• Shannon

Svampinfektion The NEVER ending story!!! - fortsättningen

tråden blev nedlagd pga för lite aktivitet....

hur går det med alla? CISSIG; hur går det med dieten?

jag har fortfarande inte fått tid hos gynekologen, har inte fått brev från dem än.. men jag har druckit PROVIVA i en månad nu ca (innehåller lactobacillus)
    och gjorde en kur med vivag och det känns annorlunda på något sätt.. men jag vågar inte hoppas på något än :)

• Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!! - fortsättningen
  • pickolina

cissig
    2 gånger per dag kan nog räcka om man är känslig... Man ska ju inte tvätta underlivet mer än en gång per dag. Eller är jag ute och cyklar nu? Är lite snurrig numera.. Hehe... Och med "fel" rengöring ska man ju inte tvätta överhuvudtaget, inte ens en gång om dagen... Så 1-2 gånger kan nog ställa till med en hel del problem, tyvärr.

Ni tänker på att undvika syntettrosor, strumpyxor och liknande oxå va? Kissar, rengör efter sex? alltid är superkåta eller anv glidmedel? Nu upprepar jag bara saker som redan nämnts men tänkte att det kanske kan vara bra att göra det ändå... :)

• cissig

Jepp är medveten om att det är för mkt. Dessutom använde jag tvål... inte bra. Men man tycker ju att det borde hjälpa att sluta med det, vilket jag gjorde då. Inte få om och om och om igen. Man blir ju ledsen att man gjort nåt fel nån gång, vilket såå många andra gör utan att få problem.
    Denna gången verkar inte svampen ge med sig. Ett litet uppehåll för mens o sen var den tillbaka.. men det kanske bara är bra att den är här när man är hos gyn..

• Joleen

Hej tjejer,

det finns många sanningar kring detta med svampinfektion. den ena är att man får det av att tvätta underlivet med tvål (byt till ACO intimtvål och använd max 1-2 ggr/vecka). en annan är att du kan få det av att din partner håller på att bli förkyld/ont i halsen och har oralsex med dig, rubbningen i bakteriefloran ger dig svamp. en gammal sanning är att tighta trosor (string) i syntetiskt material och/eller tighta jeans gör så att ditt underliv inte andas.

jag har haft mycket problem med svamp men har numera en underbar gynekolog som gav mig en mirakelmedicin som dödar all svamp i kroppen. det är en stor tablett som man äter som en kur. jag åt en per vecka i 3 veckor för att verkligen bli av med allt, får jag tillbaka det kan jag hämta ut två tabletter åt gången/3 ggr till och äta med en veckas mellanrum. nu har jag inte haft svamp sedan augusti!

• Shannon

Det där med tvålen är en myt. Precis som stringtrosorna, tighta jeans osv.

*citering*

Många myter

Det finns en hel del myter kring svampinfektion i underlivet, säger Inga Sjöberg.

- Myterna florerar till stor del tack vare att vi läkare har varit dåliga på att ta hand om kvinnor med besvär i vulva (de yttre könsdelarna) och vagina (slidan). Kvinnorna har inte fått den hjälp de behöver, och därför försökt lindra sina besvär själva.

Myt 1: Man får svampinfektion om man tvättar sig med vissa typer av tvål i underlivet.

- Det spelar ingen roll vilken tvål man använder. Har man inga besvär kan man tvätta sig och duscha både en och två gånger om dagen. Om man däremot redan har kliande och svidande slemhinnor kan man använda olja istället för tvål när man tvättar underlivet.

Myt 2: Man får svampinfektion om man använder jeans eller andra åtsittande byxor.

- Ingen har kunnat bevisa det. Inte heller att syntetunderkläder ger en "fuktigare" miljö där svampen trivs. Däremot kan man tänka sig att kvinnor som använder jeans med en hård söm i grenen, och som cyklar mycket, kan få "skavsår" i slidans slemhinna, som svider och kliar. Om besvären beror på svamp kan bara en doktor avgöra.

Myt 3: Man får svampinfektion om man äter mycket sötsaker.

- Det är bara nys! Vad man äter eller dricker har ingen betydelse för miljön i slidan. Jag har haft patienter som prövat allehanda dieter för att bli av med sin svamp, men det finns inga bevis för att de haft någon positiv effekt.

Myt 4: Man kan bota svampinfektion genom att föra in yoghurt i slidan.

- Jag vill avråda från "alternativa" behandlingsmetoder av det slaget. Visst kan det vara nyttigt att äta yoghurt och annan kulturmjölk - men man ska inte föra in den i slidan. Det kan till och med vara förenat med risker, man ska vara försiktig med att stoppa in ej definierade levande bakterier i slidans känsliga ekologiska system. Det finns också naturläkemedel med lactobakterier, men problemet är att man aldrig kan veta om just den typen av bakterier kan ha en positiv effekt. Varje kvinna har mellan en och fyra olika lactobacillstammar i sin kropp.

