• Shannon

Svampinfektion The NEVER ending story!!! - fortsättningen

tråden blev nedlagd pga för lite aktivitet....

hur går det med alla? CISSIG; hur går det med dieten?

jag har fortfarande inte fått tid hos gynekologen, har inte fått brev från dem än.. men jag har druckit PROVIVA i en månad nu ca (innehåller lactobacillus)
    och gjorde en kur med vivag och det känns annorlunda på något sätt.. men jag vågar inte hoppas på något än :)

• Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!! - fortsättningen
  • cissig

ja.. jo man kan ju undra vad man håller på med... men dieten är inte så farlig egentligen. Man mår ju riktigt riktigt bra av den för övrigt.
    Det som den biopaten sa till mig var också det att svamp kan uppkomma om nåt annat i ens liv är fel. Men när jag fick svampen för första gången var jag så nöjd med livet jag kunde vara och det är jag än. Klart det kan vara lite stress ibland men inget jag inte känner att jag inte kan hantera. Däremot nåt halvår innan jag fick svampen så hade jag många stora motgångar med ett ex. Hon trodde att det kunde vara där problemen började. Men jag är skeptisk. då borde jag ju inte ha det nu. eller så var det att svampen växte till sig under den jobbiga perioden och nu vill den inte ge med sig. många spekulationer.

Tack kackelmaja för dina tips. känns skönt att läsa från någon som har blivit av med svampen. hur är det nu; angriper sporanox en annan sorts svamp än den som diflucan angriper? därför är det väl så viktigt att artbestämma, vilket jag inte gjort än. Shannon har du artbestämt? Och kräv att slippa sjuksköterskorna, är så trött på dom och deras råd som man redan hört en miljon gånger...

Lycka till!

• Shannon

ja, jag tror nog inte heller det har med stress o göra... Jag har inte speciellt mycket stress i mitt liv just nu, hade miljoner gånger värre när jag var yngre och för några år sedan.
    Tror inte det har med ens förhållande o göra heller.
    När mina svampproblem debuterade var jag lyckligare än någonsin.

Nej, jag är inte artbestämd,gynekologen kollade bara i mikroskop och sa att jag hade rejält mycket svamp...

om jag träffar en sjuksköterska den här gången så tänker jag be om en gynekolog för nästa besök. men sådant tar ju så himla lång tid. egentligen hade de inte ens bokat upp en tid åt mig utan bara satt mig på en väntelista. men sen ringde vi upp igen och insisterade att jag skulle få en tid o då fick jag det

• bruttan85

cissig
    det där med zink kan nog stämma. Jag gick på zink ett tag och då mådde jag jättebra där nere. Testa gärna, för övrigt så kan det väl inte skada?

• pickolina

Är ingen expert men jag tror inte att man ska överdosera zink? Men det kan man ju leta upp på nätet... Som allt annat.. :)

• bruttan85

Jo förresten, vissa saker som försämrar för mig som folk kanske i allmänhet inte tänker på. När jag använder offentliga toaletter utan att torka rent dem innan får jag alltid svamp. Det är bland de värsta grejerna för mig. Det kan vara en grej att tänka på. Jag lägger alltid lite papper på kanten så jag inte sitter på själva stolen. Man vet ju inte vad det är för bakterier man tar tillbaka i byxorna igen.
    Tampong förstås och även bindor (men det kanske bara jag som reagerar).
    Stringtrosor(alltid problem efter t.o.m. 1 timmes användning).
    Om jag inte tvättar vissa leksaker direkt efter användning.. :)

• bruttan85

Picko
    Men jag tänkte på att man ska ta kosttillskott som det är rekommenderat. Inte proppa i sig hur mycket som helst förstås... :P

• pickolina

Ja, om man anv leksaker är det väääldigt viktigt att tvätta dem med desinfekterande (eller vad det nu heter)...

• Shannon

jag använder aldrig ofentliga toaletter.. o om jag gör det så lägger jag papper runt hela sitsen

• kackelmaja

Kolla upp leg gynekologer i gula sidorna , dar annonserar de som ar privata (alltsa ej vardcentral, landsting), samt Citylakarna, Lakargruppen odyl nar jag gick kostade varje besok 250 kr. Fast iaf nan gang da och da var de snalla och skrev det som p-piller radgivning for det kostar bara ca 50-60 for patienten (resten subventioneras av landstingen sa sjalva gynmottagningen "forlorar" inte pa det bara vi skattebetalare ;) ..)

Sen var jag sjalv ganska drivande, typ skrev ut allt jag kunde hitta om svamp och vad andra testat osv, det var sa jag fick sporanox tex, minns inte om han kollade art, utan det var mest att "det skadar ju inte att testa en annan sort" ungefar som att man testar ett annat penicillin om den forsta inte hjalper..

• pickolina

bruttan85 - Förstod att du menade det, men om man inte har zinkbrist till att börja med så överdoserar man om man tillsätter zink över huvud taget.

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!! - fortsättningen