• Anais Nina

Bröllop utan känsla...

Gifte mig i lördags den 14/7, på kronprinsessans 30-årsdag, och känner nu ett ordentligt behov av att läsa "alla" trådar om bröllop som känns mer eller mindre misslyckade... för det gjorde vårt, trots att allt på ytan var perfekt: solen sken, inga incidenter, inga tvivel (längre) och lagom med tal och uppskattning. Småsaker hade jag velat göra annorlunda, men det är inte det som är grejen. Det är att känslan aldrig riktigt infann sig under vigseln (som jag tycker är den viktigaste delen), trots - eller kanske p g a - att vi valt ut texter, psalmer och böner som betydde jättemycket för oss, och som jag alltid blir gråtmild av att höra.

Under repetitionen blev jag väldigt rörd och fick kämpa med tårarna när jag hörde "tager du..." för första gången, likaså när jag stod och skalade potatis någon vecka innan bröllopet och som en blixt insåg hur lycklig jag var över att få gifta mig, och min mamma ringer i samma stund och utan att säga "hej" börjar läsa en av verserna till bröllopet som jag bett henne leta fram - tårarna bara rann.

Till saken hör - vilket jag helst vill glömma - att min systers ettåriga dotter tillika mitt gudbarn sprang omkring och förde oväsen i kyrkan under hela vigselakten och irriterade både mig, min blivande make och prästen men vi var alla för fega för att säga ifrån (gör inte samma misstag!). Det kanske låter som en petitess men det är en stor del av anledningen till att jag vill göra om det, alltså förnya våra löften, bara han och jag. Och vi tänker inte vänta tills "lämplig" tid har gått utan tänker göra det på bröllopsresan (när det nu blir).

Allt detta har fått mig att fundera en hel del på hur fel det nästan alltid blir för mig när jag vet att jag vill eller "borde" känna något.

När vigseln blev rätt så tom stegras ju även desperationen kring att "the moment" måste infinna sig senare under dagen vilket den ju såklart inte gör då...

Storgrät i telefonen till mamma vid midnatt på bröllopsnatten över att mitt gudbarn som alltid annars även stulit vårt livs känsligaste ögonblick... Som inte kommer tillbaka.

Så, de stunder jag minns som mest lyckliga runt hela bröllopskarusellen är faktiskt potatisskalarstunden och generalrepetitionen, och sedan har jag en stark minnesbild av min mans glädje och övertygelse i rösten när han svarade "ja", som värmer mitt hjärta så här i efterhand. Men med risk för att låta bortskämd vill jag känna det där magiska när vi lovar varandra evig trohet också...

Jag vet inte om problemet är mest att min guddotter störde, eller mina förväntningsproblem. Man kan väl säga att om hon inte stört så hade jag åtminstone vetat att problemet låg hos mig. Det känns så irriterande att veta att en sådan liten sak kanske var det som gjorde att känslan inte letade sig ända fram... Jag ser (själv) på alla bilder att jag inte är riktigt lycklig och ser lite tillgjord ut, medan min man verkligen stortrivs. Och det dumma är att jag borde ha fokuserat mer på honom och hans/vår lycka än på att jag måste känna något, ego som man är. Det var nämligen finstämt och vackert för alla andra, jag ser att de menar det när de säger det, men det var ju VÅR dag!

Inlägg om hur man förnyar sina löften verkar ju inte få många svar, men om någon vet något blir jag tacksam för tips.

Hoppas att någon förstår och inte bara tycker att jag har "lyxproblem"...

• Svar på tråden Bröllop utan känsla...
  • Anais Nina

jocelyn: Jo visst är jag en perfektionist. Jag är rädd för att du har väldigt rätt i det där om att man "kväver" sina egna känslor på det sättet. Och jag har verkligen försökt i hela mitt liv att låta bli att tänka så, försökt räkna ut hur man ska vänta sig det värsta för att det ska bli det bästa, och runt omkring i cirklar MEN DET GÅR INTE ATT KONTROLLERA. Är väl lite av ett kontrollfreak också. Man kan inte planera eller köpa "the magic moment"...

