• Jämtlandstaus

Östersund/Jämtland 2007

Vi som ska gifta oss i Östersund eller Jämtland under 2007 kan samlas här för att ge varann tips och hjälp

Speciellt vi som planerar på avstånd. Själv bor jag nuförtiden i Stockholm och ska planera bröllopet i Östersund

• Svar på tråden Östersund/Jämtland 2007
  • Marskatt

theswede
    Fotona är JÄTTEBRA! Han var bra på att fånga saker som hände t ex. Dessutom känner jag mig väldigt fin på korten, vilket aldrig nånsin händer annars... En kompis som såg fotona (skissbilderna) sa att: men oj, de är ju jättefina, o mycket mer speciella än vad xx o yy:s foton var, o de ville ju ha speciella foton... Iofs tyckte Tommy att vi var tacksamma att fotografera, för vi skrattade hela tiden! Dessutom gillade han både min frisyr o min brudboll... Hoppas de kommer med i hans galleri sen, det vore himla kul!

Trollunge06
    Visserligen inte direkt Östersund/Frösön, men bara en kort bit att åka: Rödögården. Har du kollat med er catering om de har förslag då? Annars får ni väl ta Furuparken...

• An1

Marskatt,
    Tack för ditt mail (mailade tillbaka, men det gick inte av nån anledning). Jag ska höra med henne vad hon säger, hon kan ju inte mer än säga nej.

• Trollunge06

Marskatt
    Tack för tipsen! Tror vi hoppar över Furuparken, vårt lilla sällskap skulle försvinna i den lokalen...hehe Är Rödögården samma som Rödö hembygdsgård? Jag har sneglat åt det hållet, men den verkar också vara så himla stor. Vi blir bara runt 40st.
    Bra idé att höra med cateringfirman, de kanske har några tips. Annars lutar det åt en fest i det gröna, om vi inte får tag på något snart...

• Marskatt

An1
    Inte så konstigt... jag har bytt efternamn även på mejlen numera... Fick det fixat o klart igår morse!

Trollunge06
    Aha! Inte fler! Ska fundera lite o se vad jag kommer på. Jo, det är Rödö hembygdsgård jag menar...

• Storsyrran

Sara Jämtland - Vi skall inte gifta oss i Häggenås, utan vi gifter oss vid sommarstugan som ligger vid Indalsälven. Jag vet inte om du känner till mig direkt, men jag tror nog att du känner till "familjen Arvidsson".
    Jag önskar er lycka till med planeringen...

• Storsyrran

Trollunge06 - måste lokalen finnas centralt i Östersund eller på Frösön? det finns många fina bygdegårdar, hembygdsgårdar odyl. som man kan hyra...

• Jämtlandstaus

trollunge - det finns ju alltid ösk-stugan

• Fru mars

Halloj alla! Nu har vi landat i vardagen igen sedan en dryg vecka hemma, så tänkte passa på att rapportera lite från bröllopet nu när min man (!) är på tjänsteresa och inte kan störa... Vet själv att jag uppskattade lite tips och råd när vi stod mitt i planeringen...

