• Shannon

Svampinfektion The NEVER ending story!!! - fortsättningen

tråden blev nedlagd pga för lite aktivitet....

hur går det med alla? CISSIG; hur går det med dieten?

jag har fortfarande inte fått tid hos gynekologen, har inte fått brev från dem än.. men jag har druckit PROVIVA i en månad nu ca (innehåller lactobacillus)
    och gjorde en kur med vivag och det känns annorlunda på något sätt.. men jag vågar inte hoppas på något än :)

• Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!! - fortsättningen
  • cissig

hej igen.. det där med toaletter har jag aldrig tänkt på... ska börja med det!
    man går ju ofta på sådana. men det är konstigt det här med svamp. Som för så många andra verkar det bara poppa upp från ingenstans, utan anledning, utan att man någonsin haft problem innan.
    Jag tänkte bli mer drivande än någonsin nu. För konstigt nog så har trots dieten, denna gång varit den värsta hittills! Är fortfarande inte helt bra efter två veckor!
    Men kackelmaja. Är du fortfarande helt frisk, känner du aldrig av nåt? det finns hopp iaf!

• cissig

Bruttan: vilket tillskott tog du av zink. märke? Hur ofta använde du ovesterin? tack igen!

• Shannon

men ni här som har kronisk svamp, har/hade ni förhållanden o regelbundet sexliv när era problem började?
    för jag tror det har med sex o göra...

• cissig

Jag vet inte vad jag ska tro om att sex skulle påverka. I mitt fall var det iaf inte av sex i form av samlag som satte igång det hela. När mina svampinfektioner började hade jag och min pojkvän inte haft det än på grund av hans STORA problem med kondomer (och jag hade inget annat skydd då). Dessutom var vi ifrån varandra ganska mkt i somras och jag fick svamp ändå, för att sedan inte få det när vi väl träffades. Så för min del verkar det inte bero på det.
    Men jag tror dock att det kan vara fallet för vissa. Men det känns ändå som att det borde vara nåt mer.. annars skulle ju alla få svamp så fort de har sex.
    Det kan ju i så fall vara att killen smittar en hela tiden. I USA t.ex räknas svamp som en sexuellt överförbar sjukdom. Men det verkar inte ha nått fram i Sverige.

• strikeapose

Men, är ni säkra på att svamp har ngt samband med offentliga toaletter? Jag har aldrig hört ngt sådant (o jag har pratat myyyycket svamp i mina dagar *skratt*) o tycker det låter märkligt?

• pickolina

Shannon
    Mina problem med svamp var under mina första sexuella år, så JA jag tror att det hade med saken att göra... Man kanske inte var tillräckligt upphetsad, man kanske inte kissade/gjorde rent efter varje gång osv... På senare åren har jag själv kommit fram till att jag får problem de gånger jag haft sex utan att vara tillräckligt upphetsad. Vilket numera är extremsällan men det har hänt och därför har sambandet blir väldigt tydligt för mig.... Så jag tror att du är inne på rätt spår!

• strikeapose

Håller med föregående talare. Exakt likadant för mig. O eftersom mina slemhinnor ÄR känsliga och sköra så kör vi oftast med glidmedel. Funkar kanon även om VISS svampkänning kvarstår. Men det där svamphelvetet med akut klåda som får en att vilja klösa sönder sitt underliv har jag inte upplevet på några år.

• bruttan85

Vem det nu var som undrade:
    Mina problem kom i samband med en operation som medförde att jag inte kunde ta hand om min hygien så väl. Och att jag dessutom delade toalett med väldigt många människor. (Inte van vid det). Jag var inte så noga med tamponger och bindor för jag gick på smärtlindrande medel som fick mig att sova för det mesta. Sen så efter det ville den bara inte ge med sig. Men problemen fortsatte så länge jag delade dusch och toalett med en annan tjej. Sen när jag flyttade till ett eget ställe var jag problemfri tills jag började ha sex, då fick jag det en gång. Men efter det så återkom det igen när jag bodde kollektivt igen. Så jag tror det har mycket med hygien och sånt att göra. När jag tvättar toalett och dusch en gång i veckan är det inga som helst problem. Tvättar trosor i 60 grader (om jag har svamp i 95) och förvarar dem i en ny påse varje gång. Har blivit så nojig nu efter att jag gick runt med kontant svamp i nästan ett år.
    Med det menar jag absolut inte att ni som får återkommande problem har dålig hygien eller så, bara en anmärkning på vissa punkter som man inte tänker på.

• Shannon

tror ni man kan bli smittad av någon man bor med? alltså om den man bor med har kronisk svamp.. att man kan råka få just den arten på sig själv?
    för den jag är inneboende hos har kronisk svamp hon med.

• cissig

verkar bara vara jag som inte ser någon anledning till att jag började få svamp. har verkligen inte en aning. det enda jag kan tänka mig är just att jag kanske duschade för mkt, men aldrig mer än 2 ggr per dag. Annars kommer jag inte på något... :(
    Men nu ska vi till gyn imorn. Jag och pojkvän. Han ska behandlas nu med, oavsett vad de säger.

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!! - fortsättningen