• Miss Moneypenny

Hur mycket betalar era föräldrar?

Betalar ni hela bröllopet och bröllopsresan själva eller får ni nåt av era föräldrar? Det verkar som att det finns många varianter.. Både min och min sambos föräldrar är skilda så jag tror inte riktigt de pratat ihop sig. Vi har gjort en budget och räknar med att klara det själva men föräldrarna har antytt att det ska bidra lite men vi vet ju inte vad de menar exakt.

Känns lite trist att fråga också samtidigt som det påverkar lite när man ska planera och boka saker..

• Svar på tråden Hur mycket betalar era föräldrar?
  • Tx2

PennyJenny: Presentidén låter bra. När jag skrev att dem ville träffa våra föräldrar så inkluderade det oxå oss. Och dem har varit väldigt tydliga med att dem inte vill styra el har önskemål (dem vet att vi brukar vara ganska eniga o inte ge med oss när dem försöker komma med önskemål/förslag när det gäller andra saker), dessutom har vi kommit långt i planeringen o bokningarna.
    Min sambo tycker inte att det är något konstigt, eftersom dem gjorde så med hans bror. Men det är just att vi får en större summa pengar än vad vi brukar vid jul el födelsedagar (dem har slutat med julklappar då vi oftast önskar bidrag till dyra saker) bara för att bekosta ett stort jippo som vi har satt prislapp på. Dessutom så vet jag att mina föräldrar inte har gott ställt, medans vi har det ganska bra. Blä!

• MulleNuh

Fast vad är skillnaden om dom ger pengar till nåt specifikt eller om dom bara ger pengar?

• Tx2

I mitt fall så ger dem en betydligt större summa än vanligt (dessutom tycker jag att det är för mycket pengar för dem att ge till oss när vi har mer på sparkontona än dem) specifikt till något för en dag (visst vi hoppas på att leva lyckliga resten av våra liv) och det är det jag inte är bekväm med.
    När vi får en liten summa i julklapp så är det valfritt för oss att välja något nyttigt att lägga pengarna på (som senast så blev det en gräsklippare) och jag vet att min bror oxå får en likvärdig present. Nu skall jag o min sambo få en massa pengar för att vi skall gifta oss och då skall dem stå för matkostnaden(enligt dem). Som tur är kommer vi undan med en relativt billig peng på maten. Om dem istället skulle ge en peng i bröllopspresent så tror/hoppas jag att dem inte skulle ge så mycket.

• Marie88

Jag vet inte hur det blir med mina föräldrar och svärföräldrar, vi har (som ni skriver) planerat att betala allt själva, men det kan kanske bli någon stor summa till resan - och blir det inte det är jag absolut lika glad för det! Jag tar mot pengarna om jag märker att de verkligen har tänkt igenom och sparat till deras enda dotters stora dag, det är en förolämpning annars anser jag.

• MissieA

Jag vet att väldigt många här på BT tycker att det är fel att andra betalar för ens bröllop, men våra föräldrar står för hela bröllopet även om min m2bs föräldrar står mer. Så vi betalar inget själva, och vi är verkligen jätte tacksamma för detta. Våra föräldrar har sparat pengar till vårt bröllop sen vi var småbarn och vi ser det som en bröllopsgåva av dem.

• MulleNuh

lyxigt!!

MissieA skrev 2008-11-12 15:40:18 följande:
    Jag vet att väldigt många här på BT tycker att det är fel att andra betalar för ens bröllop, men våra föräldrar står för hela bröllopet även om min m2bs föräldrar står mer. Så vi betalar inget själva, och vi är verkligen jätte tacksamma för detta. Våra föräldrar har sparat pengar till vårt bröllop sen vi var småbarn och vi ser det som en bröllopsgåva av dem.
  • Sommar bruden

Jag tror inte att vi får bidrag till själva bröllopet, men kommer att önska oss bidrag till en härlig smekmånad av alla våra gäster:)

Lite av en utmaning tycker jag att klara budgeten själva:D
    Men jag gillar att knepa o knåpa och hitta lösningar:D

• MissieA
    MulleNuh skrev 2008-11-12 15:57:31 följande:
    lyxigt!!
    Ja det kan man säga. hehe
  • sanan

nästan alla pengar som vi hade till bröllopet var presenter men till födelsedagar och dylikt. Till själv bröllopet så fick jag min klänning av mina föräldrar och den gick på 3500 kr.

• momi boki

vi står för kalaset själv de känns ju dumt o be föräldrarna om pengar efter som det ät vårat val och gifta oss och dessutom är man vuxen sen mpnga år tillbaka,, självklart får dom köpa något till rimliga kostnader om dom vill för att känna sig delaktiga

Svar på tråden Hur mycket betalar era föräldrar?