• Vinnaren

Vi får skita i allt.....HJÄLP

Nu är hela budgeten slut på 10000:- i elräkningar, 3000:- i tandläkarbesök och nu känner jag att vi bara får skita i allt.
    Vi har inte köpt vin, sprit eller öl ännu men just nu vill jag bara lägga mig ner och gråta. Vi kommer efter denna pärs aldrig ha råd att gifta oss, inbjudan är ute men fan för motgångar.
    Känner mig så ledsen och uppgiven.
    Först tackade min mormor ja - sen dog hon.
    Sedan slog min dotter ut tänder - akuten osv.
    Sen fick jag reda på att jag har ett blåsljud på hjärtat - skall kolla på fredag
    Sedan får jag en tandinfektion och dom får skära upp mitt tandkött och suga ut massa blod = sjukskrivning och mindre pengar.
    Nu damp ytterligare en jävla räkning ner på 5000:- och VI HAR INTE RÅD!!!!

HJÄLP!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-04 14:17
    Jag lägger mig ner på gatan snart, kör över mig någon.....
    Vad har jag gjort, vad gör jag för fel?
    Jag gör vad som helst för att ställa allt i ordning men det bara fortsätter.
    Vad har jag gjort?
    Inget vatten och ny tandvärk, jag förstår inte.................
    Jag funderar nu påatt skjuta upp allt på obestämd tid för att hitta balans i livet igen......
    tack för att ni överhuvud taget orkar lyssna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-23 18:31
    Slutspurten mina vänner.......
    8 dagar kvar och det verkar till slut som jag kommer få ett mer fantastisk bröllop än jag vågat hoppas på.
    Känns som om jag i god takt nu kan bocka av sak efter sak.
    Det börjar kännas så skönt och ett litet lugn infinner sig.

ALLT tack vare er!

TACK

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 09:48
    4 dagar kvar och jag tänker ta det lugnt idag, njuta innan hela huset fylls av stressade männiksor.
    Imorgon börjar det!
    Tack till alla er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-02 20:11
    Lycklig och gift!!

Tack för att ni alla bidragit till en oförglömlig dag som belv helt perfekt!!!

• Svar på tråden Vi får skita i allt.....HJÄLP
  • Catalina

Vi har också haft problem under tiden vi har planerat bröllop men det har löst sig. Såg att bla Jen82 också har lite problem....här är lite tips:

*Ringar: Finns på tradera. Det är en tjej som har alias solglimten som har en massa fina förlovningsringar och vigselringar för ingenting i princip. Värda sitt pris faktiskt.

*Fotograf: Inget man egentligen behöver lägga pengar på. Tar nästan hela bröllopsbudgeten.(En vän fick betala 17000:-*ryser*). Be en vän eller en släkting att ta korten denna dag. Fotorullar o framkallning:max 500:-.

*Tårta:Baka själv....Leila börjar tydligen på onsdag med ett bröllopsspecial.(Jag hade turen att få en i gåva).

*Festlokal:Bygdegårdar är billiga. Visst en del är lite trista men med lite piff så blir den bra. Tryter budgeten där så ha det hemma eller hos föräldrar om det finns plats.

*Underkläder:Tradera, Lindex o H&M.

*Smycken:Något gammalt

*Dekorationer:Myrorna,Hjärta till Hjärta mfl. Kan ha turen att göra fynd på loppisar vilket vi har gjort. Vi har hittat sidenrosor i vitt o rosa,brudpar i poslin,smörsnäckor,snäckor mm.Allt har bara ramlat över oss i princip.utöver har vi köpt på Ikea,plantagen,Lidl mfl.ställen. Av blommorna har jag gjort små buketter av murgröna,1 ros,1 kvist sky o tigergräs.Satt ett vitt spetsband runt buketten. Dessa ska jag sen använda till bordsdraperingar. Köpte billigt tyg på Ikea(Britt 7 kr/m).Billiga ljushållare finns att köpa på Ikea o Biltema mm. Brudbåge ska min sambo fixa själv(använder kylarslang till själva bågen) sen dekorerar jag den med murgröna,vita o rosa rosor av siden.Lakan(knoppa 15:-/st på Ikea)kan man använda som dukar.

*Håret, smink mm:Kan man fixa själv med hjälp av tärnan,syskon eller någon annan. Jag tänker inte lägga ut 1200 kr/timme o kanske sitter där i 3-4 timmar. Dels hinner jag inte o sen är det för dyrt.

*Blommor:Corsager,tärnbukett o brudbukett fixar jag själv.(Har jobbat i en blomsterhandel).Bordsdekorationen kommer att bestå av trädgårdsblommor.Vilket är vackrare än köpeblommor.Har man tid att ge sig ut i skogen så är det ett bra alternativ.

*Mat:Buffé bestående av lite godsaker. Vi gör buffén själva o sparar över 8000:- på det om man jämför med en cateringfirma.

