• Miss Moneypenny

Hur mycket betalar era föräldrar?

Betalar ni hela bröllopet och bröllopsresan själva eller får ni nåt av era föräldrar? Det verkar som att det finns många varianter.. Både min och min sambos föräldrar är skilda så jag tror inte riktigt de pratat ihop sig. Vi har gjort en budget och räknar med att klara det själva men föräldrarna har antytt att det ska bidra lite men vi vet ju inte vad de menar exakt.

Känns lite trist att fråga också samtidigt som det påverkar lite när man ska planera och boka saker..

• Svar på tråden Hur mycket betalar era föräldrar?
  • Augusti2010

Vi tjänar också mer pengar än våra föräldrar, skulle kännas väldigt konstigt att ta emot pengar till bröllopet från dem. Om de skulle insistera skulle vi nog be dem lämna det som bidrag till bröllopsresan i present (vi kommer att önska oss resecheckar). Det skulle visserligen inte handla om några höjdarsummor men jag skulle ändå inte ta emot pengar som cash eftersom jag vet att de inte har så mycket att röra sig med.

• J D
    Augusti2010 skrev 2008-11-07 10:37:28 följande:
    Vi tjänar också mer pengar än våra föräldrar, skulle kännas väldigt konstigt att ta emot pengar till bröllopet från dem. Om de skulle insistera skulle vi nog be dem lämna det som bidrag till bröllopsresan i present (vi kommer att önska oss resecheckar). Det skulle visserligen inte handla om några höjdarsummor men jag skulle ändå inte ta emot pengar som cash eftersom jag vet att de inte har så mycket att röra sig med.
    Nej, jag skulle heller inte kunna ta emot pengar från dem som tjänar mindre om inte som present. Skulle kännas knäppt. Känns lite skumt att ens ta emot pengar från dem som tjänar mer nu med tanke på att jag när jag är fördigutbildad kommer tjäna mest av alla men tja.
  • LillEm

Vi betalar allt själva!

Vi vill inte ha någon ekonomisk hjälp av våra föräldrar. Vi tycker att det skulle kännas konstigt eftersom att vi är vuxna och självförsörjande. Ett bröllop kan ju i själva verket vara en ganska så billig tillställning men om vi nu väljer att ha ett mer påkostat bröllop så vill jag inte att det ska ligga våra föräldrar till last.
    Vi håller bröllopet hemligt till dess att inbjudningarna skickas ut, så kanske de förhoppningsvis inte heller erbjuder sig att betala . Men om de gör det så kommer vi att avböja!
    Vi har valt att önska oss pengar till en bröllopsresa så kanske sätter de in ett litet bidrag där istället.

Men ta nu inte detta inlägg som att jag dömer er som tar emot pengar av era föräldrar. Absolut inte! Detta är ju en väldigt personlig fråga och det finns ju inget rätt eller fel. Huvudsaken är ju att var och en är nöjd med sitt beslut.

• Petronella01

Vi kommer att betala allt själva.
    Mina föräldrar har inte mycket pengar så
    jag vet att där kommer vi inte alls att få något.
    Min svärmor kanske kommer att bidra.... Hon vet inte
    om att vi ska gifta oss ännu...Vi har förlovat oss, haft
    annons i tidningen men ingen i hans familj har grattat oss
    Men det var inte väntat heller.
    Jag är inte bra och inte heller min son från innan.
    Jag har inga pengar, och har bara tagit honom för pengarna,
    och dessutom *lurat* på honom en son...
    Så som dom har behandlat mig så vill jag inte ens ha några
    pengar från denna dam! Tack men nej tack...vi klarar oss fint själva

• Petronella01

Vi kommer att betala allt själva.
    Mina föräldrar har inte mycket pengar så
    jag vet att där kommer vi inte alls att få något.
    Min svärmor kanske kommer att bidra.... Hon vet inte
    om att vi ska gifta oss ännu...Vi har förlovat oss, haft
    annons i tidningen men ingen i hans familj har grattat oss
    Men det var inte väntat heller.
    Jag är inte bra och inte heller min son från innan.
    Jag har inga pengar, och har bara tagit honom för pengarna,
    och dessutom *lurat* på honom en son...
    Så som dom har behandlat mig så vill jag inte ens ha några
    pengar från denna dam! Tack men nej tack...vi klarar oss fint själva

• Petronella01

ojdå det blev dubbelt *S*

• ÄNGLAVINGE

vi betalar i princip allt själva. min mamma bjuder på champagne och köper min klänning för typ 2000:- från kina, hans föräldrar vet jag faktiskt inte, men jag tycker inte att man skall förvänta sig att få hjälp. Får man det är det helt klart en positiv bonus och alltid välkommet

• EmMa09

Vi får 10 000 kr av min pappa, resten betalar vi själva. Har en budget på ca 130 000kr.

• Skåne09

Vi får 30 000 av hans mamma, som hon sparat till alla sina barns bröllop. Mina föräldrar står för all mat från fredag till söndag samt att pappa har fixat kökspersonal och kock. Det hade så klart gått ändå, men nu går det bättre :)

• passionsblomman

Vi kommer att fixa det själva och rätta mun efter matsäcken. Skulle någon vilja bidra vore det ju fantastiskt snällt, men det är ingenting vi als ens tänkt på som ens ett "kanske"
    Det är både sjukpensionärer och arbetsläsa i vår omgivning, och det vore helt orimligt att de skulle försöka vara med ekonomiskt . Om de vill vara med och hjälpa till med ngt är det väl snällt, men helst av allt vill jag att de ska få vara gäster och bara komma och vara glada med oss.

Jag kommer inte att ha någon tärna, så kanske man skulle ha mamma med till frissan och så...det vore roligt och lite speciellt att få vara med henne lite själv en sådan dag.

Svar på tråden Hur mycket betalar era föräldrar?