• Piggelin1

Ännu en tur med barnkarusellen

Izzie - inlagd Huvaligen! Men som sagt, nu har de iag bra koll på dig - känns tryggt! Skickar stora krya-på-dig-kramen!

Ngn frågade efter news från Tinga förresten. Jag har inte hört ngt, men har tänkt maila henne & kolla läget hur det går för dem. Tänkte på dem extra mkt sent i onsdags kväll/natten till torsdag då vi kom hemkörande från kontinenten & passerade utanför Lund på vägen norrut. Förra gången vi passerade där, i slutet av april, då var det precis dagarna innan Piff & Puff föddes & Tinga låg inlagd.

• Piggelin1

Tjusigt hus, Vickan! Vilken vinkällare!! Den skulle man ha

Zozo, förstår dig PRECIS angående detta med besök som övernattar. Innan Amanda föddes så pratade mannens syster om att komma på besök precis när Amanda fötts (typ boka tågbiljetterna redan innan, för att komma undan billigt) & då var det också självklart att hon skulle bo hos oss. Hotell var inget alternativ där heller. ...och hon skulle ju bara komma SJÄLV, inga sju personer, & ändå var jag superskeptisk & pratade med mannen om det & bad honom få syrran att skjuta lite på det tills vi hunnit lana lite. Så blev det också - sköööönt!
    Låter helt klart som en bra idé att åka till föräldrarna istället!

• Piggelin1

Zozo, tänkte på dig förra söndagen då vi körde från Alsace till Amsterdam - passerade Luxembourg på vägen

Frejis - hade koll på att det var Toscana ni skulle till, men inte exakta tiden. Blev det månne Siena, San Gimignano, Montepulciano, Montalcino förutom Florens?

På tal om att få tanten tillbaka, så fick jag den under veckan i Verona. Hade inga som helst skydd nerpackade, inte ens minsta lilla trosskydd, så jag fick raskt traska iväg till den lilla lokala supermarketen i närheten. Gick & letade länge, länge i butiken - hur i hela friden förklarar man på nästintill obefintlig italienska att man är ute efter mensskydd?? Lite svårt/pinsamt att behöva gestikulera fram ngt sådant med.... Men TILL SLUT hittade jag det *lättnadens suck*

• Piggelin1

Känner igen det där med alla turisterna i Pisa! Minns att det var maratonköer i Florens till ngt musem (eller vad det nu var), som vi skippade då när vi var där.

En stoooooor hög med turister var det även i Venedig (vi tåg tåget dit över dagen) - men det var egentligen mest vid Markusplatsen & på Rialtobron. Gick man bara lite vid sidan av, på smågränderna, så var det nästintill folktomt!

• Piggelin1

Ahhhh, BS, just det - du börjar ju också jobba nu igen! Hur känns det?
    Imorgon börjar mannen jobba igen efter fyra veckors semester, men det blir ju bara två veckor på jobbet & sen börjar hans pappaledighet!
    Känns bra faktist, för nu under semestern så märker jag att vi blivit mkt mer samkörda & att mannen liksom laddar för att han snart tar över. Gör en massa saker & börjar få stenkoll på vardagen mer med Amanda liksom. Känns såååå skönt att det inte längre bara är jag som har kollen!! Vi är ju trots allt två föräldrar till Amanda Även om mannen vill aldrig så väl & gör en massa saker om kvällarna (då när han jobbar), så blir det ju så att den som är hemma hela dagarna med Amanda får mer koll.
    ...och nu när det bara är två veckor innan han tar över, det är ju liksom bara en spurtsträcka kvar

Just det på tal om att vara den som är hemma med bebisen & har mer koll & att det blir slitningar i relationen. Många pratar ju om att det är typiskt manligt/kvinnligt - men när jag var på möhippa för några veckor sen så var en barndomsvän till bruden med (som jag träffat flera ggr förut) & hon har en dotter & är gift med en annan kvinna & hon menade på att de har PRECIS samma bekymmer & problemställningar som de familjer med en mamma & pappa... När hennes fru tog över, då jämnade det ut sig & nu funkar det jättebra.

• Piggelin1

Frejis, hmmm, var kanske lite otydlig där - var alltså inte i Florens nu, utan detta var typ -96 eller så... Sen var jag i Toscana en gång till, 2002, fast då var vi aldrig i Florens.

Lappis - har inte hunnit in ordentligt i restråden ännu, men det kommer... Ser fram emot att läsa om din tripp till Portugal!

• Piggelin1

Telis - smart & kul resonemang det där med att skaffa barn nummer två snabbt, eftersom nummer två ändå aldrig får den ensamtid som ettan får...!

Har tänkt en del på det där med att få tid av föräldrarna om man är flera barn - jag är ju nummer fyra, så sådär hiskeligt mkt tid blev det nog inte över till mig... Fast jag hade ju syskon som tog hand om mig istället! Hmmm, nu sen vi fick Amanda, så funderar jag ibland på det där med att jag inte fick så mkt uppmärksamhet som liten, kan det ha bidragit till det taskiga självförtroendet & dito självkänslan som jag drogs med i en herrnas massa (alldeles för många!) år?? Tycker det är rätt intressant det där med att vilken roll/nummer man har i syskonskaran kan påverka personligheten. Allt stämmer ju självklart inte, men när jag läst om det så stämmer mkt inte bara in på mig, utan även på mina syskon.

• Piggelin1

Dumma, dumma, dumma skittant
    Kom att tänka på den där svordomsvisan nu - var det Nenne som skrev den en gång för länge sen?

Koko, när är det som du ska börja jobba igen? Har för mig att det var ganska snart? 1 okt, kan det stämma?

• Piggelin1

Aha, Koko - då är det ju massor av tid kvar för din del
    Men vad jobbigt att magen bråkar igen med dig

Mailade Tinga idag, men skickade även ett sms för säkerhets skull, eftersom jag inte visste om hon läser mailen. Fick tillbaka ett sms att det är mkt bättre nu & att det äntligen är roligt att ha barn.
    Blev såååå glad över detta!! ...och kan inte låta bli att förmedla vidare till er alla här

• Piggelin1

Hej på er,
    kan inte låta bli att dela med mig av denna tråd, som jag fick via mannen (vi har ju en Mini, så han är därinne & kollar med jämna mellanrum)

www.coopersweden.se/showthread.php

Så det funkar med MiniCooper & barnvagn

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen