• Miss Moneypenny

Hur mycket betalar era föräldrar?

Betalar ni hela bröllopet och bröllopsresan själva eller får ni nåt av era föräldrar? Det verkar som att det finns många varianter.. Både min och min sambos föräldrar är skilda så jag tror inte riktigt de pratat ihop sig. Vi har gjort en budget och räknar med att klara det själva men föräldrarna har antytt att det ska bidra lite men vi vet ju inte vad de menar exakt.

Känns lite trist att fråga också samtidigt som det påverkar lite när man ska planera och boka saker..

• Svar på tråden Hur mycket betalar era föräldrar?
  • LirreMagic

Vi planerar vårt bröllop efter de ekonomiska förutsättningar vi har. Men om våra föräldrar skulle vilja hjälpa till med något, oavsett om det är ekonomiskt stöd eller något mer praktiskt så kommer vi självklart att ta emot denna fina gåva. Men vi räknar som sagt inte med det, utan det får bli som en bonus i sådana fall.

• Hösten2009

inte nånting faktist!

jag har inte fått ett öre av mina föräldrar sedan jag flyttade hemifrån då jag var 16 år. Och jag är rätt så nöjd över att jag klarat mig ekonomiskt helt själv, så med andra ord vill jag inte ha nåt av dem då jag gifter mig heller.

• J D

Well, jag kan bara svara för mig själv och då lyder det såhär. Jag har en nära relation med mina föräldrar- en nära vuxenrelation där vi är jämbördiga parter därför skulle det kännas konstigt för mig att ta emot pengar av dem för ett bröllop- vad ska de överhvudtaget med mitt bröllop till? Lycklig är jag ju även utan bröllop och gift kan jag också bli utan bröllop.

På samma sätt tycker mina föräldrar att det vore obehagligt att ta emot pengar från mig trots att jag kommer tjäna avsevärt mkt mer pengar än dem. Och då skulle det inte ens vara pengar som skulle läggas på ngt så konsumtionsinriktat som ett bröllop utan till exempel om jag ville köpa dem bostäder.

Jag säger inte att det är rätt eller fel men så känner jag. Samtidigt vet jag att jag antagligen kommer att ha vansinnigt mkt pengar över den dagen mina potentiella barn ska gifta sig varför jag är helt övertygad att jag kommer vilja ge bort en del. Jag kommer dock även vilja betala deras utbildning. Hur det här kommer påverka huruvida vi kan ha en jämbördig relation kan jag inte uttala mig om men jag tror faktiskt inte att jag kommer att se dem som mina jämlikar på samma sätt utan mamma runt med dem bra mkt längre än vad de eg. behöver, men well .

patti87 skrev 2008-10-28 16:04:34 följande:
    vissa skriver att det är viktigt för dom att det betalar själva... men varför är det det egentligen? är bara nyfiken!ens föräldrar är ju det närmaste som finns...det är väl inga som helts fel att ta emot en slant om dom själva vill det :)
  • patti87
    Vi2iJuli skrev 2008-10-28 16:11:38 följande:
    Inget.Det är VI som ska ha fest, varför ska dom betala?
    det handlar väl inte om ska?? men om dom själva vill ge en slant kan dom väl få göra det...?
  • patti87

det låter nästan på vissa som att det vore "fult" och ta emot pengar..

• J D

Jag tycker verkligen inte att det är fult att ta emot pengar- däremot tror jag att det riskerar att rubba den sociologiska balansen i relationen (om man ej har den typen av relation). Tycker dock inget är rätt eller fel eller fult eller för den delen fint. Och nu är vi mkt OT eftersom det här inte var ngn debattråd, sorry!

patti87 skrev 2008-10-28 16:30:52 följande:
    det låter nästan på vissa som att det vore "fult" och ta emot pengar..
  • älskarlivet

sociologiska balansen?? Ja, min sambos föräldrar har mer pengar än mina men hans uppväxt skiljer sig inte direkt från min och vi tänker inte på att hans familj skulle vara mer värd än min...

J D skrev 2008-10-28 16:37:03 följande:

Jag tycker verkligen inte att det är fult att ta emot pengar- däremot tror jag att det riskerar att rubba den sociologiska balansen i relationen (om man ej har den typen av relation). Tycker dock inget är rätt eller fel eller fult eller för den delen fint. Och nu är vi mkt OT eftersom det här inte var ngn debattråd, sorry!
  • 20090725

min mamma kommer att stå för all mat... eftersom henners värnina lagar fruktansvärg god mat å har jobbat på ett flertal bröllop tidigare....

vi fick två alternativ...
    1. Få 10.000:- i bröllopspresent
    2. Hon betalar all mat om den här verninan gör den!

Vi hade ändå tänkt oss att be henne göra maten å valde då alternativ 2... Men vi får det i present av henne å e jätte tacksamma för det...

• J D

Och det var inte heller så jag menade utan jag menade i relationen dotter-förälder vilken jag diskuterat ovan. Jag och mina förädlrar har inte en så hierarkisk relation varför jag tror att det skulle kunna rubbas genom att motta större penninggåvor åt ena eller andra hållet.

Anyways, OT.

älskarlivet skrev 2008-10-28 16:38:42 följande:
    sociologiska balansen?? Ja, min sambos föräldrar har mer pengar än mina men hans uppväxt skiljer sig inte direkt från min och vi tänker inte på att hans familj skulle vara mer värd än min...J D skrev 2008-10-28 16:37:03 följande:
  • älskarlivet

Jag tycker inte det handlar om någon hierarkisk relation.. Min sambo har inte den relationen med sina föräldrar heller, men de vill ändå hjälpa oss med pengar och det är inte så att vi måste göra en massa gentjänster heller..

J D skrev 2008-10-28 16:57:46 följande:

Och det var inte heller så jag menade utan jag menade i relationen dotter-förälder vilken jag diskuterat ovan. Jag och mina förädlrar har inte en så hierarkisk relation varför jag tror att det skulle kunna rubbas genom att motta större penninggåvor åt ena eller andra hållet.Anyways, OT.
Svar på tråden Hur mycket betalar era föräldrar?