Inlägg från: Sweetstreet63 |Visa alla inlägg
  • Sweetstreet63

Barnkarusellen

Tinga,
    just havandeskapsförgiftning är väldigt allvarligt så det ska man verkligen försöka undvika!!!!!!!

Det handlar inte enbart om sämnre tillväxt på bebbarna o magen utan framförallt om att det är ett mycket allvarligt tillstånd för mamman, vilket gör att i akuta fall så är man helt enkelt tvungen att "terminera" graviditeten. Detta även i de fall där fostren inte hunnit bli livsdugliga utanför magen.
    En av mina bästa vänner drabbades av havandeskapsförgiftning men hon hade turen (i oturen) att drabbas såpass sent i graviditeten att man kunde starta förlossningen. Hennes lille son kom ca 8 veckor för tidigt vilket ju inte är så jättetidigt ändå med dagens mått mätt. Men det var ändå rätt traumatiskt. Men han mår jättebra nu och det märks inte alls att han var ca 2 mån för tidigt född.

Men jag känner också till fall där man varit tvungen att starta förlossningen trots att barnet varit alldeles för litet och detta innebär ju i stort sett att barnet faktiskt dör.
    Anledningen till att man ändå tvingas göra detta är om modern är såpass illa däran att hon annars skulle dö. Och då skulle ju både barn och mamma dö.

Så som sagt, just havandeskapsförgiftning ska man verkligen ta allvarligt på.
    Så ta det luuuugnt!!!!1 Dra ner på allt som gör att blodtrycket stiger! Även om det kan kännas konstigt, onödigt eller svårt.

Ville verkligen inte skrämma upp någon. Hoppas jag iten gjort det. För i de flesta fall leder ju högt blodtryck inte ens till just havandeskapsförgiftning alls. Men det är ändå aldrig fel att ta det säkra före det osäkra, just i detta fallet tycker jag.

Kram!

• Sweetstreet63

Välkommen hem Cicci!!!
    Verkar som om du och Victor haft en underbar resa!!!!
    Härligt!

• Sweetstreet63

Å Shiiit!!!
    Såg just Mugglans inlägg om leverpastejmacka!

Blev sååååå grymt sugen!!!!!!!
    Ahhh....
    Knäckemacka med leverpastej och saltgurka.... VILL HA!!!!!
    *desperation*

Ibland suger det fett att bo här!!!!
    Ingen elverpastej så långt ögat når!!!!!!!

• Sweetstreet63

Å jag har inte hunnit nin här på ett tag! Mycket på jobbet. Hu!
    Nus ka jag skriva lite kort bara innan jag drar till jobbet.

Lappis
    Såg att du fått 7-8 prima ägg, klass 1 kvalitet!!!!!
    Härligt!!!!!Inte ska du vara ledsen över antalet. Himmel! Dte var väl duper!
    Och tänk på Koko som fick ut två, och men ett av dem blev ju befruktat och det var Conny!!!
    Så mängden är verkligen itne allt. Bättre något färre, men god kvalutta!
    Heja Påskkaninen!!!!

Tinga skönt att trycket inte stigit. Var inte orolig! Jag tror det kommer gå finemang!!!! Särskilt nu när du kommer dra ner lite på tempot också!

Vänner, cooooolt med Prinsen!

Liten såg när jag skummade igenom att du haft lite deppson-perioder. Skickar stor KRAM!!!!!!

Frejis!
    Härligt att se dig i tråden också.
    Hur mår kaninen (ja inte Lappis nu denna gången.... )

Mugglan,
    jag vet inte vad man kan ge i påskägg. Kanske bio- eller teaterbiljetter annars??och vadå inte har tid att hänga i alla bloggar!!!????!!!
    Vad pratar du för goja! Klart du måste hänga i MIN!!!!!

FruLLis,
    skickar varm kram och hoppas det går vägen med släktingarna!!!
    Kanske kan Borren stjäla lite uppmärksamhet oich få släkten på gott humör?!

MSW,
    Oj vilketn tur du mår bättre! Det lät inte kul det där. Hoppas allt går bra nu och att du slipper må illa mer.

MrsB,
    haha! Spindelmannen MED muskler!! Hur gjorde du musklerna?????

Cicci och Vänner
    Ha det så trevligt när ni träffas i Blekinge!

Själv är det som sagt mycket på jobbet nu. Puh!
    Och här är man ju inte påskledig heller. Så det är vanlig jobbdag både idag och imorgon och på måndag. Jag har desssutom ett möte på måndag jag måste förbereda mig på. Inte något stort sådant, men ska träffa en av mina co-laborators och gå igenom min strategi. Så lite förberedelser måste till.
    Plus att jag har celler som måste matas och fixas med i helgen så det blir nog helgjobb också. Men eftersom vi får Sverigebesök ska jag försöka att inte jobba så mycket i helgen iallafall.
    Men så mycket påsk lär det inte bli....

Fast just nu känns jobbet kul igen! Det har varit lite motigt ett tag. Men igårkväll satt jag med maken i flera timmar och han hjälpte mig jättemycket att gå igenom en del av de saker jag haft problem med. Så nu har jag en ny nstrategi på gång och då känns det alltid roligt!!! Och spännande! Så just nu känner jag att om det inte vore för besöket skulle jag gärna jobbat hela helgen...!!!
    Jag blir så otålig. Vill ha svar snabbt på om min nya strategi fungerar eller ej...!
    Och är såååååååå tacksam och glad att maken ville lägga ner hela kvällen på mitt jobb... Så himla gulligt!
    Haha, det är kärlek det.... att sitta och vrida och vända på gensekvenser tillsammans...
    Shit! Han är verkligen värd ett påskägg...

