• SweetSun

Buget för upp till 20 000 fortsättning

Den gamla hade stängts , kanske det behövs en ny? Hur ser era bröllop ut, vad har ni dragit in på, hur tänker ni.

En tråd för alla som har en budget för under 20000.

• Svar på tråden Buget för upp till 20 000 fortsättning
  • lillamaa

sen tänkte jag att vi skulle ha en tråtbuffe efteråt. ska be mamma och min styvmamma göra varsin tårta och så ska jag fixa en själv.

sen ska jag be min farmor göra en smörgåstårta (räkor och lax) till natten. goben kommer be sin far göra en (med skinka och ost) och min mormor kommer nog ställa upp med "piraka". fråga mig inte vad det heter på svenska. de är ett slags bröd med typ ris i mitten.

• skruttgumma

Jag har en kompis som gör tårtor så hon ska göra vår tårta, så betalar vi bara för materialet och hyr ställning.

Lillamaa, din mat lät jättesmaskig ju.
    Jag har såååå dålig fantasi, så jag kan verkligen behöva hänga här och få lite inspiration..

Har oxå funderat på couscous. Brukar göra jättegod couscoussallad med ruccola, coctailtomater, cashewnötter och fetaost i. Kan man ha det kanske???
    Så skulle jag vilja ha såna där tunna kycklingspett som man har honung och sesamfrön på, nån som vet hur man gör det?

Min m2b´s pappas fru gjorde jättegod rostbiff med nån olivgojs ovanpå, undrar om man kan med att be henne göra det till 60pers??

• lillamaa

sen till maten kommer vi nog bara ha saft och kolsyrat vatten (som man kolsyrar själv). goben har pratat om att vi borde köpa läska men jag tycker faktiskt de räcker med saft och vatten. där sparar vi ju några 100-lappar.
    ja sen kanske de blir vin och lättöl...

• Soon and very soon

jag tror ju stenhårt på vin till maten, men det behöver inte vara så mycket mer, gillar man inte vin så får man dricka bubbelvatten kanske?? vi kommer bara ha vitt/rött vin och sedan två-tre sorters drinkar efter maten för att det ska bli så lätt o smidigt som möjligt.
    så kör vi med en tia per glas i baren.

• anja1661

åhh vilken bra tråd!! här vill jag hänga på! vi gifter oss 090509 och har tänkt en budget på ca 30000kr...bra tips ni har brudar!!

jag hoppas då iaf på ett drömbröllop med klänning,mat, tårta, vänner och dans.

vi kommer förmodligen ta en kuvertavgift, då betalar ju gästerna nästan för sig själva. då sparar vi in massor!!! vi blir ca 50 st.

man måste ju ha dryck, hur gör ni med det? köper i tyskland, systemet eller vad??
    har ingen möjlighet att åka till tyskland så det blir nog en kombo med ålandsbåt o system...
    undrar hur mycket alkohol man sk aha??

• T3ZZ

lillmaa:
    smart det där med att kolsyra själv. vi har ingen sån sodastreamer (vi dricker inte kolsyrat vatten). men blir det inte billigare om man kolsyrar sin egen dricka, typ cola osv? ja har inte koll va d kostar.

Frågan e till alla

//
    theresetomas.blogg.se

• lillamaa

vi äger ingen, men pappa har en så jag tänkte att vi skulle låna från honom sen.

• Soon and very soon

puffar upp världens bästa tråd..

• SweetSun

Om man inte har sådär jättestort bröllop, så tycker jag man kan ha lite sådär "knytis".. att lite av folket som kommer från bidra med nån rätt, och vips hatr man en buffe och folk har fått känna att de hjälpt till.

• HelenaOlivia

Tänkte bara puffa lite... :)

• bruden09

Om man bakar tårtan själv o hyr ställning, hur mycket kostar den då på ett ungefär?? Någon som vet!?

• skruttgumma

Det beror helt på hur många man är och hur avancerad tårta man ska ha. Vi ska vara ca 50 pers, min kompis ska baka tårtan och hon räknar med ca 500 för tårtan, då ska hon ha sockerkaksbotten, 2 lager med fyllning, grädde och sugarpaste på. Och så ska det vara röda rosor och ett brudpar.
    Vet inte vad ställningen kostar att hyra..

Vi ska köpa alkohol i Tyskland.
    Puffar definitivt för HUR MYCKET man ska köpa???
    Vi hade tänkt ha rött och vitt vin till maten, gillar man inte det finns det kolsyrat vatten el alkoholfri cider.
    Sen vill vi ha öl och cider i baren, kanske ev oxå vin.
    Hur mycket räknar man med att folk dricker???

Det är verkligen mat och dryck som är boven..
    Förresten, vet nån vad det kostar med kläder till brudgum, marshalk och lillmarshalk?

• lillamaa

skruttgumman: vi kommer skräddarsy en kostym gå goben via internet. kostar ca 3000:-. visst kunde man köpt en begagnad men jag ser det som en investering. alla behöver ju en kostym som sitter bra ;)

• skruttgumma

Var på internet har ni beställt då?

Spelar det jättestor roll om inte alla tre har likadana kostymer? De kommer ha likadan väst, kravatt och blomma i knapphålet, då gör det kanske inget om min m2b t.ex har en mörkgrå kostym och hans marshalk en svart?

Och sonen, var hittar man en billig kostym till en 4-åring som växer så det knakar?

• Skåne09

Skruttgumman, den här tråden har jag lagt bland mina favoriter för att komma ihåg när det blir dags att handla i Tyskland.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3025850.html

läste också att man skulle räkna en drink/glas/öl i timmen per person som det är fest. Alltså tiden efter att man bryter upp från middagen och till dess att festen är slut eller man tror att folk droppar av. Lät vettigt tycker jag.

• skruttgumma

Tack! Nu har jag oxå lagt till den.
    Dricker folk inte mer än en grej i timmen? *funderar*

• Lillsnufflan

skruttgumma skrev 2008-08-06 20:31:41 följande:

Vi ska köpa alkohol i Tyskland. Puffar definitivt för HUR MYCKET man ska köpa???Vi hade tänkt ha rött och vitt vin till maten, gillar man inte det finns det kolsyrat vatten el alkoholfri cider.Sen vill vi ha öl och cider i baren, kanske ev oxå vin. Hur mycket räknar man med att folk dricker???Det är verkligen mat och dryck som är boven..
    www.systembolaget.se/Applikationer/Knappar/KontaktaOss/vanligavaradrycker.htm

Ganska långt ner på sidan finns riktlinjer för hur man beräknar.
  • NUoALLTID

Ett tips på att spara in pengar på bröllop är att ha knytkalas. Då behöver man inte fundera alls. Alla tar med det de vill ha att äta och dricka och själv står man bl.a. för lokal och eventuell underhållning. Alltså som ett alternativ till kuvertavgift.

• T3ZZ

tipsar om en jätte bra sida! har inte handlat därifrån själv men det ser ut som d e väldigt billigt =).
    www.cchobby.se

Svar på tråden Buget för upp till 20 000 fortsättning