• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • BrudSommar2006

Så skönt när det är lugnt på BB när man ska in! Vi hade tur, veckan innan det var dags för oss så var det tydligen fullt överallt och vi skulle eventuellt få åka till Uppsala men sedan när det väl blev vår tur, jag gick en vecka över tiden, så var det lugnt och jag fick eget rum. Tyvärr inte familjerum så maken fick inte stanna kvar men det kom aldrig någon till sängen bredvid på de tre dagar vi var kvar.

• viktualia
    BrudSommar2006 skrev 2008-02-01 19:52:53 följande:
    Hej Vickan! Vad är planerna för helgen? Övernattning i något läbbigt vindskydd någonstans? Eller kanske några husvisningar på gång? Kul att det går så bra på nya jobbet i alla fall men synd att du inte hinner titta förbi lika ofta som tidigare.
    Husvisning - vi var just på en!! En kille som ska sälja utan mäklare, han tänker välja ut köpare bland de intresserade... hur det nu ska gå till.. hm.. men men.. Maken och jag är intresserade och huset ligger rätt, är lite litet, har stor tomt och god potential!

Helgerna - är väldigt obokade tills jag har känt efter hur trött jag blir av nya jobbet och hunnit landa med alla nya utmaningar. Min kompetens och analytiska förmåga ställs verkligen inför stora utmaningar och det är så SKOJ!

BT - visst saknar jag BT på dagarna, men jag läser ALLT på kvällarna även om jag inte kommenterat allt.
  • BrudSommar2006

Vickan, oj vad spännande! Då ligger det ingen länk ute på huset den här gången då? Hur fick ni nys om huset? Vill han ha en privat budgivning då? Jag antar att en mäklare eller annan person ska vara med vid själva kontraktskrivningen, banker brukar ju inte låna till husköp som inte gått genom mäklare? När tänker han bestämma sig, blir det någon slags omvisning eller är det läge att börja hålla tummarna precis nu på en gång?!

Tänker annars hålla båda tummarna åt Lapinette, även om hon talat tyst om det den här gången.

• muggles

Självklart håller jag båda tummarna för Lapinette!

BS: aha, det är ju bra att du kunnat anpassa det så ni får det lite mer harmoniskt. Det är nog inte alla barn som somnar sådär i vagnen - Moa tex gör det inte om man inte vagnar henne (el om man går iväg kan hon också somna). Bara lägga henne ner i vagnen och fortsätta fika hade inte funkat! Hon vill vara med...

Men vilken skillnad det är nu här hemma hos oss när jag kör fasta mat- och sovtider (fasta sovtider funkar nu helt plötsligt när hon sover på balkongen)! Igår tyckte jag hon bara åt och sov nästan hela tiden - fick en chans att sätta mig i soffan och läsa lite bok efter att ha röjt i lägenheten, fixat ärenden mm på hennes första sovpass. Och när hon väl är vaken är hon så glad och go hela tiden. När jag tänker tillbaka på kaoset i höstas så fattar jag inte att jag inte körde lite mer rutiner redan då. Men enl Bvc ska man ju "följa barnet" i början. Och då blev det så att vi alltid väntade tills hon sa till, dvs skrek, innan vi började fundera på om hon var hungrig, behövde byta blöja, el ev var trött. Nu med schema ligger man steget före hela tiden. Tex när hon får mat märker jag att hon är hungrig och äter glatt men hon hann aldrig bli så hungrig så att hon började skrika. Hon får sova innan hon blir övertrött osv. Så nu har vi det väldigt harmoniskt. Och när hon väl är vaken orkar jag med att ge henne stimulans. Är det såhär det är att vara mamma?! Det är ju GRYMT roligt! Det är så mkt kärlek som strålar tillbaka mot en ibland så man blir alldeles till sig.

Vad synd att jag inte fattade detta redan i höstas... Jag läser Barnaboken av Anna W och jag inser att grej efter grej som hon predikar faktiskt stämmer. Jag har varit lite skeptiskt innan och tänkt "är det verkligen så enkelt?" men ja.

• muggles

Vickan: kul att jobbet känns så bra! Gör du samma saker som tidigare el är det en helt annan sorts tjänst. Och spännande med hus. Jag kommer ihåg hur det var när vi spanade på lägenhet, alltid ett nytt objekt i sikte...