Ja, jag kanske ska säga som det är till min syster! Och skita i om hon blir sur... Frågetecken. Om jag vågar - tänk om det förstör vår relation (har redan skadat min relation till pappa för livet pga en annan händelse). Tål att tänkas på - vad tror ni?

Tack för grattis:ena från dig och de andra förresten!!

• Anais Nina

Sister of the Night: (Vad betyder förkortningen "TS" förresten??) Jag har definitivt lärt mig att sätta gränser i och med detta. Kanske just därför borde prata med min syster...?

Tack för lyckönskningen!

• Sister of the Night

Visserligen kommer hennes barn att växa upp och (förhoppningsvis) bli en insiktsfull ung person som förstår att man inte alltid kan vara i centrum för alla.
    Så just det problemet kanske löser sig självmant, så att säga (om nu inte syskonbarnet blivit så centraliserat på alla familjesammankomster att det blivit helt bortpjoskat).
    Det som kan bli ett problem i framtiden är att du bär med dig minnet av att du inte någonsin sa ifrån (hur det påverkar ditt framtida jag är svårt att veta nu) och att din syster faktiskt inte visade dig och din man respekt nog för att rätta till det som blev fel vid vigseln.
    Det kanske inte är sådär jättekul att ha i minnet.

Säger du ifrån så vet du i varje fall med dig i framtiden att du inte lät andra köra hur som helst med dig.

• Sister of the Night

TS = TrådStartare, dvs DU! :)

• Anais Nina

Ja, jag ska säga ifrån! Frågan är om jag ska ringa eller skriva ett långt mejl... Eller bara skicka länken till den här sidan...? Får sova på saken.

Kram!

• Sister of the Night

Vad du än väljer, så minns att det alltid är bäst att kommunicera på en saklig nivå. Försök, för att nå ett gott resultat i diskussionen, att fokusera på probemelt på ett lugnt sätt.
    Det ger -i bästa fall- så mycket mer än om du "briserar" när du redan blivit alltför upprörd.

Lycka till med detta, vilket du än väljer av dina alternativ.

Kram själv!

• Anais Nina

I'll try - tack för tipsen! Fast... det blir nog svårt att inte visa känslor när det är själva mina känslor det handlar om? Om jag bara är torr och saklig så kanske hon inte fattar hur hårt jag tog det utan att jag bara gnäller...

• Sister of the Night

Är du allvarlig och ser verkligen _ser_ på henne när du tar upp det, så borde det gå fram att nu är det seriöst snack på gång.

Det är klart att det är svårt att vara lugn när man egentligen är jätteupprörd, men det kan ha sin poäng. För är man alldeles för upprörd så så kan problemet växa genom mindre genomtänkta utalanden... som kanske förstörde mer än de gav.

• Anais Nina

Mmm, enda problemet är att hon bor i en helt annan del av Sverige och att jag förmodligen inte träffar henne öga mot öga förrän till julhelgen - då hon fö. enligt planerna precis har fött ett till barn, kanske inte läge... Jag ska inte trötta ut dig med den här detaljen, men kan jag verkligen inte ta det via telefon eller brev?

• Sister of the Night

jo, måste du så måste du ju. Det kanske är lika bra att ta "tjuren vid hornen", och få det överstökat. Och då vet du ju hur det gick när julhelgen kommer.

Men vad säger resten av familjen? Har du stöd där? Eller tycker alla att det är OK att lillen är i superfokus (om jag förstått dig rätt?) jämt?

Visst blir det lite särskilt med en nyfödd i familjen, men jag tycker inte att barnen ska synas och höras mest _hela tiden_.
    Då låter det mer som curlingmentalitet, och det är knappast nyttigt - för barnet heller.

Svar på tråden Bröllop utan känsla...