• MilosMamma

Jag är med florist.

Jag är florist o ska själv börja planera vårat bröllop.

Hjälper er gärna om ni har några frågor.

• Svar på tråden Jag är med florist.
  • Myrmor

Undrar lite över vårblommor, vill ha en väldigt stilren bukett (ej droppbukett eller vad det heter ) med vita blommor av en eller max två sorter (gillar inte när buketter känns plottriga), och tycker inte om rosor. Vi gifter oss 16:e maj, är det för sent/tidigt för att vara säsong för vita tulpaner eller vit syren? Eller har ni någon annan blomma du vill rekommendera? Tack på förhand!

• passionsblomman
    MulleNuh skrev 2008-10-15 07:51:14 följande:
    Mmm ok.. Ja jag vill helst inte lägga så mycket pengar på blommorna. Om du tittar på min klänning jag har i galleriet då. Dock ska ju bandet vara vinrött ist för den på bilden. Vad skulle vara fint i blomväg ist för rosor??
    Skulle jag inte veta din budget hade jag rekommenderat att inte välja en för liten bukett till en såpass "brudig" klänning(fiiin föressten!) Den kräver egentligen en lite maffigare bukett med mina ögon sett. Hur vore det om du skulle prata med en florist och säga att "jag önskar en luftigt bunden bukett i vinröda toner för *** kronor att hämta detta datum. Du får fria händer!"

Då kan floristen plocka ur dagens sortiment till bästa pris och inte vara styrd av exakta sorter. Det finns massor av underbara blommor att välja bland. Visa henne isåfall bandet så hon kan utgå ifrån det.
  • passionsblomman

Tillägg: kallor vore jättefint i din bukett, men om det är viktigt med ett lågt pris ska du helt lägga den blomman åt sidan, för det är en exklusiv blomma om någon. Den där "rena enkla" buketten som så många vill ha kan lätt hamna på 1000 krutan vidare, när de ju måste förbeställas. Leta rätt på en trevlig florist och be om råd du tycker jag, för "klickar " det er emellan så blir det säkert jättebra!

Milos mamma: Hi hi, lycka till med baket!

• passionsblomman
    artist skrev 2008-10-15 17:26:20 följande:
    Undrar lite över vårblommor, vill ha en väldigt stilren bukett (ej droppbukett eller vad det heter ) med vita blommor av en eller max två sorter (gillar inte när buketter känns plottriga), och tycker inte om rosor. Vi gifter oss 16:e maj, är det för sent/tidigt för att vara säsong för vita tulpaner eller vit syren? Eller har ni någon annan blomma du vill rekommendera? Tack på förhand!
    Den tiden på året vore kanske en bukett av endast Lijekonvaljer Ett alternativ? Så mycket enklare och merstilrent kan man knappest få det, och vita är de ju också... Det är dessutom rätt tid för att kunna få Svenska konvaljer ist för odlade (som kostar en hel del)

En tumregel för blommor i butik är att när de finns i rabatte är de redan "över" i butik.Odlingarna ligger liksom en säsong före. Det innebär att tulpaner inte brukar vara bra så mycket längre än till påsk. Syren kanske kan gå, men osäker faktiskt.

Det finns en otroligt fin blomma som heter Nerine och en annan Amazonlilja(Eucharis) de vore fina antingen många av bara ena sorten, eller de båda blandat i en ganska stram bukett med stjälkarna kvar och band om.

Ranunkler finns fortfarande, liksom Pioner som har högsäsong då.
  • Stjarna

Hjälp!

Planerar inför vårat bröllop i februari. Jag tycker det ser så coolt ut med bollbukett i band...vad kan man ha för blommor i den? Har inte hittat några bra bilder eller siter med just bollbuketter. Några erfarenheter?

Tack på förhand!

• Henriks älskling

Åh lyckos dig. Pioner!!!! Finaste blomman som finns... Tyvärr dock inte i januari. :(

passionsblomman skrev 2008-10-15 18:35:31 följande:
    Den tiden på året vore kanske en bukett av endast Lijekonvaljer Ett alternativ? Så mycket enklare och merstilrent kan man knappest få det, och vita är de ju också... Det är dessutom rätt tid för att kunna få Svenska konvaljer ist för odlade (som kostar en hel del)En tumregel för blommor i butik är att när de finns i rabatte är de redan "över" i butik.Odlingarna ligger liksom en säsong före. Det innebär att tulpaner inte brukar vara bra så mycket längre än till påsk. Syren kanske kan gå, men osäker faktiskt.Det finns en otroligt fin blomma som heter Nerine och en annan Amazonlilja(Eucharis) de vore fina antingen många av bara ena sorten, eller de båda blandat i en ganska stram bukett med stjälkarna kvar och band om. Ranunkler finns fortfarande, liksom Pioner som har högsäsong då.
  • Henriks älskling

Oops, tänkte ju skriva kommentaren till "artist"... :)

• anam

För mig känns det inte så viktigt med en brudbukett av exotiska blommor. Jag hade tänkt mig en brudbukett av liljekonvaljer och murgröna. Vill gärna ha nån blomma som lyser upp buketten lite men vet inte vad. Har ni några förslag?

• passionsblomman
    Stjarna skrev 2008-10-15 19:03:26 följande:
    Hjälp!Planerar inför vårat bröllop i februari. Jag tycker det ser så coolt ut med bollbukett i band...vad kan man ha för blommor i den? Har inte hittat några bra bilder eller siter med just bollbuketter. Några erfarenheter?Tack på förhand!
    har du tittat i BT`s galleri? Jag tycker att vareda brud verkar vilja ha en "boll" nuförtiden. En sådan bukett behöver blommor som är runda och lite storlek på_annars går det åt hur många som helst till att bygga upp formen. Rosor, nejlikor eller pioner är vanliga. Dahlior och Krysanthemum funkar också. Kallor, liljor...

Många blomsteraffärer har en hemsida och brukar ofta ha ngra exempel på buketter.
  • passionsblomman
    Stjarna skrev 2008-10-15 19:03:26 följande:
    Hjälp!Planerar inför vårat bröllop i februari. Jag tycker det ser så coolt ut med bollbukett i band...vad kan man ha för blommor i den? Har inte hittat några bra bilder eller siter med just bollbuketter. Några erfarenheter?Tack på förhand!
    Eller menar du förresten en boll som verkligen ÄR en boll, med blommor helt runt om och som du bär i ett band?

Stryk isåfall liljor och kallor från tidigare inläggs lista...
    Det är en rätt enkel binderiteknik till den , men det går åt ganska många blommor.
Svar på tråden Jag är med florist.