anne på grönkulla skrev 2008-08-26 23:12:14 följande:
Oj så avancerat. Funkar inte shampo o balsam??? Det är nåt jag aldrig lagt mycket pengar eller tanke på måste jag erkänna... trots att håret är en av mina få utseendemässiga tillgångar.
Jo, egentligen funkar schampo jättebra. -För bra tom. Jag har känslig hårbotten som gör att det torkar ut lätt och ger klåda samt håret blir torrt och knastrar.
I början av året snubblade jag över en tråd på FL som handlade om naturlig kropp/hårvård. Det går ut på att skippa allt som är farligt och uttorkande i hår och kroppsprodukter. Det ämnen som jag/vi undviker är bla mineralolja, uttorkande tvättensider (tex sodium laureth sulfate, sk SLS), parabener, vissa alkohol och andra miljöfarliga ämnen. --> Därav balsam-metoden.
Man använder balsam istället för schampoo eftersom det innehåller mindre saker som kan vara uttorkande. Sen har vissa gått ett steg längre och funderat på vad mer kan man använda för att tvätta håret med...
Därav bikarbonat, ägg, honung osv. Eftersom jag är snål + nyfiken av mig så har jag testat alla olika metoder. Jag har tom provat göra eget tvål. Doftar gott och inte lika uttorkande som de i butikerna.
Självklart kan man göra det superenkelt för sig och välja en jättemild schampo utan som helst skit. Men då är det inte lika kul