september2009bröllop skrev 2008-10-14 19:11:58 följande:
Hej.. va inne hos en florist idag och frågade lite om den buketten jag vill ha... en dropp formad rosbukett med en orchidé i.. eftersom den va dropp formad skulle jag va tvungen att ha hållare för att den skulle få snyggt fall.. det kan jag gå med på med tycker det lät väldigt mycket när den skulle kosta 1200 kr.. Är detta ett normalt pris?
Det är inte bara normalt utan ett mycket bra pris!
Det är inte ett enda dugg konstigt om en brudbukett kostar 2000 kr eller mer. Att få en bukett bunden för under 1000 är att betrakte som en jättebillig bukett.
Ni som ska gifta er måste förstå att sammanlagt kommer det att gå åt en stunds arbete för floristen ÄVEN om ni väljer buketter utan hållare.
Detta att binda utan hållare är dessutom en trend som blivit enormt stor de allra senaste åren. Det är för att det är inne med kompakta, täta buketter där man inte har ngn luft emellan blommorna. Ingen annan typ än denna och famnbukett är tekninskt möjlig att lösa utan hållare. Dessutom blir en stor "boll" orimligt tung eftersom hela stjälkarna är kvar.
Till saken hör att de blommor ni ofta efterfrågar till era "enkla" buketter är bland de mest exklusiva som finns.
Det gäller nästan alltid Kallor, Orkidéer , Pioner och stora rosor. Franska tulpaner och Liljekonvaljeeeer är också vanligt. Det är blommor som om de ska förbeställas(se förra inlägget) kan bli riktigt kännbara i plånboken, jämfört med tex liljor och nejlikor.
I en vanlig "boll" räknar man minst 25 rosor-vill du ha färre är det alltså en väldigt liten bukett du tänkt dig.
Storlek på bukett går också mode i,just nu verkar många efterfråga buketter som eg. mer är som en klassisk tärnbukett i storlek. Självklart kan man då hamna mellan 300-800 kr, annars tycker jag man generellt ska räkna med att det börjar på 900 kr och går uppåt utan övre gräns.
Ett Corsage som görs enligt konstens alla regler kostar vanligen runt 125-175 spänn, det är tiden som kommer in återigen.
Jag måste säga att jag känner mig lite förvånad ibland över prisfixeringen och att alla verkar tycke det är så himla dyrt! Visste ni inte att det är en dyrbar vara som dessutom gr åt rätt många av till en bukett om den saka se något ut?
Om ni ringer en annan hantverksgrupp och kollar vilken timpenning de debiterar så borde floristens arbetskostnad framstå som ganska blygsam.
Jag tycker ni ska räkna den första femhundringen i ren arbetskostnad för att ni lejer bort en uppgift till ett proffs, räkna sedan på blommorna och lägg på minst en tia mer /blomma än det brukar kosta till vardags. Detta för att vara på den säkra sidan vad gäller förbokningspriser.
jag förstår att priset är intressant vad gäller alla punkter på att-fixa-listan. man har ju en budget.
Men är det bara jag som tänkt på min brudbukett minst lika mycket som min klänning, och är det bara för att buketten är för en dag som det intefår kosta?
det beror ju på att det är levande material, inte att det är billigare att göra än tex ett par stövlar eller byxor.
Tycker inte det verkar så konstigt om en frisör arbetar i typ tre timmar och vill ha några tusen för sin tid och sitt arbete.
Hänger inte riktigt med på hur ni räknar när allt beskrivs som överpriser ibland.Vad räcker tusen spänn till idag? (nä jag är inte rik, jag tjänar 20 000/månad, så jag vet vad hålla budget är)
Jag är otroligt stolt över vad jag lärt mig skapa med blommor, och jag har överhuvudtaget svårt att förstå hur någon vågar sig på att tillverka sitt livs bukett själva utan förkunskaper, men det gör ju inget, bara man är nöjd.
Vore roligt att höra någon som valt en mer arbetad bukett och om de är nöjda.