• Miss Moneypenny

Hur mycket betalar era föräldrar?

Betalar ni hela bröllopet och bröllopsresan själva eller får ni nåt av era föräldrar? Det verkar som att det finns många varianter.. Både min och min sambos föräldrar är skilda så jag tror inte riktigt de pratat ihop sig. Vi har gjort en budget och räknar med att klara det själva men föräldrarna har antytt att det ska bidra lite men vi vet ju inte vad de menar exakt.

Känns lite trist att fråga också samtidigt som det påverkar lite när man ska planera och boka saker..

• Svar på tråden Hur mycket betalar era föräldrar?
  • J D
    brud080808 skrev 2008-10-28 13:45:54 följande:
    Jag tror att mina föräldrar kommer att lämna ett bidrag, men vill inte räkna med det, utan ser först till att ha budgeten klar själva. Får vi ett ekonomiskt tillskott så är det ju bara plus och kan antingen läggas till resan eller så kan man lyxa till festen lite
    Så har vi också tänkt. Det är inte med i budgeten men om de ändå vill ge så lägger vi det på bröllopsresan eller hussparande. Vårt bröllop kommer för övrigt att kosta kring 80' och resan minst 40' ovanpå det som det ser ut nu. 
  • T RO

Ja, jag hoppas fortfarande på viss ekonomisk hjälp från pappas håll. För typ 15 år sedan betalade han mina systrars bröllop med vars 25000, men han har inte sagt någonting nu, och jag är inte typen som ber om pengar. Jag tycker egentligen att jag "ska" ha pengar jag med, men jag tror att hans ekonomiska situation är annorlunda nu än när mina systrar gifte sig... Vi får se, men 25.000 hade löst allt känns det som, har lite ångest för pengar just nu.

Mamma o hennes nya vill gärna betala ett band/dj eller liknande, men vi ska försöka hitta något "billigt", då de bara har pension.

Sambons pappa kommer inte betala något, men det är inte för att han inte vill, utan för att vi kommer inte tillåta honom eftersom han behöver pengarna bättre själv

• Ragnelutta

Vi har det på samma vis som kanskebröllop09. Mina svärisar erbjöd sig att hjälpa till och vi tackar definitivt inte nej. Dom har tjatat om att vi borde gifta oss ett bra tag haha. Min far har inte möjlighet att kunna hjälpa till och min mor har jag ingen kontakt med.

Vi kommer att få runt 30´. Det täcker all förtäring och lokalkostnaderna. Resten står vi själva för.

• T RO

Sedan funderade jag på en annan sak. Jag är såååå emot all överdriven konsumption kring bröllop, så jag funderade på att istället för en "present" (som ju de flesta ändå vill ge) önska oss saker till bröllopet, typ hotellnatt, sminkning, taxiresor etc etc. så onödigt att vi ska lägga pengar på det och sedan ska någon annan gå och köpa present DESSUTOM. Det blir sånt slöseri om man ser det ur ett större perspektiv (globalt liksom)
    Det man BEHÖVER när man gifter sig är ju egentligen skaer som hör till bröllopet, inte vaser och prylar, om ni förstår mig.

Problemet är bara att jag tror inte att vår familj (för det var tänkt till familjen) tycker att det är "kul" att ge, men det är ju det vi önskar oss...

Väldigt OT, sorry, ignorera mig om ni känner för det

• lillbumbi

Mamma 20'
    Pappa 15'
    Svärisarna 10' (fast vi har redan fått låna till ny bil av dem, så jag hade verkligen inte räknat med något)

Totalt 45'

• T RO

Åh, gud, det hade täckt hela vår budget...

jag vill också bli sponsrad *skriker och stampar i golvet*

lillbumbi skrev 2008-10-28 14:23:12 följande:
    Mamma 20'Pappa 15'Svärisarna 10' (fast vi har redan fått låna till ny bil av dem, så jag hade verkligen inte räknat med något)Totalt 45'
  • T RO

Min syster tycker dessutom att om rätt ska vara rätt så borde pappa sponsra med 25000 PLUS inflationen på de 15 åren sedan mina systrar gifte sig, så det blir närmre 30000... men SÅ sniken kommer jag ALDRIG att bli

• T RO

TS

Vi har ju som sagt lite samma sits, vi har ingen aaaaaning om hur mycket eller OM vi får pengar, så vi räknar med att lägga ca 55 000 på bröllopet, och att vi SKA klara det själv. (hoppas hoppas) Skulle det sedan visa sig att man får pengar så är det bonus.

I början tänkte jag tvärtom, att pappas eventuella bidrag skulle göra så att vi valde ett annat upplägg, och då VILL man ju veta. Men vi har kommit fram till att detta upplägget är det vi VILL göra, extrapengar kommer just EXTRA.

• Blivande fru L

Vi har sagt åt våra föräldrar (som alla har nya sambos/fruar/män) att vi önskar oss pengar till festen i present. Tror vi får 5000 - 10 000 av vardera förälder. De har själva föreslagit de summorna, vi hade varit glada för mindre summor också!

• slottsbröllop2010

vi har blivit erbjudna 5000 kr var av hans föräldrar (de är skilda) men tackat nej då det är viktigt för oss att själva betala.

Svar på tråden Hur mycket betalar era föräldrar?