• miss u

Västeråsbrudar 2009

Hej brudar!

Nu är det dags att sätta fart på Västerås-tråden igen. Det börjar bli hög tid att planera inför 2009. Här kan vi tipsa och utbyta idéer hej vilt.

Även ni som planerar bröllop i Västeråsområdet på en annan tid än 2009 är självfallet välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 07:45
    Eftersom det efterfrågas en lista på var alla ska gifta sig och vilken festlokal som ska användas så kommer det här. Är det nån som känner sig bortglömd eller att det blir ändringar så hör av dig. Ska försöka göra i kronologisk ordning:

Rebellen75 - Hubbo kyrka, Brunnby gård 090509
    Kampi - Strömsholms slott, Västerås stadshotell 090523
    Ia o Puh - Badelunda/Björksta kyrka?, Brunnby gård 090606
    Sanste - Skerike kyrka, Brunnby gård 090613
    mysan31 - Skultuna kyrka, Scoutstugan Skultuna 090620
    Tessisen - Lundby kyrka 090718
    miss_u - Kolbäcks/Säby kyrka? 090718
    MoonGirl - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090815

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 09:00
    Dags att lägga till en ny brud:

Mangos Kungsåra kyrka, Kungsbyn 090808

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 18:56
    Mera uppdateringar:
    Ia o Puh ska gifta sig i Björksta kyrka.
    Tessisen ska ha sin fest och bröllopsnatt på Stadshotellet.
    Vi hälsar bröllop0808 som ska gifta sig i Dingtuna kyrka, ha festen i Dingtuna hembygdsgård 081206 välkommen till tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-15 07:29
    Fler brudar!
    Norpans mamma - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090502
    Donna Fortunata - Vigsel i trädgården, Thottska villan 090801
    BrideToBe09 - Vigsel och fest Schenströmska 090808

• Svar på tråden Västeråsbrudar 2009
  • miss u

Mmmalurk: Var ligger Stenköket nånstans? Jag vet att jag hört det namnet tidigare, men jag kommer inte på var det är nånstans. Borgbylokalen är också helt okej. Har varit där på nyårsfirande, så jag vet inte riktigt hur det ser ut på sommaren. Annars tänkte jag kolla hur det är med församlingslokaler. Tror inte att Kolbäcks kyrka har nån, men Säby tror jag har. Ska till dom krokarna i helgen så får väl kika lite då.

Måste man boka tid med kyrkan om man vill titta runt, eller är det bara att kliva på?

• mmmalurk

Stenköket ligger i Strömsholm - vid slottet på höger sida.

Borbylokalen är fin på sommaren. Det är grönt och lummigt.

Den andra lokalen som jag letade namnet på är Försvarsgården. Den är nästan bättre då det är i markplan, riktigt kök och större och ljusare lokal. Tror den finns med i telefonkatalogen om man vill se den.

Oftast har kyrkor öppet men ring till församlingen o fråga om du vill vara säker. Det är ju inte så kul om man vill komma in. Annars är det nog bara att kliva in

Kolbäck har en i centrum men den ligger i en bostadshus och jag skulle inte vilja vara där. Säby tror jag också har en.

Har också för mig att Calle som driver Säbygubben har någon typ av festlokal som man kan hyra.

• miss u

Tack så mycket för tipsen. Har inte hunnit kolla runt så mycket än, så alla tips är välkomna. Vilket borde man kolla upp först, kyrka eller festlokal?

• mmmalurk

Vi fick inte boka vår kyrka förrän 9 månader före men festlokalen kan du alltid prelboka och be dem ringa om de får en förfrågan. Så gjorde vi.

Det är svårare att få tag på festlokal i a f i vårt fall.

Ring kyrkan o fråga när du kan boka

• Elide

Vi bokade kyrkan vi ska vara i redan i juni i år. Så den är fixad. Men det är svårt det där med att prelimänar boka en lokal. Vissa får man inte göra det och vissa vill att man betalar en viss procent.

• mysan31

Jag ville vara ute i god tid med att boka kyrka,för att jag skulle få det datumet jag ville,så ingen annan hann före mig...
    Jag och sambon har redan bokat skultuna kyrkan och sedan har vi bokat festen på scoutstugan i skultuna...
    Det var ingen som hade bokat dom...
    Vi har inte behövt betala nånting nu för lokalen..

• Elide

Hur har ni tänkt att göra med presentöppningen ni som ska ha presenter alltså?

Vi hade tänkt att göra så att vi tar presentöppningen dagen efter bröllopet för att dra ut på det lilla roliga. Om vi bor på Herrgård är de som vill välkomna att närvara och dela en härlig brunch med oss gäller även om vi bor på hotell, tror vi.

Tycker ni det är takigt att ta det dagen efter då kanske inte alla har möjlighet att närvara?

• miss u

Jag har också funderat på om vi ska ta med oss presenterna och öppna hemma. Tänkte nog åka på bröllopsresa så snart som möjligt, kanske redan dagen efter. Samtidigt känns det ju lite sniket att öppna i ensamhet, men det finns ju inget värre att stå och öppna present inför andra heller. Och så måste man se glad ut och tacka så mycket, oavsett vad man tycker om presenten... Det är svårt!

• Elide

Ja det är svårt.

Vi ska nog inte åka på någon bröllopsresa då vi åker till Thailand redan nu i vinter. Så vi får la kalla det våran bröllopsresa i förskott..*s*
    Vart har ni tänkt drai väg någonstanns då?

• mysan31

Någon som vet nån bra kock eller serveringspersonal i västerås
    som man kan hyra...

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009