• Miss Moneypenny

Hur mycket betalar era föräldrar?

Betalar ni hela bröllopet och bröllopsresan själva eller får ni nåt av era föräldrar? Det verkar som att det finns många varianter.. Både min och min sambos föräldrar är skilda så jag tror inte riktigt de pratat ihop sig. Vi har gjort en budget och räknar med att klara det själva men föräldrarna har antytt att det ska bidra lite men vi vet ju inte vad de menar exakt.

Känns lite trist att fråga också samtidigt som det påverkar lite när man ska planera och boka saker..

• Svar på tråden Hur mycket betalar era föräldrar?
  • Krystal
    Drom skrev 2008-12-11 17:28:45 följande:
    Min fästmans föräldrar betalar HELA BRÖLLOPET + BRUDKLÄNNING, MIN FRISÖR OCH SMINK:p, tom bröllopsresan:PJag tycker faktist att det är fint när föräldrar betalar, gammal tradition som jag verkligen uppskattar!
    Fast om det ska vara gammal tradition ska det ju vara DINA föräldrar som betalar, inte din fästmans
  • lolca

Jag lägger ingen värdering i hur man gör. För mig och min sambo känns det mer rätt om vi får betala vårt bröllop. Men det är så vi känner. Våra föräldrar kommer säkert att bidra på sitt sätt, kanske med lite pengar, jag vet inte. Men det spelar inte så stor roll. För oss är det viktigt att vi får göra som vi vill. Då är det bättre att betala själv.

• MolsonCanadian

Det är nog klokt att göra så om man känner att det annars finns risk att man inte får göra som man vill. I vårt fall slipper vi turligt nog att oroa oss för det.

lolca skrev 2008-12-11 18:36:57 följande:
    Jag lägger ingen värdering i hur man gör. För mig och min sambo känns det mer rätt om vi får betala vårt bröllop. Men det är så vi känner. Våra föräldrar kommer säkert att bidra på sitt sätt, kanske med lite pengar, jag vet inte. Men det spelar inte så stor roll. För oss är det viktigt att vi får göra som vi vill. Då är det bättre att betala själv.
  • Taha

Vi betalar bröllopet själva.
    Mina föräldrar betalade en förlovningsfest eftersom de gärna ville att vi skulle ha det.

Vi har från början varit tydliga med att vi finansierar festen själva. Men jag tycker absolut INTE att det är en skam att låta föräldrarna vara med och betala/betala hela.
    I min familj skulle föräldrarna bli sårade av att inte få hjälpa till om de verkligen ville det. På samma sätt som att jag skulle bli enormt sårad om de inte ville ta emot en present av mig för att de kostade förmkt.

Nu kommer de att ha höga kostnader ändå pga av att de fixar villa/boende åt alla släktingar som flyger in. Dessutom så dök pappa upp när jag provade brudklänningar och insisterade på att ta notan.

• Julia78

Mina föräldrar betalar allt för oss

• Drom

hej krystal:

Svar på fin kommentar, NOPP, jag kommer från en kultur där , FÄSTMANEN BETALAR HELA BRÖLLOPET:)

Men enligt SVENSK tradition ( möjligvist Amerikansk också) så är det bruden som betalar, men inte i vår kultur...

• Krystal
    Drom skrev 2008-12-11 20:25:29 följande:
    hej krystal:Svar på fin kommentar, NOPP, jag kommer från en kultur där , FÄSTMANEN BETALAR HELA BRÖLLOPET:)Men enligt SVENSK tradition ( möjligvist Amerikansk också) så är det bruden som betalar, men inte i vår kultur...
    nyfiken, var i världen är traditionen denna?

(skulle var en stor lättnad i bröllops planerandet om man inte hade behövt tänka på pengar kring den. Avundas er lite ni som får denna ENORMA hjälp med den biten...)
  • passionsblomman

En väninna till mig bor i Paris och hennes man är från Belgien, de har den traditionen, och sonens bröllop var det största i livet för hans föräldrar. Det var ett bröllop med pompa kan jag bara säga! Och de var inte alls rika eller så, men den här dagen var otroligt viktig för dem.

• Gizz

Vi får 40 000:- av min pappa, vilket täcker större delen av kostnaden för lokal, mat och dryck.
    Min fästmans föräldrar kommer nog inte betala något.
    Är otroligt tacksam för pappas bidrag. Hur billigt man än försöker göra det tillkommer det ständigt utgifter man inte först tänkt på. Personal, städning etc.

• Drom

I asien:)

Krystal skrev 2008-12-11 20:46:00 följande:
    nyfiken, var i världen är traditionen denna? (skulle var en stor lättnad i bröllops planerandet om man inte hade behövt tänka på pengar kring den. Avundas er lite ni som får denna ENORMA hjälp med den biten...)
Svar på tråden Hur mycket betalar era föräldrar?