Duchess skrev 2008-09-25 16:19:06 följande:
Ja, så har jag förstått de isländska bestämmelserna. Jag ska fråga min man senare ikväll om det stämmer -han har bott på Island. Jag tycker att 1/3 (minst) av den bidragsberättigade föräldraledigheten ska vara bunden till respektive förälder. Varför tycker du att det är bra om en förälder kan ta i princip hela ledigheten?
Jag tycker att lösningen som Sverige har är bra eftersom båda föräldrarna kan bestämma vem som ska vara hemma, om den ena vill ha kortare än den andra. Är det ju jätte bra att kunna föra över resterande dagar på sin partner istället för att barnet går på dagis och man förlorar hela sin föräldra penning pga att den ena jobbar och den andra inte får ta över dagarna.
Varje familj ska kunna ha rätt att bestämma hur det är lättast för dom, om min fästman vill vara hemma, talar han om det för mig, och lika väl skulle jag säga till honom om ja ville jobba/plugga. Men eftersom jag trivs på mitt 24/7 arbete hemma och han på sitt 10timmars arbetsplats på jobbet, så ser jag ingen anledning för våran del att byta.