Barnkarusellen
Tinga,
just havandeskapsförgiftning är väldigt allvarligt så det ska man verkligen försöka undvika!!!!!!!
Det handlar inte enbart om sämnre tillväxt på bebbarna o magen utan framförallt om att det är ett mycket allvarligt tillstånd för mamman, vilket gör att i akuta fall så är man helt enkelt tvungen att "terminera" graviditeten. Detta även i de fall där fostren inte hunnit bli livsdugliga utanför magen.
En av mina bästa vänner drabbades av havandeskapsförgiftning men hon hade turen (i oturen) att drabbas såpass sent i graviditeten att man kunde starta förlossningen. Hennes lille son kom ca 8 veckor för tidigt vilket ju inte är så jättetidigt ändå med dagens mått mätt. Men det var ändå rätt traumatiskt. Men han mår jättebra nu och det märks inte alls att han var ca 2 mån för tidigt född.
Men jag känner också till fall där man varit tvungen att starta förlossningen trots att barnet varit alldeles för litet och detta innebär ju i stort sett att barnet faktiskt dör.
Anledningen till att man ändå tvingas göra detta är om modern är såpass illa däran att hon annars skulle dö. Och då skulle ju både barn och mamma dö.
Så som sagt, just havandeskapsförgiftning ska man verkligen ta allvarligt på.
Så ta det luuuugnt!!!!1 Dra ner på allt som gör att blodtrycket stiger! Även om det kan kännas konstigt, onödigt eller svårt.
Ville verkligen inte skrämma upp någon. Hoppas jag iten gjort det. För i de flesta fall leder ju högt blodtryck inte ens till just havandeskapsförgiftning alls. Men det är ändå aldrig fel att ta det säkra före det osäkra, just i detta fallet tycker jag.
Kram!