*Sprit:Har velat fram o tillbaka om vi ska det eller inte.Vi har bestämt oss. Min m2b o bestman/toastmaster tar en bussresa till Tyskland. Spriten kommer att landa runt 2000:-.Vilket är billigare än att gå till bolaget eller att köpa från någon annan. Ett annat alternativ är att önska sig sprit,öl o vin i bröllopspresent inte så vidadre kul att få i gåva men vad ska man göra när kassan tryter.

*Brudklänning:Finns begagnade att köpa eller på Tradera. Hyra i bröllopsbutiker är hutlöst så jag valde att köpa en. Blev lite dyr(7465 men det är det värt.

*Mannens kläder:Hyra....Det är rätt dyrt med kostymer,smocking,frack o frockcoats.En del hittar billiga kostymer på Dressman o H&M.

*Transport:1.Be en vän köra er.Absolut det billigaste alterantivet.2.Ring till en jänkebilsklubb.De brukar vara intresserade av att köra brudpar till en billig penning(oftast bara bensinkostnader o en platta öl)

*Musik:Cd är väl inte så kul egentligen. Be en vän agera dj eller kanske man har ett band i vänkretsen som vill spela lite för mat o dricka.

*Kläder till barnen:Tradera, Ellos mfl. ställen

det var några tips jag hade att komma med. Hoppas det löser sig för vinnaren.Önskar dig lycka till o jag vet att du kommer att få ett fint o vackert bröllop.

• Aleta

Jen82
    Ringar kan man också hitta på pantauktioner t ex www.kaplans.se/kaplans/
    Gå till en pantbank i din stad och kolla om de har något.

Blommorna kommer jag att plocka i mammas trädgård.
    Min systerdotter ska sätta upp mitt hår och jag sminkar mig själv.

Vi ska ha tårtbuffé med olika tårtor. Jag kommer att be mina systrar (som redan har erbjudit sig) att baka och kanske några till.
    Maten lagar vi själva.

Fotograf ska vi inte heller ha, vi kommer att be gästerna fotografera och sedan maila oss bilder eller bränna på CD. En eller ett par av gästerna ska få ta kort när vi poserar så att man får lite fina tackkort.

Underkläder får bli något gammalt för min del
    Smycken kan bli något lånat.

Festlokal är värre. kolla på samlingslokaler. Där jag bor finns en lokal för de som bor runtomkring som kostar 500:- att hyra.

Lycka till!

• Marsaphir Marlean

Underkläder ser ingen, det kanske du har något hemma?
    Om du fyller år innan bröllopet står: Önska dig presentkort på tex. klippning eller något innan.
    Smycken: Låna som föregående talare sa.
    Bil: Kör er egna, man BEHÖVER INTE HA NÅGRA MÅSTEN!
    Fotograf: Be folk ta med sina digitalkameror till borden och lämna er egen kamera till någon förtroendevald. =P

• jennyfer

Det är jättebra med budgettips och på många poster kan man spara väldigt mycket utan att det blir någon kvalitetsskillnad, men fundera på vad som är viktigt för just DIG.

Vill du t ex ha riktigt fina bröllopskort så satsa på en proffsfotograf! Det blir inte samma sak när morbror Åke fotar, även om han har en bra kamera. Om du absolut inte har råd med ett proffs så kolla runt om det finns någon fotoutbildning i närheten där du kanske kan hitta någon som vill extraknäcka till ett bättre pris än ett proffs.

Alla har olika triggers, fotograf, klänning, bröllopstårta, you name it. Vad jag menar är att det vore dumt om du i efterhand ångrar att du sparade in på en specifik post som är tokviktig för just dig.

• Vinnaren

Ni är så fina allihopa och har riktigt bra tips att ge.

Idag kom kommunfarbrorn ut och kollad epå vårt vatten, skulle ha 10 000:- för att fixa det, skjut mig....
    Ringde i desperation upp dom som grävde för oss innan, han var på plats 20 minuter seanre med grävskopa, skulle ha 1500:- för samma jobb!!!!
    VI HAR VATTEN!!!!!
    Och vet ni vad tandvärken är nästan bort...

NU VÄNDER DET!!!!

• jizz

Vi håller tummarna för att du har rätt denna gången vinnaren!
    Vi hoppas verkligen för er skull!

Vilken prisskillnad förresten, helt sanslöst ju!

• matildaochniklas

Härligt!!

Vinnaren skrev 2008-05-05 13:38:54 följande:
    Ni är så fina allihopa och har riktigt bra tips att ge.Idag kom kommunfarbrorn ut och kollad epå vårt vatten, skulle ha 10 000:- för att fixa det, skjut mig....Ringde i desperation upp dom som grävde för oss innan, han var på plats 20 minuter seanre med grävskopa, skulle ha 1500:- för samma jobb!!!!VI HAR VATTEN!!!!!Och vet ni vad tandvärken är nästan bort...NU VÄNDER DET!!!!
  • Vinnaren

Hittar inte den andra tråden....

Svar på tråden Vi får skita i allt.....HJÄLP