• miss u

Västeråsbrudar 2009

Hej brudar!

Nu är det dags att sätta fart på Västerås-tråden igen. Det börjar bli hög tid att planera inför 2009. Här kan vi tipsa och utbyta idéer hej vilt.

Även ni som planerar bröllop i Västeråsområdet på en annan tid än 2009 är självfallet välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 07:45
    Eftersom det efterfrågas en lista på var alla ska gifta sig och vilken festlokal som ska användas så kommer det här. Är det nån som känner sig bortglömd eller att det blir ändringar så hör av dig. Ska försöka göra i kronologisk ordning:

Rebellen75 - Hubbo kyrka, Brunnby gård 090509
    Kampi - Strömsholms slott, Västerås stadshotell 090523
    Ia o Puh - Badelunda/Björksta kyrka?, Brunnby gård 090606
    Sanste - Skerike kyrka, Brunnby gård 090613
    mysan31 - Skultuna kyrka, Scoutstugan Skultuna 090620
    Tessisen - Lundby kyrka 090718
    miss_u - Kolbäcks/Säby kyrka? 090718
    MoonGirl - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090815

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 09:00
    Dags att lägga till en ny brud:

Mangos Kungsåra kyrka, Kungsbyn 090808

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 18:56
    Mera uppdateringar:
    Ia o Puh ska gifta sig i Björksta kyrka.
    Tessisen ska ha sin fest och bröllopsnatt på Stadshotellet.
    Vi hälsar bröllop0808 som ska gifta sig i Dingtuna kyrka, ha festen i Dingtuna hembygdsgård 081206 välkommen till tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-15 07:29
    Fler brudar!
    Norpans mamma - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090502
    Donna Fortunata - Vigsel i trädgården, Thottska villan 090801
    BrideToBe09 - Vigsel och fest Schenströmska 090808

• Svar på tråden Västeråsbrudar 2009
  • miss u

Att skicka inbjudan 3 månader innan bröllopet känns ju rätt okej om man ska gifta sig under semestern. Dom flesta av dom vi kommer att bjuda kommer att få reda på datumet innan inbjudan skickas ut så dom kan planera in det ordentligt.

• Elide

Ja 3 månader är ju ganska så bra. De flesta vi ska bjuda vet redan om vilket datum det är. För vi ska ju också ha vårat bröllop mitt under semestern, så man vill ju förvarna alla. SÅ de kan planera in vårat bröllop....Man vill ju att så många som möjligt skall komma.

Hur har ni gjort med kyrk och fest programmen. Gjort/tänker göra dom själva?

Sedan en lite fråga ang bordsplaceringen..Hur har ni gjort?
    Känns som det är ett känsligt ämne..vem man ska placera vart och med vem..

• mysan31

Fest programmen hatr jag tänkt att min pappa ska hjälpa mig med...
    bordsplaceringen har jag inte börjat med,jag vet inte hur jag ska placera dom,är det någon som har börjat...

• mmmalurk

Hej tjejer....

Vi har önskelista, ingen kuvertavgift. Egna barpriser (en spargris där man själv stoppar i vad drycken är värd.

Vi hade gäster från utlandet och valde att skicka ut alla inbjudningar tidigt, i början på mars. Allt var hemligt så alla fick en glad överraskning i brevlådan, även våra föräldrar. Vi blir 60 vuxna och 7 barn totalt.

Ang Domkyrkan valde vi den för att våra 2 barn är döpta där, så det kändes som vår kyrka. Jag kommer från Kolbäck men känner att där vill jag inte vara. Det är 90 m att gå fram.

Serveringspersonalen är handplockad av bekanta som tidigare har jobbat med yrket eller gör det idag. Mitt tips är annars att kolla med Wennströmska och deras restauranglinje. De serverar tydligen gärna på tillställningar och är billiga. De behöver ju erfarenheten.

Ja nu är det nära men jag tror att läget är ok. Jag känner mig lugn i a f. Väntar på att få min möhippa bara, men den blir nog till helgen.

Kram Malin

• miss u

Jag har nog tänkt att göra inbjudningarna, vigselprogram och festprogrammet själv. Då vet jag att det blir såsom jag vill ha det.

Bordsplacering har jag inte ens börjat tänka på, men känns som att det kommer att lösa sig. Gäller att blanda folk på ett bra sätt. Hur gör ni med barn? Får dom vara med på festen, och sätter ni dom vid ett eget bord isf?

• Elide

Vi kommer varken att ha barn i kyrkan eller på festen. Då de barn som finns i vänskaran är ganska så små, så har vi faktiskt bestämt oss för att ha ett barnfritt bröllop. För allas trevnad. Speceillt våran då vi inte känner för att ha nå barnskrik eller avbrutna tal.

• mmmalurk

vi har våra "stora" barn vid ett eget bord och de små 2st på gaveln vid föräldrarna. De flesta av våra gäster har valt att fixa barnvakt till sina barn för annars kan de ej njuta av festen. Sedan finns det ett bra rum till barnrum där det finns tv-video-dvd. Vi fixar "saker att göra" samt madrass, kuddar och filtar när det är dax att somna in lite.

Vi har valt färgerna: vit, silver och rött

Vigselprogram gör vi själva också, där jag lägger in psalmerna direkt istället för att ha en psalmbok.

Bordsplaceringen gjorde vi för några veckor sedan. Valde ut personer som vi ville ha på vissa platser och sen placerade vi ut personer efter det. Man vill ju ha "drag" vid alla bord samt att någon alltid ska känna någon i närheten.

Mitt tips om ni ska ha presentation av gäster.... börja nu för de vill du inte göra när våren kommer och det fina vädret är här. Man kan ju alltid radera och ändra under resans gång.

• miss u

Mmmalurk: Jag känner tvärtom som du. Inte domkyrkan, men gärna en kyrka nära Kolbäck Jag tycker att domkyrkan känns alldeles för stor för min del, sen kommer sambon från Strömsholm och har sina farföräldrar begravda vid Säby kyrka (där sambon även döptes en gång i tiden) och vid Kolbäcks kyrka ligger mina morföräldrar begravda. Känner ingen anknytning till nån speciell kyrka i Västerås. Mina föräldrar gifte sig i domkyrkan, men det var före min tid.

• miss u

Jag funderar på att ha presentation av alla gäster + att man sätter in en bild på den kändis dom är mest lik. Det ska finnas nån hemsida där man kan få reda på vem man är lik. Kul idé tycker jag själv, men frågan är om man orkar med allihopa. Vi lär bli runt 50 pers.

• mmmalurk

Båda dom kyrkorna är ju vackra också.

Hoppas ni väljer vad som känns rätt för er. LYCKA TILL

Festlokalen Stenköket är ju bra. har varit där på bröllop för många år sedan, vilket var lyckat. Annars finns ju Borgbylokalen och den som ligger längre in på vägen (kommer ej på namnet)också bra.

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009