• jeli81

Midsommaraftons brudar 2007 nr 2

Såg att vår tråd hade blivit avstängd för nya svar, så jag startar en ny och hoppas att alla midsommar aftons brudar hittar hit.

Nu är det inte långt kvar, börjardu bli nervös?

• Svar på tråden Midsommaraftons brudar 2007 nr 2
  • snart fru G

Jeli81: Tycker din klänning är fantastiskt vacker som den är! eller är det kanske av någon praktisk anledning som du funderar på den röda kanten? annars tycker jag den är jättefin som den är.

Midsummer:klart du inte ska ha prestationsångest! vi gör ju inte våran mat själva, tycker din buffé låter kanonbra! Jag blev själv överaskad att de tog med så mycket på vår, men vi fick väldigt bra pris tycker jag, så då är det ju bara att tacka och ta emot

Jenny-Maria: vad trevligt det låter med band som spelar med gästerna väntar! tipspromenad är ju också ett alternativ ja.... blir nog det eller mingelbingo för vår del.

Vi började prata om karaoke igår och funderar att ha det på festen. Vi kommer ha olika DJ:s som spelar, vänner till oss. Men så tänkte vi att det kanske vore kul med karaoke en afton som denna! Vi har definitivt vänner och släkt som skulle uppskatta det.

Vad tror ni om detta? är lite osäker själv på vad jag tycker....

• Jenny-Maria

Jag tycker att det låter roligt med karaoke om man gillar det själv. Bröllopsfesten ska ju vara kul och inte stel. Själv så tänkte jag dansa och ha kul hela dan och kvällen. Alla mina vänner och m2b´s vänner kommer och några släktningar. Jag längtar redan att få visa upp mig i min underbara klänning.

• snart fru G

Jenny-Maria: har du bild på din klänning kanske? Jag längtar också efter att få bära min, provade den igår senast!
    (har ingen bild dock ännu)

• jeli81

Ja jag är lite orolig att den kommer vara lite för kort. Min mamma är 163 och jag är 170 lång. Men hon hade iofs väldigt höga klackar och den släpade ändå. Jag har provat den nu och nu är den för kort men nu drar jag ju ut den över byst, mage och höft, så jag känner jag att jag ev måste ha en reservplan, antingen jag inte kommer i den eller att den blir för kort. Annars är den lagom så vill jag ha den som den är!:)

Vår matsedel kommer vara lite vegetariska saker, då min sambo är vegetarian. Sen blir det kallskuren fläskfile, örtmarinerad kalkon. potatissallader, två olika, pastasallader och vanliga sallader. Sen är det säkert skaer jag glömt, har tur som har en mamma som ska göra all mat och då har hon fått bestämma det mesta med lite hjälp av oss :D

• jeli81

Vi ska ha karaoke på vårt bröllop! Har en kompis vars bror har maskin så den ska vi få låna. Har jag inte det kommer många bli förvånade för jag är väl känd bland mina vänner att jag är personen som älskaratt sjunga karaoke :D Så som min mamma säger, du och pappa kommer slåss om vem som ska ha micken den kvällen. ;)

• snart fru G

Vad kul att det är en karaokefest på gång! Vi har samma smak Jeli! Tror att min pappa också kommer att ha svårt att slita sig från micken.

Samma klännings "problem" har vi också. Även min är lite för tajt över höfterna, därav är den lite lite för kort i nuläget. Men jag håller ju på att sakta men säkert gå ner i vikt. Så jag räknar kallt med att den kommer sitta som gjuten på midsommarafton. Säkerligen kommer din göra lika så!

Men om den mot all förmodan inte skulle göra det så tror jag att det vore fint med en röd kant nedtill och jag tror inte det ska vara några som helsat problem för en sömmerska att fixa det. Och visst skulle du väl ha röda blommor i din bukett? Matchar ju väldigt bra i sådana fall.

• jeli81

Haha ja det verkar som att vi kommer sjunga ikapp på varsitt håll av landet :D

Ja jag hoppas ju verkligen att jag ska ner i vikt, men nu har jag ju påbörjat atkins idag så nu jävlar om det inte händer nånting!! :D

Och ja precis, jag ska ju ha röda rosor så då matchar det ju :D!!

Kram på er!!

• Jenny-Maria

Jag ska försöka att lägga in en bild...

Och jag får inte till det. Sorry. Kan tyvärr inte fråga gubben heller eftersom han inte får se klänningen.

Nu har jag i alla fall hitta klänningar till näbbarna. Jag är såååå nöjd med dem.

• snart fru G

Hej alla midsommartöser!

Hur går det med planerandet?

Själva så fick vi äntligen tummen ur och började med vårt festprogram igår. Detta lilla projekt har hängt över mig och faktiskt stressat mig för jag har inte vetat alls hur jag vill ha det. Men min fantastiska blivande man engagerade sig till fullo och vi fick till det riktigt bra! Kan lägga ut en fil när det är färdigt så får ni kika på det om ni vill och komma med tips.

Ingen annan som har börjat med sina program eller har dem färdiga? Jag skulle gärna vilja kika om ni vill dela med er!

• snart fru G

Jag håller på och samlar på mig midsommarkuriosa som vi tänkte ha med i vårt festprogram. Tänkte kolla om någon annan av er vet något roligt eller intressant om midsommar som man skulle kunna ta med?

Skriver vad jag har än så länge....

Midsommaren har ända sen vikingatiden haft starka kopplingar till kärlek och fruktbarhet mellan människor. Exempel på detta är den gamla traditionen att plocka blommor för att under natten drömma om den personen man kommer att gifta sig med. Man ska plocka sju, eller nio, sorters blommor, helst vid ett vägskäl, klättra över nio gärdesgårdar och lyckas man sedan somna utan att yppa ett ord lär man i drömmen kunna se sin tillkommande.

Förr trodde man att midsommarnatten var full av väsen och andra krafter som kunde ta sig in i människornas värld. Men krafterna var inte bara av ondo utan kunde hjälpa människorna att hålla sig friska. Ett sätt att hålla sig frisk under året var att rulla sig naken i midsommardaggen.

Att dansa och leka var och är också viktiga inslag i midsommarfirandet. Kanske mer förr då det var ett sätt för ungdomarna att lära känna varandra. Då, precis som nu, kunde det gå hett till. I en rapport från Västergötland 1689 står att läsa:
    ?Blef förbudit att uppsättia Midsommarstänger, att det elacka lefwernet, som ungdomen der wid plägar bruka, måtte förbådas och avskaffas.?

Under midsommarhelgen äter svenskarna 3,5 miljoner burkar sill. Det motsvarar nästan 1,3 ton sill.

Vet ni att i Sverige dricks det mer öl vid midsommar än under någon annan högtid?!

Svar på tråden Midsommaraftons brudar 2007 nr 2