Piggelin: aha nu vet jag vilka du menar, nä de är bara gamla jobbarkompisar. Sorry ni andra, det här blev ju väl internt...

Pelika: i Göteborg får man besöka ena sjukhusets BB på bokade visningar (som iofs är svåra att boka, för få visningar). Men det där med att ta emot besök tyckte jag var jätteskönt att man inte fick. Jo, pappa och syskon var välkomna in på BB, men andra släktingar fick mötas utanför avd vid hissarna. Och det var så SKÖNT för alla att det var lugnt inne på BB, inte en massa spring. Det stod stora skyltar om detta och man blev informerad att det inte var tillåtet - ändå såg jag några (ej svenskar) som travade rätt in med stora blombuketter och en massa barn och var rätt högljudda. Lite trist när det inte respekteras av alla tycker jag.

• viktualia

Brudsommar - hur historien med huset och säljarens val av köpare kommer att gå vidare är det ingen som vet.. inte han själv heller lät det som. Om vi får erbjudande att köpa den kommer vi att föreslå att pappren skrivs hos mäklare eller på min bank (eftersom den råkar ha kontor här i hålan, ett kontor som även har privatjurist.... ) .. så VI tänker inte skriva på köpekontrakt utan "ordning" så att säga...
    och huset finns som sagt på blocket.. www.blocket.se/vi/14844496.htm

Mugglan - mitt nya jobb skiljer sig på ett sätt rätt rejält från det jag gjort tidigare. Nu är jag närmare det jag utbildat mig inom. Spana på min facebooksida så ser du vad min utbildning heter och vad min nya tjänstetitel är...

• Lapinette

Brudsommar, vilket minne du har. Visst var det på franska nationaldagen på konsulatet! Kommer nu inte ihåg vilken nick hon använder men hon har tittat in här några gånger frustrerad över att mensen aldrig dyker upp efter pillerstopp.

Själv behöver jag inte oroa mig för den saken för självfallet dyker tanten alltid upp hos Lapinette! Så även denna gång (idag). Jag tror faktiskt uppriktigt att vi aldrig kommer att få barn! Har absolut inte mycket till hopp kvar...fast vi har 2 IVF försök kvar.

• Telemarkgrrl

Åh, Lapinette! Jag vet inte riktigt vad jag ska säga för att det ska kännas bättre. Man blir ju så besviken och det känns så tröstlöst när mensen kommer månad efter månad. Hoppas iallafall att det känns lite bättre om någon dag eller två så att ni kan boka in en ny IVF. Då blir det leverans lagom till jul kanske? Kram!

• Lapinette

Telis - hur känns det för dig? Du har väl sprayat i två veckor nu? Visst är det löjligt att man hoppas hela tiden? Tycker det känns rätt kört för vår del även om det inte finns några uppenbara fel på någon av oss. Sitter här och fyller i mitt IVF-schema (med ett glas Merlot i handen ). Ska disktuera med maken men tror det är dags att köra på en ny omgång nu istället för att vänta till typ maj/juni. Känns lite som om jag vill ägna mig åt roligare saker i maj/juni än att ta sprutor.

• BrudSommar2006

Suck, att jag aldrig lär mig, nu blev jag av med ett inlägg igen, surt!

Muggles, problemet med att få Iris att somna i vagnen nu är att hon är så himla nyfiken så hon måste sätta sig upp hela tiden och kolla läget. Möjligen skulle man kunna spänna åt selen ordentligt så att hon inte kan sätta sig upp men då tror jag att hon bara skulle bli ledsen.

Vad hårdhänta de små liven är förresten, man får passa sig! Jag har ett rött märke på näsan där hon drämt till mig med en leksak och fläskläpp efter att hon skallat mig när jag burit henne, rivmärken på armarna som man får medan man matar henne ochch vad hon nyps när vi ammar. På maken har hon lyckats kroka fast fingret i näsborren och riva till flera gånger. Själv ser hon lika glad ut och förstår ingenting! Håller på och försöker lära henne att klappa snällt när hon klappar hunden men hittills har det inte gått in!

Svar på tråden Barnkarusellen