• Miss Moneypenny

Hur mycket betalar era föräldrar?

Betalar ni hela bröllopet och bröllopsresan själva eller får ni nåt av era föräldrar? Det verkar som att det finns många varianter.. Både min och min sambos föräldrar är skilda så jag tror inte riktigt de pratat ihop sig. Vi har gjort en budget och räknar med att klara det själva men föräldrarna har antytt att det ska bidra lite men vi vet ju inte vad de menar exakt.

Känns lite trist att fråga också samtidigt som det påverkar lite när man ska planera och boka saker..

• Svar på tråden Hur mycket betalar era föräldrar?
  • annakkj

Vi får 10 000kr av mina svärföräldrar.
    Min mamma och pappa är skilda och har inte så mycket pengar heller så jag vet inte om vi får något från dom..
    Vill inte fråga heller...
    Vi har räknat med att betala allt själva..

• didis

Mutter, mutter, mutter (i dubbel bemärkelse)

min mamma har satt in 10.000 på mitt konto "till drickat" fast jag bett henne låta bli. Men nu får det vara så.

Helst hade vi faktiskt betalat allt själva men så kankse vi är onödigt stolta också (och tjänar betydligt mer än våra föräldrar).

Mina svärföräldrar har meddelat att de inte tänker bidra just för att vi tjänar så bra själva, jag vet dock att de kommer att hjälpa till med snittar etc etc så de drar sitt strå till stacken.

• br2be

Mina föräldrar och min fästmans föräldrar kommer tillsammans att stå för kostnaden av halva bröllopet.

• stinch

Min mamma har erbjudit sig att betala för hela bröllopet, förutom ringen och hans kostym eftersom det vill min pojkvän betala själv.

På ett sätt känns det jättekonstigt att inte betala för sitt eget bröllop, men mamma sa att hon vill väldigt gärna betala för att hon tycker om den "traditionen". Jag kan dock tycka att det är en rätt mossig tradition då mina föräldrar inte försörjt mig på flera år och min pojkvän kommer inte försörja mig framöver heller (det får CSN stå för, hehe). Men samtidigt känner jag att om mamma vill så ska jag inte hindra henne, det skadar mer än vad det gör nytta för min egna stolthet eller vad man nu ska kalla det.

Sen är jag otroligt tacksam över att jag har en mamma som har ekonomiska möjligheter att betala, det är trots allt ett privilegium.

Sen tror jag även att hans föräldrar kommer att bidra med pengar men ingen av oss tänker fråga utan det erbjudandet ska komma frivilligt från deras sida.

Hade vi inte fått ekonomisk hjälp hade bröllopet förmodligen bara blivit en borgelig vigsel och god middag för oss båda då giftemålet är viktigare än festen för oss, men nu blir det även lite festligheter för ca 40 personer på ett ställe ute i skärgården!

• Tindragull

Vi vet inte riktigt hur det blir... Vi har en budget som vi räknar med att klara själva. Mamma har gett mig i uppdrag att hjälpa henne att sälja en del saker på blocket och allt som kommer in där får vi behålla. :) Sambons päron kanske bidrar med nåt, men vi räknar inte med det... :D
    Miss Moneypenny skrev 2008-10-28 13:32:59 följande:

Betalar ni hela bröllopet och bröllopsresan själva eller får ni nåt av era föräldrar? Det verkar som att det finns många varianter.. Både min och min sambos föräldrar är skilda så jag tror inte riktigt de pratat ihop sig. Vi har gjort en budget och räknar med att klara det själva men föräldrarna har antytt att det ska bidra lite men vi vet ju inte vad de menar exakt. Känns lite trist att fråga också samtidigt som det påverkar lite när man ska planera och boka saker..
  • sasso

Vi betalar hela kalaset själva. Vill inte ha ekonomisk hjälp från våra föräldrar.

• T3ZZ

Vi får maten med tillhörande serveringspersonal (tror jag).
    Maten får vi av mina föräldrar vet inte riktigt om dom pratat ihop sej med m2b:s föräldrar

• Nalle Puh 40
    sasso skrev 2008-12-21 11:23:10 följande:
    Vi betalar hela kalaset själva. Vill inte ha ekonomisk hjälp från våra föräldrar.
    Så ska vi oxå ha det, det är vi som vill ha bröllop med fest och då får vi betala det oxå men skulle det "slinka" inte lite pengar i slutändan så gör det inget
  • Snuttis2

Hej
    vi får en större summa pengar (ca 70 000 )av min sambos föräldrar.Han har syskon som tidigare gift sig och fått pengar- då han föräldrar vill att det ska vara lika för alla får vi samma summa. Då vi satsar stort kommer dock inte pengarna att räcka utan jag kommer nog lägga till ca 30 000 extra av min egna spar pengar..
    mina föräldrar har i efterhand erbjudit sig att bidra men vi har avsagt oss pengar nu och istället bett dem att överlämna lite i bröllops present om de vill eller kan !!!!

