ens egen "balans" finns =)

Men då kan man med god min satsa på att gå ner till BMI 25 och sedan ta det sista för att gå under lite långsamt.... (om jag nu någonsin ens kommer till 25 då förstås).

Återkommer senare... Skall mäta och dant innan jag rapporterar =)

• Miafina

Så rapportdax.....

Blir lite svårt att jämföra nu eftersom jag började på nytt i tisdags.. så har ju inte gått en hel vecka ännu.. men det är ju söndag så...

Idag stod vågen på 106,1 - dvs 10,9 mindre än från början... och på 2,4 mindre än i tisdags.... Alltid ngt ju =)

Måttmäsigt... hmm eftersom jag har mätt mig lite sporadiskt, och inte mätt cm utan med snöre, och klippt bort...
    Så det har nog gått lite upp och ner, men totalt har jag klippt bort 9 cm i midjan och 10 cm runt höften under dessa 6 veckor...

Nu har jag gjort upp ett schema att fylla i ordentligt vecka för vecka, och satt upp mål för varje vecka.. får se hur väl mål och verklighet stämmer överens... Men då har man det på papper ju.. blir mer "verkligt" då....

OM det sedan visar sig att målen är orealistiska så blir det till att justera.. men man måste ju börja någonstans...

Just det.. testade ett annat par 46 byxor, och de liksom de första paret går på... Problemet är att man antingen får en tudelad mage, eller att man liksom får göra som gubbarna och "hänga upp" hullet ovanför linningen... Mindre snyggt men funkar om man har stor bylsig tröja iaf =)
    (gäller båda paret)

Blir till att träna magen ordentligt så det stramar upp sig.. är det som är största problemet nu.. *gruff*...

Nåväl nu har jag svamlat nog för ett tag...

Trevlig helg och kör hårt med er alla =)

• Miafina

JO klart att BMI är inget absolut, utan mer riktlinje...

Innan jag började gå ner i vikt så hade jag ett BMI på 20,2... Men då jag är kurvig, dvs har stora bröst och breda höfter så skulle nog ingen kommit på tanken att kalla mig för smal.... jag hade storlek 36/38 på kläder.. Men pga främst brösten (storlek 75 DD/E) så upplevdes jag inte som "smal"..

Om man jämför det med den av mina vänner som är störst (eftersom jag bara har jättesmala vänner).. hon har ett BMI på 19,6.... Hon är realativt rak i kroppen och ser därför väldigt smal ut. Hon har ju inga delar som "markant sticker ut"...

Så även om hon iofs har mindre i BMI, men inte jättemkt mindre, så ser hon långt mkt smalare ut än vad jag någonsin gjort...
    Hon har 27 i tumbredd på byxor, jag kunde med nöd knö mig i 31 tum.....

(vi hade samma vikt men hon är 3 cm längre)

Hmm vet inte vart jag ville komma egentligen, men tror att jag ville understrycka det ovan sagda om att BMI är riktlinje =)

Och klargöra för mig själv att jag aldrig kommer att se smal ut pga min kroppskonstruktion.. ngt som ibland är lite jobbigt att acceptera, trots att jg älskar mina kurvor =)

Nu var svamlet slut... och jag gör tydligen fortfarande allt för att slippa tentaplugga.. *suck*

• Miafina

Carma - Sociologi....

Men basalmetabolismen är ju just för att "ligga på soffan"... De flesta av oss rör sig ju en del under dagarna, även om man inte gör ngt speciellt... Så man kan ju lägga på en del för att få ett +- läge.

Men det går ju att äta 1300 och vara mätt, beror ju bara på vilken mat man väljer att äta... Och man kanske inte är sådär proppmätt som man varit tidigare, men kroppen vänjer sig....
    Men om man tror att kolhydrater, och därmed grönsaker inte är bra i för stora mängder så blir det nog svårare.....

Idag har jag gjort schema för dagen men två pass pluggande inlagd, får se till att hålla det idag... börjar bli kris...

Idag är jag nere på min bottennotering också igen *happy happy*

• Miafina

Grattis Millan - Varje vecka med minus är ju en vinst... =)
    Skönt att du inte har så mkt kvar.. måste kännas bra.... Är "bara" att köra på det sista också då =)

Vaddå inte igång ordentligt med träning.. jag tycker det lät som bra med träning.. men det kanske bara är jag som är lat =)

Jo om man räknar vardgsmotionen som "gå ner biten" så funkar det ju att satsa på det basala =)

Själv blir jag jätteglad över att nu kunna börja se framåt igen.. och inte bara att plocka igen det från när jag slarvade... För nu blir ju varje nytt hekto längre bort från utgångspunkten =)
    Nu känns det mycket lättare med motivationen igen =)

Kör hårt tjejor =)

• Miafina

Solstickan - Jag har ingen aning hur min funkar..... =)
    Eftersom jag både äter och tränar så vet jag inte vad som gör vad när det gäller nedgång..... Men vad jag tror mig ha märkt är att måtten påverkas mer nu efter jag började träna, gentemot då jag "bara" åt annorlunda...

Det kan ju vara ren inbillning eller att det helt enkelt beror på att kroppen behövde tid att vänja sig vid nya mathållningen...

För egen del så ser jag inte träningen som en metod för viktminskningen... Utan som ett bra tillfälle att öka fettförbränningen allmänt samt att återfå lite kondition... Men det är min högst personliga variant =)

Det hjälpte väl inte ngt angående vad du frågade om tyvärr, men det var min reflektion iaf....

• Miafina

Drakdal - Det är Atkins, och jag har (nästan) nått mina 12 kilo (11,7 igen)... Men tack iaf =)

Är bara att köra på... Hungerkänslorna har börjat att försvinna igen, så det är ngt bra =)

Det var väl inte så dåligt klarat ändå när man är på konferens =)

• Miafina

Solsticka.... Nä helt klart att det inte är motiverande att gå up, i vikt eller mått när man tycker att man är duktig....
    Min kropp har ju också varit helt "dum i huvudet" av och till, så jag tror att det är något som har med omställning att göra... Och att vissa perioder så går kroppen helt enkelt sin egen väg...

Men som synes för ngn vecka sedan så tänkte jag ge upp träningen eftersom det inte känndes som jag gick ner ngt av den.. vilket jag inte heller gjorde iofs... Men fettförbränningen ökar om man håller lagom tempo (puls).. Men kanske inte så dramatiskt som man skulle önska... tyvärr..

Jag har ingen aning om vad du kan göra, men jag skulle ändå föreslå att det är bra för kroppen med motion oavsett, och att du bör försöka hålla ut, och att återigen se över maten.... Man är ju alltid så duktig ibörjan, och sedan smyger sig maten på... (Nu vet jag ju iofs inte du kanske redan äter "perfekt".... tänker bara utifrån mig själv)

Vi får hoppas att det ger sig och att du kan hitta motivation här iaf, för säkerligen så stöttar alla dig =)

Svar på tråden Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.