• Miss Moneypenny

Hur mycket betalar era föräldrar?

Betalar ni hela bröllopet och bröllopsresan själva eller får ni nåt av era föräldrar? Det verkar som att det finns många varianter.. Både min och min sambos föräldrar är skilda så jag tror inte riktigt de pratat ihop sig. Vi har gjort en budget och räknar med att klara det själva men föräldrarna har antytt att det ska bidra lite men vi vet ju inte vad de menar exakt.

Känns lite trist att fråga också samtidigt som det påverkar lite när man ska planera och boka saker..

• Svar på tråden Hur mycket betalar era föräldrar?
  • J D

Ok, men då är det ju jättebra för er!

älskarlivet skrev 2008-10-28 16:59:07 följande:
    Jag tycker inte det handlar om någon hierarkisk relation.. Min sambo har inte den relationen med sina föräldrar heller, men de vill ändå hjälpa oss med pengar och det är inte så att vi måste göra en massa gentjänster heller..J D skrev 2008-10-28 16:57:46 följande:
  • gottelina

Vi fick 25 000:- från vardera familj. Det började för flera år sen med att maken bror fick den summan, sen ville mina föräldrar svara med samma. Detta var våra bröllopspresenter som vi hade fått i vilket fall men vi valde att lägga det på själva bröllopet. Dessa pengar fanns redan i vår ekonomi så vi hade klarat det själva egentligen. Sammanlagt gick hela kalaset på ca 75-80 000 med 60 gäster.

• Plummis83

Då mina och sambos föräldrar är skilda sen flera år tillbaka. Vi räknar med att betala allting själva!

Min föräldrar kommer dock bjuda på välkomstfest dagen innan med buffé och mingel/lekar.

Vill de vara delaktiga på något sätt så får de gärna det!

• Bride2beJan09

Jag tror inte att mina föräldrar kommer att bidra med ett endaste dugg, och för min del gör det inget heller. Vi är fem systrar hemma så det är nog inte möjligt för dem, och dessutom är jag rätt säker på att mina pappa tänker: har ni bestämt er för att gifta er, grattis! Men betala får ni göra själva...

Vi gjorde upp en budget och öppnade ett bröllopskonto när vi förlovade oss, och den har vi (nästan!) hållt oss till. Vi sa dessutom att skulle det strula till sig i slutändan så får vi i värsta fall låna av våra andra sparpengar.

Jag vet att min svärmor betalar min klänning, dvs tyg, tillbehör och sömnad. Jag betalar designern. Sedan _tror_ jag att svärmor och svärfar kommer att fixa transport eftersom vi har sagt att vi inte bryr oss om att åka i en speciell bil. Numera är min sambo ensambarn eftersom hans syster omkom för ett par år sedan, så kanske vill de betala/sponsra/ge i bröllopsgåva något mer. Det är välkommet, men såklart inget vi påtalar.

• Myrmor

Vi får 10 000 kr av min mor, och lika mycket från hans föräldrar. Inte för att vi inte kan betala själva, utan för att de gärna vill vara med och bjuda till bröllopsfest . Hela kalaset går på ca 70 000 kr

• mattiasmarie

får 50000kr av mina underbara föräldrar, pengar vi inte visste vi skulle få utan vi hade sparat själva!´nu kan vi få vårt drömmas bröllop

• gotlandsulrika

Jag tror inte vi kommer att få någonting, vilket är ok. Min pappa är ganska snål av sig och mina svärföräldrar nämner inte ens bröllopet så det känns inte riktigt som om de skulle vilja bidra med något.

Det känns mer trist på det känslomässiga planet, att ingen är intresserad av att delta varken ekonomiskt eller engagera sig för övrigt i vårt bröllop. Tror kanske att de tycker sommaren är långt borta, men vi som är mitt uppe i planeringstaget vet att sommaren snart är här!

• Miss Emi

Som självförsörjande som jag är sparar och betalar vi allt själva. Har aldrig ens tänkt att föräldrar ska vara med att betala... Speciellt inte när både jag och min m2b tjänar mer än våra föräldrar. Skulle kännas konstigt.

Dessutom kan ingen annan än vi tycka och tänka om vad som ska ingå eller icke

• älskarlivet

Men om era föräldrar hade velat betala något då?

Miss Emi skrev 2008-11-06 20:15:45 följande:

Som självförsörjande som jag är sparar och betalar vi allt själva. Har aldrig ens tänkt att föräldrar ska vara med att betala... Speciellt inte när både jag och min m2b tjänar mer än våra föräldrar. Skulle kännas konstigt.Dessutom kan ingen annan än vi tycka och tänka om vad som ska ingå eller icke
  • J D
    älskarlivet skrev 2008-11-06 20:25:49 följande:
    Men om era föräldrar hade velat betala något då?Miss Emi skrev 2008-11-06 20:15:45 följande:
    Precis, för det är ju oftast inte grejen att man är självförsörjande för det är vi också och även om man tycker att det är obehagligt så är det knappast lätt att tacka nej till ngn som verkligen vill ge.
Svar på tråden Hur mycket betalar era föräldrar?