Nä nu måååååste jag rusa!
    KRAAAAM till er alla
    Och GLAD PÅSK!!!

LAPPIS håller tummarna så de blir gröna!!!!!!!!!!!!

• Sweetstreet63

Å sååå farligt högt är inte mitt tempo faktiskt...
    Men ni är så gulliga som bryr er om en!!!!

Jag tänker som så att det gäller att passa på att gasa så länge det finns energi kvar! Tids nog tryter den nog.... haha
    Och så länge man tycker det känns roligt och man mår bra så är det ju bara bra. Jag har redan nu lite ångest över att jag ska vara borta 3 månader från jobbbt när bebben kommer...

Hm, kanske är jag onormal...
    Men jag gillar mitt jobb. Iallafall när det händer lite saker där.

Ska till gyn imorgon på kontroll så jag lär väl få reda poå ifall mitt blodtryck också har stigit eller så. Men jag åmår toppen så jag tror itne det är någon fara.

• Sweetstreet63

Lappis!
    Jag tror på denna gången gumman!!!
    Dina ägg! Påskägg till påskkaninen!
    Kan det bli bättre???!!!

Och kul att du läser bloggen!
    Haha, jag har blivit rätt bloggfrälst faktiskt....
    Det är så skoj!

• Sweetstreet63

Liten,
    tycker det låter bra att du blir lite ompysslad och får äta svenskt godis!!!!!
    Det verkar som om du är på väg uppåt nu!
    Kram!

• Sweetstreet63

Oj Juni!
    Vad läskigt!
    TUR att både du och magen klarade sig fint!!!!
    Det ÄR verkligen obehagligt att köra bil när vädret och bäglaget är dåligt!

Liten,
    Gumman försöka att ta det lugnt. Stressa ner och liksom fundera itne alltför mycket på påskens göra/inte göra. Det kan vara stressande. Särksilt om du redan känner dig lite stressad av dopförberedelser och av dina nya sovvanor.
    Kanske kan du strunta i att fundera över landet och söndagen. Tänk att du kan känna efter när du vaknar på söndag om du vill då eller ej. Ta dagen som den kommer!

Om du fortfarande känner dig väldigt stressad över dopet och förberedelserna inför det kanske du kan skriva lista. På vad som måste fixas. Vad ni redan gjort. Vad du kan leja ut etc etc..
    Det brukar ibland kunna dämpa stressen att se allt "svart på vitt".
    Och som sagt, försöka leja ut det mesta på andra! Eller köp tjänster!!!!! Det är det värt!
    Plus sist men inte minst, allt måste inte vara "perfekt" heller. Det är som bröllop. Man KAN INTE planera allt in i minsta detalj. Go with the flow, och minska streesen!! Det är mitt motto!!

Stor Kram gumman!!!!

• Sweetstreet63

Frejis,
    SATS låter som en god idé.
    Själv har jag också planerat lite träning idag. Jobbar hemifrån idag eftersom jag har varit hos gyn, och eftersom jag måste förbereda mig för ett möte på måndag, vilket innebär mest datorarbete. Och det kan jag ju göra hemifrån. Vilket är skönt. Särksilt som jag ändå ska till jobbet både imorgon och på söndag ändå. Så är det skönt att slippa pendla idag.

Hoppas du håller tanten borta med ditt pass!!!

Oh ha en riktigt bra påsk du med!!!! Kram!

• Sweetstreet63

Frågade förresten min läkare om min höga puls som jag hade sist jag var på gymmet, men han var inte ett dugg oroad. Han sa att så länge man mådde bra under träningen, inte var alltför uttröttad eller andfådd så var det ingen fara alls. Så jag tror nog att jag kan gå på min kropps signaler.

Däremot har jag haft en svullnad nere strax bredvid blygdbenet som jag upptäckte för ca 2 veckor sedan. Har trott att det var någon körtel eller så som svullnat lite p g a hormoner etc i kropen men eftersom det inte gjot ont har jag itne oroat mig. Nu passade jag på att fråga var det var ändå. Och han kollade på den och sa att det var bråck!!!
    Alltså en bit av min tarm som pressats ut ur buken när livmoderna växer och tar mer plats. Dt var tydligen ingen fara så länge det inte gjorde ont eller kändes "hårt" och svullet. Men om det började göra det skulle jag höra av mig på en gång för då kanke man måste göra en operation!
    Jaja, det är ingen idé att oroa sig för detta. Kanske kommer man gå hela graviditeten utan att det händer något sådant.

Mitt blodtryck och vikt var iallafall bra.
    Hade 100/60 i tryck och vägde 138 pund. Vlket innebär att jag faktiskt bara gått upp ca 4-4,5 kg sedan jag blev gravid. Vägde ca 130-132 pund innan graviditeten.
    Det känns skönt.

Nästa gång ska jag göra glukostestet för att se om man ligger i riskzonen för diabetes.
    Hej hopp. det ser jag itne fram emot. Tycker det verkar rätt äckligt att dricka en sockerlösning i 1 timme! Hu!!!

Nej nu ska jag väl ta och jobba lite.

Svar på tråden Barnkarusellen