• Shannon

och här är det där mejlet från Ingemar Joelsson som jag fick förut... även han säger att tvål inte har så stor betydelse.

Information om Candida vaginalis

Jag svarar på så många svampfrågor att jag insett nödvändigheten av ett ?standardsvar? med den
    viktigaste informationen. Jag har ju dessutom ganska detaljerad info på mina webb-sajter,
    www.naturmedel.org och www.kvinnhalsa.se

1. Svampinfektioner är alltid återkommande. Det tar i regel cirka tre veckor innan svampen
    kommer tillbaka in i slidan eller angriper de yttre könsdelarna. Svampen finns ju hela tiden i
    tarmkanalen. Och boten går ju ut på att minska svampinnehållet i tarmen.
    2. Det räcker aldrig med en engångsdos. Jo visst kan man känna en förbättring ? men det går
    aldrig att minska svampinnehållet i tarmen tillräckligt mycket med en engångsdos.
    3. I regel behövs kurer på två till tre veckor med 50 mg Diflucan per dag. Och sedan ny kur efter
    cirka 3 (eller 4) veckor. Det är den tid det tar för svampsporer att växa ut till nya ?hyfen?.
    4. I regel kommer ju svampen till slidan från den egna tarmen, svampen vandrar över
    mellangården. Men det är ju också så att svamp överförs med samlag. Det är ju ett välkänt
    förhållande att män inte har symtom ? både pung och penis ligger ju i en ganska ?fri miljö? i
    motsats till blygdläppar och slida. Men det är ju helt klart att kvinnan återinfekteras med svamp
    vid varje samlag. Skall kvinnan bli fri från svamp måste båda parter behandlas samtidigt (och
    med lika långa kurer).
    5. Sen är det ju så i den krassa verkligheten att det förekommer ytterligare smittkällor. Skall Du
    bli fri från svamp är det ett MÅSTE att det inte förekommer någon (några) andra
    sexualpartners för någondera av Er.
    6. Om man tar hänsyn till allt detta så har diet (socker eller ej socker) eller spiral eller trosor
    mindre betydelse ? ja i det senare fallet får det inte vara syntet ? det måste vara 100 %
    bomull.
    7. Tvål går i regel bra att använda och är faktiskt ett måste för att hålla borta avsöndringar från
    slemhinnan hos både man och kvinna. Men det viktiga är att tvålen inte är parfymerad.
    Barnängens barntvål är bra.

Ja, det är väl det väsentliga. Går svampen inte bort med iakttagande av alla dessa råd ? jag, då måste
    Du odla svampen och artbestämma den och resistensbestämma den. Jag har också skrivit om tre
    olika svampmedel på min webb.

Hårda bud - Lycka till!

Jag har aldrig varit med om att det inte går att bli av med svamp. Och då har jag ändå varit gynekolog
    vid sjukhuset i San Juan, Puerto Ricco ? där det är 90 % luftfuktighet och mer än 30 grader varmt
    varje dag - och människor har ohämmat samlag på beachen med såväl kända som okända partners.
    Mer än 90 % av alla kvinnliga patienter vid kvinnokliniken sökte för svamp. Jag är en luttrad
    gynekolog.

Bästa hälsningar

Ingemar Joelsson

• pickolina

Shannon - Tack för den infon! :)

• Shannon

jag tänker ta med mig det brevet till gynekologen och se vad hon säger

• pickolina

Det tycker jag absolut att du ska göra. Man kan ju hoppas att hon lyssnar på dig då och inte bara viftar bort det.

Jag tycker att vidareutbildning/uppfriskning av kunskaper borde vara obligatoriskt för läkare..

• cissig

Hur går det för er?
    Jag var hos gyn.. kort i tonen men hon verkade kunna sin sak. Fick ett helt kit med behandling. Svampen försvann direkt och underlivet känns bättre än på månader. Hon menade att tvätt med tvål i underlivet så gott som alltid leder till problem i det långa loppet. Hon betonade att man inte ska tvätta med olja utan smörja in med olja innan dusch för att skydda. Jag blev rekommenderad mandelolja från apoteket. Så nu får vi se..

• Fru Brorsson

Jag har fått svamp för kanske 3:e gången. Innan denna gången var det nog för drygt ett år sedan. Jag har aldrig varit hos läkeren och fått det bekräftat, men det borde vara svamp jag har. Klåda och gryniga flytningar, kan det vara något annat??? Måste man använda vaginatabletten eller räcker det med salvan???

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!! - fortsättningen