JBB skrev 2008-09-25 15:23:46 följande:
Jag är sedan 2år förälder, och vi har verkligen inte delat lika, jag har fått det mesta av föräldra penning. Varför? min fästman jobbar och jag pluggar, han har större inkomst än jag, så varför skulle han från vår ekonomiska synpunkt stanna hemma 50% av vår gemensamma föräldraledighet. Ifall han stannar hemma får vi i snitt 10000kr. Jobbar han får vi ut omkring 18000 efter skatt. Min fästman älskar våra barn, han är den mest fantastiska pappan man kan tänka sig. Däremot vill han att våra barn ska ha en trygg ekonomisk plan att leva på, vilket vi inte hade om det var jag som drog in ekonomin.Personligen anser jag att det är upp till varje familj att bestämma vem som ska stanna hemma med barnen och vem som ska jobba. Den ekonomiska biten har oftast stor betydelse i vem som stannar hemma. Därför har det ingenting med kärlek att göra.
Jag håller med dig om att det är upp till varje familj för allas familjeförhållanden och möjlighet ser inte likadan ut. Om det är möjligt så ska man vara hemma 50/50 men tyvärr ser det inte ut så i dagens Sverige och det är långt ifrån alla som kan vara hemma lika mycket bl.a. pga ekonomin. Så klart vill min m2b vara lika mycket med vårt barn när vi får det men man får även tänka realistiskt och vem vet, det kanske kommer vara han som kommer vara hemma med barnet mer än jag.
Det är helt olika från familj till familj.