Hade ett par hektiska dagar i Östersund innan vi skulle gifta oss (3 mars) och tror bla jag stötte på dig Marskatt vid konsultationen inför sminkningen. Kan tillägga att även jag var supernöjd med sminket! Var dock helt annorlunda än ditt (fina bilder förresten, läcker frisyr). Färgade även bryn och fransar hos samma sminkös några dagar innan eftersom vi skulle på bröllopsresa direkt efter vårt bröllop (därav denna sena redogörelse) och gjorde naglarna på... ja, den där som ligger i hörnet på Storgatan, vid torget(fransk manikyr kryddad med några knistrande stenar på ringfingrarna).
    Morgonen inleddes tidigt med smink och håruppsättning (tack Kattis på Hårcompagniet!) och därefter blev det lunch på Potatisbaren (?) med tärnor och marsalk innan fotograferingen började kl 14 hos Tina en vånging upp. Först var vi i studion och sedan nedanför Frösö kyrka på ängarna (ja, jag vet de har ett speciellt namn, kommer inte på det bara...), inne bland trädstammarna samt tillsammans med de hästar som sedan drog släden. Har fått ett åttiotal bilder på en disk att kika på och de är bara sååååå bra!! Även blommorna var vi mycket nöjda med: stora vita liljor i enkel bukett som låg vackert i famnen - Linnean leverade dem plus 3 coursage, 2 tärnbuketter och liljor till bordsdekoration (vi var på Stocke Titt - mysigt med brasa i den stora öppna spisen! Som gjort för vinterbröllop).
    Klockan 17 var det ett pirrigt par som började sitt intåg i Frösö kyrka just när solen började sin vandring ner mot horisonten. Efter att ha sagt ja, snyftat lite, lyssnat på våra väl valda musikstycken och psalmer tågade vi ut i kylan, jag iförd min vintercape som jag var (och fortfarande är) löjligt förtjust i. Kände mig som en isprinsessa!!!Innan vi klev upp i släden som drogs av två hästar (Nordsvenskar tror jag bestämt) byttes dock capen till en stor (typ jättestor) fornbondepäls och i skymningen åkte vi över ängarna till Stocke Titt där våra gäster väntade i ljuset av machaller och facklor med varsin varm välkomstdrink i handen.
    Nu var det dags för mat! Maten kom från Food Catering och var verkligen super (röding till förrätt, älg till varmrätt, tunnbrödchips till välkomstdrinken)! De var väldigt hjälpsamma, men ibland svåra att få tag i eller få "delleveranser" typ uppdaterade menyförslag från. En miss var dock att de istället för att ha de tre serveringspersonal som vi beställt, endast hade två. Detta gjorde att förrättsvinet inte fylldes på och att huvudrättsvinet endast fylldes på en gång. Sedan tog det lite tid att få ut maten... Verkar dock bara vara vi som störde oss på det.
    Efter två rätter blev det en hjortron/chokladmousse tårta från Edenbos. Flera kommentarer från gästerna om dess förträfflighet (och mycket prisvärd) - kul! När maten landat där den skulle drog bandet igång. Och som det drog igång!! Treokomp fick upp varenda gäst (undantag spädbarnen som sov...) på dansgolvet och såväl brudparet som toastmastrar och några övriga fick göra sitt på "scenen". Bandet spelade i två omgångar med paus mellan och därefter körde vi en färdig låtlista från PC som vi kopplat till deras ljudanläggning. Efter en lång och rolig natt insåg vi att vi borde bege oss till hotellet för att hinna njuta av champagen, några timmars sömn mm så vid typ tre checkade vi in på SAS Radison. En konstig känsla som infinner sig när denna speciella dag ligger bakom en. Glädje, lättnad, tomhet.
    Vi spenderade söndag och halva måndag med våran tvååriga son (som dessvärre hade feber) innan vi begav oss ner till Stockholm måndag lunch. Tisdag tidig, tidig morgon satt vi på flyget som tog oss till Bonaire i Nederländska Antillerna. 10 dagar att komma ner i varv, läsa, umgås, äta och dricka gott, dyka. Det var en mycket god investering. Vi hade inte med oss våran son utan han fick istället möjlighet att umgås lite extra med farmor och farfar och mormor och morfar så när vi kom hem förra fredagen var det svårt att hålla tassarna borta från honom där han sov så sött i sin säng. Gissa vem om skuttade upp kl 6 på morgonen för att äntligen få de där små armarna runt sin hals!!
    Nu är jag fru sedan drygt 3 veckor och det känns mycket bra. Att-göra-listan som vi hade inför bröllopet ekar tom så när som på tackkort, smärre justeringar på ringen och lite annat och det måste jag säga känns väldigt bra. Det var en intensiv tid med all planering.
    Well, that's all folks. Finns säkert 1000 saker jag kan berätta, men just nu känns huvudet tomt. Är inte inloggad så ofta på BT längre, men dyker det upp frågor ska jag försöka besvara dem när jag är här.
    Lycka till alla ni nu som står mitt i planeringen! Ni har en kanontid framför er!
    Kram, kram

