• grabbarna

ny tråd för budget runt 15-20 000:-

jag har förstått att jag inte är ensam om att vilja hålla den budgeten och nu när det börjar närma sig tänkte jag att vi skulle hjälpa varandra framöver...ska kolla genom nån gammal tråd och lägga ut lite av dom tipsen här senare också

• Svar på tråden ny tråd för budget runt 15-20 000:-
  • Blondie77

Min blivandes mamma tyckte vi skulle låta kusinerna sköta uppvärmning av maten och fylla på buffen men dom är ju gäster så det tycker inte vi!..Vi tänkte försöka få tag på 2 personer som kan ta hand om allt sånt...jag får väl ha en genomgång dagen innan med dom så det blir rätt ;) När min kompis gifte sig var det två unga tjejer som var syskon till en gäst på bröllopet som skötte maten och dom fick 100 kr i timmen och var jättenöjda så det blir nått liknanade för oss :)

Sokkerkakan skrev 2008-02-18 20:22:06 följande:
    Låter helt fantastiskt! Det sparar jag i mitt word-dokumnet. :) Hur gör ni på självaste bröllopet.. sköter ni uppvärmning av mat, påfyllning av buffé m.m. själva eller kommer ni ha utomstående personer som hjälper till?
  • Nufsan

Tack, ja jag föll för den ist för pionen

Caflisch skrev 2008-02-19 09:28:48 följande:
    Superläcker!Den ser nästan ut som en stor utslagen pion när den är sådär tät! Kanske ett alternativ till dom som var sugna på pioner?
  • 2008-08-09

Hörrni, tråden står ju alldeles stilla!

Idag har jag varit och kollat upp blommor, om de finns att få tag i osv, och jag blev GLAD!
    Jag ska ju ha kallor (vita, stora) och tärnan ska ha kallor(lila, små).
    Det gick så bra att beställa hem, och i augusti då vi ska ha dem var det inga problem!
    Dock så kostar dom ju lite...ca 120 kr för de stora tydligen...men bakom mig hörde jag blivande mannen viska "det spelar ingen roll vad de kostar, huvudsaken de finns att få tag i". Han kan ju göra mig överlycklig för minsta lilla!

• Karga81

Vi ska ha buffé men har en kock så det blir inte billigare (faktiskt dyrare då hon måste laga flera olika sorters mat) men om ni ska laga själv varför inte köra på tre rätters?
    Det borde ju vara mkt mindre jobb om det bara är ett kött, en typ av kolhydrarer en sallad mm som ska lagar och inte är det väll billigare om man köper mer varor (som det blir i en buffé) än en fixerad meny?
    Jag förstår inte riktigt på vilket sätt en buffé skulle vara biligare?
    och folk som serverar verkar ju många av er redan ha?

• Yrvädret

Hej!
    Har nu läst igenom alla 49 sidor av tips och antecknat det jag eller vi kan ta till oss;)
    Vi ska nog ha ungerfär samma budget/pers. som många av er men vi kommer att ha fler gäster än de flesta här har skrivit iaf. Vi kommer nog bli uppåt 150 st och tänker oss en budget på kanske 35 000, men det är max. Helst ser vi ju att det blir billigare förstås. Är det någon mer som tänkt sig så många gäster?
    Vi hade däremot inte tänkt oss någon buffé. Verkar svårt att beräkna tycker jag plus att det kanske blir mindre lyckat om 150 pers. ska springa och ta mat hela tiden. Kan nog bli lite rörig. Hade tänkt att köpa fläskfilé och göra två olika recept på det, kallt och sedan beställa två sorters potatissallader från en stor matvarukedja med restaurang. Sen gör vi någon rolig sallad till det och bakar bröd förstås. Typ pitabröd hade jag tänkt mig. Någon mer som tänkt sig en enkel rätt som middag?
    Förrätten är lite osäkert, men kanske bara chips med olika dipper eller så. Någon som har ett lätt och billigt tips som är rimligt att göra till 150 pers?
    Och så blir det kladdkaka till efterrätt. Den kan man ju förbereda och frysa in. Tänkte däremot ha någon specialsmak på den, kanske banan, apelsin eller mint, så det inte blir så vanligt...

