• Anais Nina

Bröllop utan känsla...

Gifte mig i lördags den 14/7, på kronprinsessans 30-årsdag, och känner nu ett ordentligt behov av att läsa "alla" trådar om bröllop som känns mer eller mindre misslyckade... för det gjorde vårt, trots att allt på ytan var perfekt: solen sken, inga incidenter, inga tvivel (längre) och lagom med tal och uppskattning. Småsaker hade jag velat göra annorlunda, men det är inte det som är grejen. Det är att känslan aldrig riktigt infann sig under vigseln (som jag tycker är den viktigaste delen), trots - eller kanske p g a - att vi valt ut texter, psalmer och böner som betydde jättemycket för oss, och som jag alltid blir gråtmild av att höra.

Under repetitionen blev jag väldigt rörd och fick kämpa med tårarna när jag hörde "tager du..." för första gången, likaså när jag stod och skalade potatis någon vecka innan bröllopet och som en blixt insåg hur lycklig jag var över att få gifta mig, och min mamma ringer i samma stund och utan att säga "hej" börjar läsa en av verserna till bröllopet som jag bett henne leta fram - tårarna bara rann.

Till saken hör - vilket jag helst vill glömma - att min systers ettåriga dotter tillika mitt gudbarn sprang omkring och förde oväsen i kyrkan under hela vigselakten och irriterade både mig, min blivande make och prästen men vi var alla för fega för att säga ifrån (gör inte samma misstag!). Det kanske låter som en petitess men det är en stor del av anledningen till att jag vill göra om det, alltså förnya våra löften, bara han och jag. Och vi tänker inte vänta tills "lämplig" tid har gått utan tänker göra det på bröllopsresan (när det nu blir).

Allt detta har fått mig att fundera en hel del på hur fel det nästan alltid blir för mig när jag vet att jag vill eller "borde" känna något.

När vigseln blev rätt så tom stegras ju även desperationen kring att "the moment" måste infinna sig senare under dagen vilket den ju såklart inte gör då...

Storgrät i telefonen till mamma vid midnatt på bröllopsnatten över att mitt gudbarn som alltid annars även stulit vårt livs känsligaste ögonblick... Som inte kommer tillbaka.

Så, de stunder jag minns som mest lyckliga runt hela bröllopskarusellen är faktiskt potatisskalarstunden och generalrepetitionen, och sedan har jag en stark minnesbild av min mans glädje och övertygelse i rösten när han svarade "ja", som värmer mitt hjärta så här i efterhand. Men med risk för att låta bortskämd vill jag känna det där magiska när vi lovar varandra evig trohet också...

Jag vet inte om problemet är mest att min guddotter störde, eller mina förväntningsproblem. Man kan väl säga att om hon inte stört så hade jag åtminstone vetat att problemet låg hos mig. Det känns så irriterande att veta att en sådan liten sak kanske var det som gjorde att känslan inte letade sig ända fram... Jag ser (själv) på alla bilder att jag inte är riktigt lycklig och ser lite tillgjord ut, medan min man verkligen stortrivs. Och det dumma är att jag borde ha fokuserat mer på honom och hans/vår lycka än på att jag måste känna något, ego som man är. Det var nämligen finstämt och vackert för alla andra, jag ser att de menar det när de säger det, men det var ju VÅR dag!

Inlägg om hur man förnyar sina löften verkar ju inte få många svar, men om någon vet något blir jag tacksam för tips.

Hoppas att någon förstår och inte bara tycker att jag har "lyxproblem"...

• Svar på tråden Bröllop utan känsla...
  • Skalar

marranmi, men då är det helt okej att förstöra för andra, för det är ju deras problem om de stör sig, inte mitt? Tycker att det är ett konstigt synsätt faktiskt. Sen tycker jag att man får överväga om det är värt att säga något i efterhand eller inte. Visst om TS säger att barnets stoj i kyrkan inte var uppskattat så kommer systern förmodligen inte att bli glad. I bästa fall tar hon åt sig så pass att hon inte går på andras vigslar och låter sina barn fara runt och väsnas i kyrkan. Men det går hur som helst inte att göra ogjort, så vill man inte ha en konflikt får man välja att inte ta upp det alls.

• alvbröllop

Jag har inte läst hela tråden så jag svarar på Ts inlägg bara!

Jag kände mig inte ens kär på bröllopsdagen! Hahaha... det kom tillbaka en vecka senare först!

Tur man inte e en romantiker! Tycker synd om dig dock - har hört nåt om att ju sämre bröllop - ju bättre äktenskap!

• Skalar

Jag läste också Bruden blås inlägg, visst det är väl jättebra om hon tycker det är fantastiskt med en massa barn som står i centrum. Men alla tycker inte att småbarn förgyller alla tillfällen i livet. Är man en hemsk männsika för att man inte tycker att det är urgulligt med barn som springer och hojtar i kyrkan.

När min syster gifte sig sprang deras då tvååriga son runt i kyrkan och spexade och härjade. Eftersom det var deras barn så var det okej för dem. Han är defenitivt inget barn som man säger kom och sätt dig här lille vän till och han faktiskt gör det. Väldigt många försökte, men han var inte alls intresserad.

• alvbröllop

Ps. vi hade en enda unge på vårt bröllop å vi frågade föräldrarna om dom kunde stå längst bak under cermonin ifall han börja skrika under cermonin - SJÄLVKLART sa dom. Han va hur snäll å tyst som helst så dom slapp sticka iväg. För oss va det viktigt att veta att vi inte skulle behöva oroa oss över det.

• marranmi

skalar: nej jag menar inte att det är OK att förstöra för andra, absolut inte, men när situationen nu ser ut som den gör, och den kan ju inte ändras så länge vi inte uppfunnit tidsmaskinen så tycker JAG att det är bättre att försöka se saken ur ett annat perspektiv än offerperspektivet, jag faller själv lätt i detta då jag tycker att någon behandlat mig förjäkligt men försöker komma ihåg att var och en är ansvariga för de egna handlingarna och tankarna och man kan inte ändra andra människor, bara sig själv.. och det var det jag menade till TS, att eftersom gjort är gjort och hon inte kan ändra sin systers handling, kan hon i alla fall försöka ändra sin egen inställning och tanke, så att man ser saker ur ett annat perspektiv. jag vet att det inte är fint att inte tycka synd om, men tyvärr, jag anser att man alltid har ett val och det står jag för. Har gått igenom en hel del med min familj senaste tio åren och alla slutsater vi kommit fram till handlar om att alla i slutändan har ett val: att bli ett offer för omständigheterna eller inte, oavsett om det är livets viktigaste dag eller inte. skäll på mej om det är det ni vill, men jag ändrar inte åsikt för det och tråden var till för att försöka hjälpa TS och det gör alla på sitt sätt och jag på mitt så skäll inte på mej för mitt sätt att se på saker.

• marranmi

ps. sen tycker jag inte att TS syster gjorde rätt, det är inte det jag vill säga, hon hade ju också ett val...

• ProudWoman

Du har just bevisat för mig varför jag inte vill ha barn med på mitt någon gång framtida bröllop. Eftersom föräldrar inte har vett nog att gå ut med sina barn på en gång de börjar störa.

• Blue Mountain

Anais Nina mfl,

Jag tillhör också en av dem som känner mig lite "snuvad" på min egen vigsel...

Normalt sett är jag en väldigt känslig person, och var snarare orolig för att jag skulle gråta väldigt mycket (läs:FÖR mycket) framme vid prästen, alternativet "inte alls" var inte aktuellt för mig överhuvudtaget. Men, liksom för dig, kom inte en tår, och jag kände i princip ingenting. Känslomässigt var jag inte där. Jag minns rent intellektuellt vad prästen sa (i stort), men upplevde inte bröllopet.

Kan det vara så, att om man är väldigt känslig som person kanske man helt enkelt stänger av för att det blir för många känslor samtidigt???

Jag var inte någon perfektionist i bröllopsplanerandet, och hade inte gått upp särskilt mycket i det heller, och kanske är det så för TS också, dvs att det handlar om att det blev för många känslor på en gång bara? Sedan gjorde säkert barnets stök saken värre eftersom du blev ännu mer splittrad då, men kanske var grundorsaken ändå att det blev FÖR många känslomässiga intryck samtidigt??

Jag och min man har pratat om det här, och bestämt oss för att vi ska sätta på oss bröllopskläderna igen, bege oss till en mysig plats, och avge löftena för varann igen... En del kanske skulle tycka att det låter "knäppt", men då får vi väl bjuda på det! :D VI tror i alla fall att det skulle hjälpa mig/oss att få allt som hände den stora dagen att sjunka in mer.

B M

• alvbröllop

Inte alls knäppt tycker jag Blue mountain.
    Jag trodde också att ja skulle storböla men det blev ju inte alls så. I efterhand tycker ja att ja e rätt nöjd me de. På mina bilder från vigseln så har ja stans största smile på alla bilderna.... Å min man me! På en av bilderna så står vi å asgarvar. Den e supercharmig! Stor eloge till vår vigselförrättare Gillis Edman!

• alvbröllop

å till fotograf caroline förstås som fångade ögonblicket....

Svar på tråden Bröllop utan känsla...