• Marskatt

Oh vad roligt! Jag hoppades ju på att det skulle vara du! Jo, vi träffades vid konsultationen. Marina gav mig ögonbryn också direkt efter att du färgat dina! Mina såg för gräsliga ut, jag har försökt hålla efter dem nu när jag kommit hem kan jag lova. Dessutom misstänkte jag att det var ni som skulle till Tina! Vår fotograf använder nämligen Tinas studio, så vi fick ta studiofotona efter vigseln. Vi fotade utomhus innan. Du råkar inte ha en mejladress? Skulle gärna vilja se hur din sminkning blev också! Grattis förresten - från en marsfru till en annan! Stor kram!

• Jämtlandstaus

fru mars - låter helt fantastiskt! hade tänkt köra vinterbröllop först, men det blev inte så.

lova lägga ut bilder så fort du kan! får man fråga vad treocomp kostade? vi har funderingar på band.

• Fru mars

Hej på er tjejer! Stort grattis till dig också Marskatt! Hur leker livet hemma i vardagen igen?
    Mailadressen är hi_lina@hotmail.com. Vi håller på att rensa lite bland korten, men jag kan nog hitta något från Tina där smink och frisyr syns

Tror Treokomp ville ha 10500 för sex musikanter och 8500 för fyra har jag för mig - har inte riktig koll eftersom min man hade kontakt med dem. Vi tyckte sex stycken skulle bli lite mastigt i den lokal vi skulle vara.... En stor kostnad kan tyckas, men vi valde att satsa på att få en så bra och roligt partaj som möjligt och måste säga att de var väl värda pengarna. Många av våra vänner har hört av sig just för att festen blev så bra .

• Jämtlandstaus

fru mars - kan inte du maila mig lite bilder på hår och smink till mig?

och priser? det låter jätteintressant med alla dina val!

jamtlandstaus@gmail.com

får jag fråga, är det nån av er som fick göra en provuppsättning och provsminkning först? det känner jag att jag vill göra!

• Marskatt

Vi gick igenom både smink o uppsättning på torsdagen innan, men gjorde inga hela sminkningar eller uppsättningar. Jag litade helt på min frisör eftersom vi känner varandra sen tidigare o jag vet att hon är jätteduktig! Men vi diskuterade ingående hur det skulle se ut o hur hon/jag tänkt att det skulle bli. Likadant med sminket, men den tjejen kände jag INTE sen innan. Hon ställde en massa frågor som gör att hon listar ut ungefär vilken typ av person man är o så, o sen frågar hon vilka färger det är på klänning o bukett o vilka färger man gillar. Hon o jag var helt överens på en gång om vilka färger jag skulle ha, så det var inga problem alls. Jo, hon provade ut underlagsfärger o sånt då också, o skrev ner så vi skulle ha det klart på lördagen.

• Jämtlandstaus

hur går det för alla med planeringen?

• Kat77

Fru mars
    Jag jobbar med en av killarna i bandet och han satt och berättade om ett bröllop han spelat på några dar efter, hehe.. Ni var i Stockesalen eller hur?
    Världen är bra liten:)

• Moajohansson

Hej jag heter Moa och jag har varit intresserad av bröllop hela mitt liv jag undrar om någon vet om man kan gå inom bröllop på gymnasie sen jobba som bröllops fixare i Jämtland eller någon Annas stans i Sverige !! Om det är någon som vet så kan ni emaila mig min E mail är Moa.johansson00@live.se

Svar på tråden Östersund/Jämtland 2007