• Yrvädret

Åh, vad stilla det står i en så bra tråd...=(
    Någon i sthlms-området som tänkte köpa typ linnedukar och sånnt där "ogräsdödartyg;)" att pryda lokalen med eller kanske vinglas? Kanske kan man gå ihop och köpa dessa saker tillsammans och dela på kostnaden och sedan sälja det som kan säljas?

• Nomea
    Yrvädret skrev 2008-02-22 14:12:29 följande:
    Förrätten är lite osäkert, men kanske bara chips med olika dipper eller så. Någon som har ett lätt och billigt tips som är rimligt att göra till 150 pers? Och så blir det kladdkaka till efterrätt. Den kan man ju förbereda och frysa in. Tänkte däremot ha någon specialsmak på den, kanske banan, apelsin eller mint, så det inte blir så vanligt...
    Ni kanske kan ha några grönsaker och dippa också? T.ex blomkål, morötter, gurka lr så?
    Kladdkaka är ju gott på nästan alla sätt och vis. Ni kanske kan göra två/tre olika smaker? Alla tycker ju inte om t.ex apelsin eller mint... Polly är jätte gott att ha i kladdkaka också! :-P
  • BlivandeFruJohansson
    Nomea skrev 2008-02-24 09:37:01 följande:
    Ni kanske kan ha några grönsaker och dippa också? T.ex blomkål, morötter, gurka lr så?Kladdkaka är ju gott på nästan alla sätt och vis. Ni kanske kan göra två/tre olika smaker? Alla tycker ju inte om t.ex apelsin eller mint... Polly är jätte gott att ha i kladdkaka också! :-P
    Dumle är SUPERGOTT att ha i kladdkaka!!
  • Dr House

Blondie77 - är foccia detsamma som focaccia (eller hur det nu stavas)?

Har förresten också sparat menyn i WORD

• grabbarna

vi blir bara ung 50 gäster och anledningen till att vi funderar på buffe är att det inte finns nåt värmeskåp eller dyl och att hålla tex potatisgratäng till 50 pers varmt + ev kött blir så bökit så vi ska nog ha lite kallt kött ev tjälknöl, rostbiff etc men jag tar gärna emot recept på kall fläskfile. och funderar på lite olika potatisallader till det och även pastallad

Yrvädret skrev 2008-02-22 14:12:29 följande:
    Hej!Har nu läst igenom alla 49 sidor av tips och antecknat det jag eller vi kan ta till oss;)Vi ska nog ha ungerfär samma budget/pers. som många av er men vi kommer att ha fler gäster än de flesta här har skrivit iaf. Vi kommer nog bli uppåt 150 st och tänker oss en budget på kanske 35 000, men det är max. Helst ser vi ju att det blir billigare förstås. Är det någon mer som tänkt sig så många gäster?Vi hade däremot inte tänkt oss någon buffé. Verkar svårt att beräkna tycker jag plus att det kanske blir mindre lyckat om 150 pers. ska springa och ta mat hela tiden. Kan nog bli lite rörig. Hade tänkt att köpa fläskfilé och göra två olika recept på det, kallt och sedan beställa två sorters potatissallader från en stor matvarukedja med restaurang. Sen gör vi någon rolig sallad till det och bakar bröd förstås. Typ pitabröd hade jag tänkt mig. Någon mer som tänkt sig en enkel rätt som middag?Förrätten är lite osäkert, men kanske bara chips med olika dipper eller så. Någon som har ett lätt och billigt tips som är rimligt att göra till 150 pers?Och så blir det kladdkaka till efterrätt. Den kan man ju förbereda och frysa in. Tänkte däremot ha någon specialsmak på den, kanske banan, apelsin eller mint, så det inte blir så vanligt...
Svar på tråden ny tråd för budget runt 15-20 000:-