• Piggelin1

Ännu en tur med barnkarusellen

Nej, Sweet - du är inte ett dugg konstig - hallå eller!
    Känns det bra, så känns det bra 6 dagiset verkar ju var grymt, så då är det ju bara att köra! Låt folk tycka vad de vill, men sett i det stora hela, så är det ju faktist VI i Sverige som är ovanliga, som är hemma så länge med våra småttingar (såvida man inute bor i ett land där hemmafruar är normen...).
    Min bror & svägerska i Amsterdam ska få sitt andra barn om en vecka (planerat snitt) & svägerskan kommer bara att vara hemma i tre månader, efterom det är så det är i Holland. Hon har precis fått fast jobb & detta vill hon inte bli av med.

Dessutom så tror jag att i Sverige är det så mikt aktiviteter uppbyggt kring detta att folk är hemma 1-2 år, så då finns det en massa saker att hitta på - öppna förskolan, mammagrupper, babysim, baby-yoga, baby-spa, baby-sång, baby-rytmik, baby-massage & gud vet allt... Då är det inte kosntigt att man kan ha en rätt behaglig tillvaro hemma om dagarna med sitt barn & fylla tiden. Men är man helt ensam & "alla andra" också bara är hemma i tre månader, då är ju inte det ngt konstigt.

Min svägerska har fö fått precis samma reaktioner som du, Sweet, av vänner & bekanta i Sverige, ang detta att vara hemma så kort tid.

Jag var ju hemma tio månader & att vara hemma mindre än ett år är inte heller helt politiskt korrekt i Sverige, känns det som... Som kvinna ska man vara hemma åtminstone ett år, annars är man konstig...

• Piggelin1

Istället för "6" skulle det stå "&" - shift funkar inte alltid för mig...

På tal om att vara dålig morsa, så är jag säkert en sådan jag med i så fall, eftersom jag inte hållit på att leka en massa med A om dagarna när jag varit hemma. Eftersom hon inte varit en bebis som man behöver bära runt på så mkt, så har jag kunnat göra en massa andra saker, bara hon är i närheten - Detta ger MIG dåligt samvete ibland... Fast numera bara ibland! En glad & nöjd mamma ger ett dito barn

• Piggelin1

...och en sak till, tror att folk är bra på att ge en dåligt samvete oavsett var man bor. Pratade med en kompis i Tyskland igår som har en 1½-åring. Hon började jobba igen när dottern var ett år - märk väl - bara 50%, & hon har fått hur mkt kommentarer som helst om att detta är väldigt skadligt för barnet. Så tidigt får man absolut inte börja jobba igen & pappaledighet existerar ju knappast i det landet, speciellt inte i den södra delen där de är mer konservativa än i norra Tyskland...
    Dessutom är dottern inte ens på dagis dessa timmar, utan hos sin farmor... Skadligt att vara hos farmor om förmiddagarna??

• Piggelin1

ooops, skrämde jag iväg alla nu...
    Nu ska jag fixa kvällsmat till Amanda!

• Piggelin1

menade alltså inte att dagis skulle vara skadligt, men utifrån tyskarnas perspektiv vore det garanterat så....! ...och uppenbarligen att vara med farmor också...

• Piggelin1

men hallå!!!!!!!!!!! nu måste jag protestera å det högljuddaste!!!!! jag är inte alls ingenjör!!!!!!

• Piggelin1

Jag är faktist ekonom
    Fast ren ekonomi har jag aldrig jobbat med, det är alldeles för trist! Men det fina i kråk-/ekonomisången är att man kan jobba med nästan vad som helst! Jobbat med logistik i många år på olika företag med div olika projekt, men numera jobbar jag på marknadssidan som projektledare. ...och faktist är några av mina leverantörer ådana som skriver, Nenne! Fast inte så mkt skönlitterrära texter... Hmmm, ska fundera på om jag skulle kunna fråga ngn av dem om de vet lite mer om detta!

• Piggelin1

No worries, Vänner - ville bara inte bli dragen rätt över ingenjörskammen Ibland på jobbet verkar folk tro att man är från en annan planet bara för att man inte läst på Chalmers & inte ens pluggat i Gbg... Fast å´ andra sidan är det rätt skönt också!!

Jag skrämde visst bort alla en bra stund innan ikväll - TACK snälla söta Nenne-lainen för att du "räddade" mig

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen