• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Nattson

Strålande inledning Lappis! Alldra helst så hoppas jag ju att ni lyckats på detta försök och slipper IVF karusellen! Förresten så tänkte jag på dig igår. Jag var ute på lunchen och hörde ett fransk talande par bakom mig. Jag vände mig om och tittade lite försiktigt på tjejen, men hon hade ljust kort hår så det var inte du. Tänk om hon hade haft mörkt hår som jag minns från era fina bröllopsfoton. Vad skulle jag sagt? Hm ursäkta är det möjligt vis du som är Lapinette? *skrattar* Hon hade ju trott att jag var dum i huvudet ha ha

Lillfoten, jag känner mig också lite orolig inför förlossningen. Inte direkt rädd men mer orolig. Jag hoppas att profylax kursen och det jag har läst ska hjälpa.

Koko, tråkigt med din farmor! Jag har för mig att ni bor norr om stan precis som vi. Tror att ni bor några stationer innan oss på pendel linjen. Så jag undrar vilket sjukhus du födde på? Jag får välja mellan Danderyd eller KS. Jag kan ju vara helt ute och cykla också du kanske inte alls bor åt samma håll. Men fråga kan jag ju alltid

• Mrs  B

Koko
    Kul att få läsa din förlossningsberättelse!
    Och skönt att höra att allt gick bra!

Muggles och Koko
    Att pilla på handen, foten eller örat när de ska amma, om de håller på att somna, brukar fungera.
    Med Max var det mest foten och örat och med Malte är det handen. Fick tipset inne på BB.

• Mrs  B

Lappis
    Bra inledning måste jag också instämma i!

• _koko_

Prognonsen för farmor ser riktigt dålig ut nu tyvärr. Trots allt är det faktiskt lättare att hantera än när katten var som sämst, hon är 88 år och har levt ett helt liv.

muggles & Mrs B - Tack för tipset! Jag har provat att pilla på handen och krama armen, men börjar nog för sent (när han redan håller på att somna), ska prova att börja tidigare. Härligt med amningsveteraner i tråden!

Alla - Ja, min förlossning var verkligen enkel. Har hört från flera håll att långa och smala ofta får snabba förlossningar, och ju fler jag pratar med, desto mer verkar det faktiskt stämma... Vet dock inte vad det isf skulle bero på?

Nattson - Stämmer, vilken koll du har! Vi födde på DS och är jättenöjda. Har tidigare inte hört något negativt alls om DS, men dagarna innan vår förlossning hittade jag en tråd på FL där flera som haft komplicerade förlossningar inte alls varit nöjda med DS, så då blev jag ju lite nervös... De har ju ett projekt som går ut på att förlossningen ska vara över inom 12 timmar ungefär, vilket innebär att de kan vara lite påstridiga med värkstimulerande medel om förlossningen drar ut på tiden. Efter att ha läst om syrebrist och skador på barnet pga överanvändning av värkstimulerande skulle jag inte välja att vara med i det projektet.
    KS har jag hört blandat positivt och negativt om, tror allt beror på vilken barnmorska och vad för slags förlossning man får.
    Tror inte jag gjorde dig något klokare där va?

Lappis - Jag har vänner som lyckades på egen hand efter över 3 år och ett provrörsbarn, så man vet aldrig. Men jag förstår att du inte vill hoppas när det gått så lång tid. Kram!!!

• muggles

Jag tror faktiskt Moa är förkyld för första gången men än så länge inte farligt. Just nu sover hon på balkongen igen - vilken tur att den är "indragen" med tanke på stormvindarna som fortfarande härjar här. De fick inte bygga utskjutande balkongen här för att det ska harmoniera med den äldre bebyggelsen och det har resulterat i en ganska läig (kan man säga så?! ) balkong.

Sweet: synd att du inte kan titta in så mkt nu, vi kommer sakna dina glada inlägg! Med att inte kunna logga in - menar du att du inte kommer in på BT-sidan alls el kan du inte logga in så att du inte kan skriva inlägg (men du ser tråden)? Kan det inte vara ngn cookie som supits bort? Ev har du fått en automatisk uppdatering av browsern el operativsystemet och då kan det bli lite kajko ibland.

