Östersund/Jämtland 2007
Vi som ska gifta oss i Östersund eller Jämtland under 2007 kan samlas här för att ge varann tips och hjälp
Speciellt vi som planerar på avstånd. Själv bor jag nuförtiden i Stockholm och ska planera bröllopet i Östersund
Vi som ska gifta oss i Östersund eller Jämtland under 2007 kan samlas här för att ge varann tips och hjälp
Speciellt vi som planerar på avstånd. Själv bor jag nuförtiden i Stockholm och ska planera bröllopet i Östersund
Jämtlandstaus:
(förlåt för sent svar).
En 22 karat (som tydligen inte finns i sverige, man har inte 22 här) gult guld. Men eftersom den är 22 så är färgen lite annorlunda än 18. Sen är den ganska tjock. I övrigt är den helt slät (med mönster i) men den har lixom inte samma form i alla fall som andra ringar.
Men jag får väl låta bli att vilja ha en vigselring som passar i form och färg med förlovningsringen...
Sara Jämtland
Vi ska gifta oss privat med två vittnen på e.m.
(Tro det eller ej, men JAG fixar inte att gå fram sådär inför en massa folk. Man ska ju vara sig själv också!....)
Ett av vittnena är min farmor. Den enda som finns kvar av den generationen.
Sen blir det fest i Föllinge på kvällen.
Mina föräldrar hade sin fest på samma ställe för 30 år sedan till sommaren.
Ska bli så kul!
Fick tel.samtal från frisören jag prel.bokat idag. IHHHH!
Började liksom fatta att nu är det snart dags!
Hej tjejer! Jag är född i Jämtland men uppvuxen i sthlm och bor numera i Skåne. Jag ska gifta mig i sthlm i sommar och planerar för fullt!
Jag har inte läst tråden (herregud, det är ju 18 sidor! ;)) men jag har en fråga till er. När mina föräldrar och deras syskon gifte sig för hundra år sen (okej 25) hade de "Jämtländsk brudmarsch" som in- ellet utgångsmusik. Inte jämtlandssången, utan den andra. Jag vill höra den för att se om jag vill ha den till mitt bröllop. Problemet är att jag inte kan hitta den! Alla jämtländska brudmarscher som jag hittar är jämtlandssången (som iofs är jättefin och som vi kommer ta om den här andra inte är bra)! Vet ni var jag kan hitta den här "andra" eller vet vem som gjort den?
Tack på förhand!
Jag har aldrig hört talas om någon annan än Jämtlandssången, den heter ju Jämtländsk brudmarsch i original o var ett gammalt traditionellt folkmusikstycke till dess att Peterson Berger skrev en text till den.
I övrigt så finns det väl t ex brudmarsch från Stugun, o så brudmarscher från en del andra orter. Det kanske egentligen är någon av dem du söker?
Låter som du också haft en häääärlig tid med sjuka barn Marskatt... Här har vi precis börja piggna till efter nästan 2 veckor i sängen med feber och hosta/snuva. Och tiden bara springer iväg! Som sagt mindre än två veckor kvar tills man kan titulera sig fru och snart bara en vecka kvar innan vi drar norröver. Tiden går fort när man har kul Hur går det med eran detaljplanering för dagen?
Hej igen! Tack för ditt svar Marskatt! Det kan mycket väl vara en brudmarsch från någon ort. Mamma har inte alltid full koll på allt som hände för 25 år sedan även om hon gärna vill få mig att tro det! :) Vet du var jag kan hitta dessa brudmarscher? Har en liten fundering på att ringa till Jamtli för att få hjälp... de borde ju veta var jag ska leta om inte annat!
Fast jag har för mig att det finns en Jämtländsk brudmarsch som inte är Jämtlandssången. Har i alla fall för mig att jag varit på bröllop där den spelades och att det inte var Jämtlandssången...
På denna sida verkar det också finnas två verisoner, men jag kan inte lyssna på dem.
legolas.mdh.se/~etc95jpn/midi.htm
Och på denna sida låter det som om de menar två olika stycken. Men de kanske bara kallar det Jämtlandssången om det är text till??
www.soderhielm.com/mattias/wedding/vigselprogram.html
Och i denna spellista kommer Jämtländsk brudmarsch två gånger (olika?) och så en som heter Gammal Jämtländsk brudmarsch
www.last.fm/music/Merit+Hemmingson
Och om man letar på denna sida, så finns det i notarkivet både Jämtlandssången och Jämtländsk brudmarsch
www.flacke.nu
Heleneli
Jag tror att Jämtlandssången är lika med Jämtlands brudmarsch. Den är väldigt älskad och väljs ofta men den är så mollstämd att vi inte ville ha den då vi gifte oss. Vi ville ha något mera glatt. Annars är "Gratulaion" (från frösö blomster) av Wilhelm Petterson Berger väldigt fin!!! Den ville vi ha men våran kantor kunde inte spela den... Jag ska se om jag finner en sida där du kan lyssna på 100 olika marscher.