• nu är jag fruL

När märker man av att man är...GRAVID???

Eller:
    Äggsjuka aladåber- hur steker man dem?
    Desperate sexwives
    Jakten på det försvunna ägget
    Simmarnas kamp mot målet
    Gör kontorsstolen till en spermie centrifug...

Ja ni gissade det. Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 4000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???
  • mugglesfan

Förresten så jobbar jag också heldag, suck.
    Dessutom grymt mkt att göra, gaaaahhhh.
    Vill också ha halvdag, särskilt som vädret är kanon i Götet!

• Moppy

Brudsommar: sedan kan man ju som i mitt fall bli befruktad väldigt sent i cykeln, dvs ytterligare ett par dagar efter ÄL. Min ÄL kom också 3 veckor efter mensens första dag och sedan menade läkaren att jag inte blivit befruktad förrän ett par dgr - till en vecka efter det. Så min graviditet skulle absolut inte passa in i deras 'standardräkning'...

• BrudSommar2006

Moppy - tur du inte kommit i kontakt med min barnmorska! Där gäller det att passa in i hennes mallar för att räkna ut något själv klarar hon inte fast hon verkar snäll. Hon skulle räkna ut BMI och jag är 165 cm lång. Men det gick inte för på hennes skala fanns bara 164 och 166 så jag var tvungen att välja vilket jag tyckte att jag var mest!

• A.M.

Räknar hon ut BMI? Det har jag aldrig varit med om! Varför då?

• BrudSommar2006

Jag vet inte varför, jag har ju aldrig varit till barnmorska förut, men hon skulle skriva upp längd, vikt och sedan räkna ut BMI på sin kurva hon hade utritad på sitt papper. Jag antar att man ska pricka in viktstegringen på den sedan?

• Moppy

Brudsommar och A.M: vilka barnmorskor går ni till om jag får fråga? har ni ngra rekommendationer i Stockholm?

• BrudSommar2006

Jag funderade först på att gå till Barnmorskorna i Gamla Stan som alla verkar tycka är så bra men jag är nästan aldrig inne i stan så det skulle bli så bökigt tyckte jag. Nu valde jag här i Solna i stället, det verkar vara trevligt där också. Egentligen känner jag mig mer hemma på Danderyd men nu får det bli KS. Om vi inte hinner hitta hus först förstås så man kan byta men det går trögt på den fronten just nu.

• A.M.

Jag går på MamaMia på Karlavägen, hos en barnmorska som heter Soheila. Jag gillar både MamaMia och min barnmorska väldigt mycket - tror det handlar mycket om personkemi och tur om man trivs ...

Till att börja med skulle jag rekommendera att ta en barnmorskamottagning som ligger bra till geografiskt, med tanke på hem eller jobb. Eftersom man hänger där en hel del, framför allt mot slutet av grav. är det ett väldigt rännande där. Bra att ha nära. Sedan får man som sagt hoppas på tur och personkemi - och man kan ALLTID byta, både barnmorska inom mottagningen och barnmorskemottagning helt och hållet.

BrudSommar: anledningen till att jag reagerade på BMI är att min barnmorska knappt vägt mig - några gånger kanske. Hon verkar mest avgöra med ögat om jag ser ut att må bra. En skön avslappnade stil. Men det kanske beror på hur länge de jobbat och hur säkra de är?

• BrudSommar2006

Kanske beror det på att jag är lite överviktig som hon ville hålla extra koll. Det är en äldre dam som verkar ha jobbat där hur länge som helst annars.

• Moppy

A,M: om man vill förlosas på BB Sthlm, ska man välja mottagningen ute vid Storängsbotten då? Var ska du förlösas?

Ja ja, jag kanske gå händelserna i förväg nu för min del ;)

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???