Inlägg från: Snart_FruL |Visa alla inlägg
  • Snart_FruL

2008 Sommarbröllop - Originalen tuffar vidare

Hmm lät nästan som jag inte bryr mig alls om henne, men det gör jag ju. Hon är ju min släkt och vår relation förbättrades avsevärt de två senaste gångerna vi träffades. Känns så synd bara att nu när det kändes bra och jag började tycka om henne, så är det liksom försent...

• Snart_FruL

Det var som jag befarade: min bio-mormor somnade in i morse. Men det hade varit så lugnt och värdigt enligt min moster.

Det är i alla fall en tröst att hon inte behöver lida mer. Hon var väldigt religiös och det känns bra att hon hann och träffa prästen två gånger innan hon dog.

Tack alla för er förståelse!

Det är väl så livet är. Jag är jätteglad att jag och min m2b hälsade på henne i november. Hon tyckte jättemycket om honom, var så imponerad bara för att han serverade kaffe.

Min mamma har haft kontakt med sin bio-mamma hela sin uppväxt. Mamma föddes 1940 mitt under brinnande krig i Karelen, den delen som idag tillhör Ryssland. Hon blev skickad som krigsbarn till Sverige 1944, då 3½ år gammal. Familjen hon hamnade hos fick så småningom lov att adoptera henne. Till saken hör att min mamma var resultatet av en kort krigsromans, mormor var nära att dränka sig när hon förstod att hon var gravid. Hon var ju ogift och uppvuxen i en mycket sträng baptist familj. Min bio-morfars kompisar sa till henne att han hade stupat, för att han skulle slippa undan ansvar. Och det slutade med att hon gifte sig med en annan man och fick två döttrar med honom.

Det hade det otroligt fattigt efter kriget och det fanns absolut ingen möjlighet för dem att låta mamma komma tillbaka till dem igen. Bio-Mormor har haft dåligt samvete för det hela sitt liv, det var först det här sista året som hon började acceptera att mamma aldrig lagt någon skuld på henne.

Jag hoppas att lilla momo kände frid och ro nu på slutet.

• Snart_FruL

Norrsken
    Håller självklart tummarna för honom! :) Såna trevliga människor (som du är och som han måste vara eftersom du valt honom) är det klart vi vill ha i den här stan!

• Snart_FruL

Norrsken Jag tror nog att hon är på den bästa plats hon kan vara. Visst är det tråkigt och sorgligt när man mister någon man tycker om, men när någon varit så sjuk som hon så kan slutet vara en befrielse.

• Snart_FruL

På tal om catering.

Vi har ju bokat Malins skafferi och kommer troligen att ta deras medelhavsbuffé. Sen med lite snacks och annat plus avgiften per kuvert för personal, dukar, servetter etc så räknar vi med ett kuvertpris på 500 kr, exklusive dryck.

• Snart_FruL

Och då har vi inte räknat in lokalhyran på 8500kr

• Snart_FruL

Gica Det är lugnt. Så rörigt var det väl inte... :)

Vi kommer köpa spriten i Tyskland. Min m2bs marskalk är på väg att flytta till sin tjej, hon bor i centrala Köpenhamn. Så eftersom vi ändå kommer åka neråt lite nu och då så kan vi lika gärna passa på att åka ner till Tyskland samtidigt.

Det blir ju inte så stressigt om man startar i Köpenhamn på morgen istället för i Göteborg. Och sen på hemvägen får vi säkert en kopp kaffe hos min tärna, hon bor ju i Halmstad.

Vi hyr som sagt Malins skafferi på Nya Varvet. Passar ju bra eftersom vi vill gifta oss i St.Birgittas kapell.

• Snart_FruL

Tack Alex och Johan

Visst alla har verkligen skrivit jättefina ord och det ska ni ha tack för. Det värmer! Att jag hänger kvar här nu beror på att min m2b har gått till jobbet. Han jobbar nattskift denna veckan och det känns lite skönt att inte känna sig så ensam. Det tröstar lite att gå in för all bröllopsplanering.

• Snart_FruL

Oj, det har vi inte börjat räkna på än. Vi har satt budgeten på 5000 kr, för det har jag sett att andra betalat och de har haft fler gäster än vi. (Vi har ca 30 gäster)

Fast om jag ska räkna lite löst så
    1 flaska vin är ju ungefär 4-5 glas, så för varje glas vin vi vill bjuda på så går det 7-8 flaskor. Räknar nog 8 flaskor för säkerhets skull.

Så med 3 glas per man så blir det 24 flaskor röd vin. Nu dricker inte alla jag känner röd vin, så vi köper nog i alla fall 12 flaskor vitt vin. Det som eventuellt blir över går till baren efter middagen. Vi har ingen direkt förrätt...

Det går fler glas på en 1 flaska bubbel än en flaska vin. Men vi köper nog ca 10 flaskor bubbel, då blir det ca 1 flaska per 3 personer.

Sen så 3 flaskor baileys
    och 3 flaskor Southern comfort. Vi gillar inte konjak..

Sen är jag osäker på hur mycket som kommer gå åt i baren.
    Men vi köper nog ca
    3 flaskor vodka
    3 flaskor gin
    3 flaskor ljus rom

och så nåt flak med cider

Fast detta är ju bara ett snabbt överslag

Svar på tråden 2008 Sommarbröllop - Originalen tuffar vidare