• Megi

Mningen var amm mina svärföräldrar skulle betala hela bröllopt, för det är vår tradition, men nu är det så at vi köpt lägenhet och vi vill totalrenovera den, så de vill köpa ett helt nytt kök åt oss, de kommer säkert att stå för bröllopet ändå men jag vill inte det.

• Hemlig2009

Mina föräldrar har erbjudit sig att ge oss 15.000, det är ungefär halva restaurangkostnaden för ca 40 personer. Vi hade inte räknat med något, vi tackar och tar emot.

• Juni2009

Vi förvängtar oss inte lite bidrag från våra föräldrarna.

Vi räknar med att vi ska betala allt själv men får vi några kronor av dom så är det bonus då kan vi satsa mer pengar till maten tex.
    För kläder till oss är färdig, ska kolla efter skor till mig sen näbbklänning o skor till barnen.

Sen är det klart, så det är maten som vi inte riktig vet vad det kan kosta, men vi för säkerhetsskull säger att det kan kosta oss fem-tiotusen så blir det mindre så är det oxå bonus.

Sen ringar till oss, vi har hittat det vi vill ha men har några frågor som vi undrade över o väntar på deras svar.
    Dom har stängd just nu så vi får nog vänta med svar till efter helg.

• Mrs S 2B

Min M2B's föräldrar har lovat att bidra med 50 000. vet inte riktigt hur mina föräldrar kommer göra. förväntar mig inget från dem, deras ekonomi är lite upp och ned och det tror desvärre inte på "den traditionen" utan tycker nog att vuxna barn borde betala sitt bröllop själv (och även om jag skulle bli glad överbidrag så håller nog en del av mig med..

• Brud juni 09

Min svärmor har jättesött erbjudit att de kan betala en del av bröllopet men vi har tackat nej till det. Vi tjänar bättre än dem och vill inte ta av deras pengar till detta. Därför sparar vi ihop till allt själva.

• Plummis83

Få lägga till lite här nu!!

Mina föräldrar står för välkomstfesten på fredagen!!
    Min sambos mamma har gett oss 10000 kr
    Min sambos pappa kommer stå för bilen från kyrkan till bröllopet! Vi får bestämma bil, finns massor att välja på så det är svårt!! Det ska vara en vit bil iaf! Har allt från Rolls royce å Bentley från tidig 1900-tal eller någon limousine att välja på!!

Plummis83 skrev 2008-10-28 18:52:25 följande:
    Då mina och sambos föräldrar är skilda sen flera år tillbaka. Vi räknar med att betala allting själva!Min föräldrar kommer dock bjuda på välkomstfest dagen innan med buffé och mingel/lekar.Vill de vara delaktiga på något sätt så får de gärna det!
  • foma09

ingen av våra föräldrar betalar något till bröllopet. Det är helt okej, för vi gifter oss ju inte för att de ska betala

• Plummis83

Jag trodde inte att våra föräldrar skulle betala något men de har själva sagt det så då är det bara tacka å ta emot!!

foma09 skrev 2009-01-19 16:49:32 följande:
    ingen av våra föräldrar betalar något till bröllopet. Det är helt okej, för vi gifter oss ju inte för att de ska betala
  • soffisteff

Vi hade inte haft möjlighet att gifta oss än på länge om vi inte fått så mycket hjälp som vi kommer få av våra föräldrar. De står för all mat och dricka till festen och svärfar har betalat min blivandes kostym. Vi är väldigt tacksamma över all hjälp. I övrigt kommer vi skära ner där vi kan. Vi komer ha många gäster, men inga överdådiga grejer. Vi kommer göra mycket själva, folk vi känner servera, en vän göra mitt hår och mamma binder min bukett. Vi kommer endast önska oss pengar till resan i present, så jag hoppas att vi får ihop till i alla fall halva bröllopsresan.

• Pingst09

Vi får musikerna betalda av mina föräldrar ca 8000:- Av svärisarna förv'ntar vi oss ingenting då de sköt till med det sista när vi köpte hus för två år sedan(30000

Svar på tråden Hur mycket betalar era föräldrar?