Vickan: trist att du är lite frånvarande nuförtiden men jag förstår varför.

Lappis: psyktant får du gärna vara öppet också - är det inte skönt att spy ur sig allt?! Det tycker iaf jag. Jag menar, så mkt som jag ältade min amning, stackars er!

Jag mejlade precis med en gammal pluggkompis från Chalmers - hon har blivit chef på Ericsson och undrade om jag var intresserad av jobb. Vi ska luncha och snacka vidare. Nu sa de väl på nyheterna att Ericsson ska göra sig av med folk men kanske inte är samma avdelningar(?). Jag trivs ju iofs men scouta lite kan man ju alltid... Piggelin du vet nog vem jag menar - hon som bodde rätt nära dig förr. Hon är förresten gravid i 6:e mån - hade äntligen träffat rätt kille efter diverse äventyr.

• muggles

Telis: det skulle ju varit mkt roligare att komma när du är där! Iom att jag ändå inte kan 15/3 och inte på påsk så kanske vi får ihop det? Jag reser helst inte på helgen för då får inte maken träffa Moa så mkt, så hellre typ tors-lör, el likn.

• Nattson

Tack för info Koko!

Trots att jag känner till KS mycket bättre och har varit där några ggr så tror jag att det lutar åt DS. Men man får väl göra ett besök på de olika avdelningarna va? Vi får se vilket det blir, det är ju trots allt några månader kvar. Är i v17 nu, fast jag har en sådan stark känsla av att det blir tidigare än 14 juli så jag vill vara förberedd.

• Lapinette

Nattson - har blivit "påhoppad" förut med frågan "är det du som är Lapinette?" Kändes en aning konstigt men var superskoj att träffa någon som man redan visste så mycket om. Nja, vi pratar faktiskt engelska med varandra och faktum är att just igår åt vi lunch tillsammans men visst minns du rätt, inga blonda (snarare gråa) hårstrån här inte.

koko - det är just de där solskenshistorierna som man hela tiden får höra som gör att man inte helt ger upp hoppet. Har hört flera som blivit gravida på normal väg även efter att ha försökt med en eller flera IVF'er. Som sagt, hoppet är det sista som över ger en...speciellt om man är en kanin . Men jag önskar att jag kunde låta allt bara vara... slippa den där oron i kroppen när man närmar sig BIM.

Trist med farmor! Har ni ingen möjlighet att hälsa på henne?

• Zozo

Hejhej.. mycket jobb nu men liite hinner jag in i alla fall.

Var hos gyn igar och fick se en miniliten amöba pa tv! himla kul, även om den just inte ser sa mycket ut för världen än..

Här, som i Frankrike, pratas det mycket om en sjukdom man kan fa genom katter. Om man inte redan haft den och är immuniserad sa ska man tex vara jättenoga med att tvätta grönsaker o frukt och inte äta ogenomstekt kött. Är det nagot som finns hemmavid ocksa? Toxoplasmos heter det här..

Annars fick jag bara tid att ta blod/urinprover och nytt möte hos gyn 25/2.. Sa det är bara att vänta och se...

Ang. resor sa var det inga problem med att aka skidor i helgen, utom att man skulle ta det lite lugnt. Däremot var det rätt det där med sol - ingen fara för barnet men mamman kan fa fläckar som är jobbiga att fa bort. Fragan är da hur kul det är att aka till Guadeloupe, om man knappt far vara i solen..

• Lapinette

Zozo - jag brände mig rejält när jag var i Guadeloupe. Detta trots att jag hade solskydd samt låg under några palmträd samt brukar normalt klara mig bra då jag har mörkt skinn. Kanske fundera på ett mindre "solstarkt" ställe?

Jag har hört om den där kattsjukdomen men är nog inte rätt person att svara för jag har för mig att det är maken som har pratat om den.

Svar på tråden Barnkarusellen