• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • Originalrosen

adamia,
    Nya Zeeland är fantastiskt annorlunda.

Den där villand i Pizarra låter toppen - var hittade ni den?

• Adamia

Vi hittade den på Owners Direct (www.ownersdirect.co.uk), det var där vi hittade den där lägenheten i Granada om ni minns den (Lapinette, förstås!)? Med badkar i sovrummet.

Vi var ju till NZ nu i vinter i två veckor, en av mina bästa kompisar bor där numera, så det känns som att jag vill åka dit minst en gång per år. Sedan är det ett så fantastiskt land också och vi var bara på sydön, så den här gången blir det tid på nordön också. Har ni varit där också antar jag, Originalrosen? Någonting man inte bör missa på nordön?

Hong Kong har maken bott i för ett antal år sedan, så det ska bli kul att se det och ha en guide med sig. Kalifornien däremot har vi ingen aning om, så där är det kul att se tips här i tråden.

Jag kan också fastna ordentligt på Tripadvisor. När vi kom hem från långresan tog jag mig tid (fast jag erkänner att det tog två månader innan tiden togs) att skriva ett par omdömen också. Jag brukar inte vara så bra på det annars, men jag har fått så mycket hjälp därifrån att det kändes som att det var inte mer än rätt!

• Tinga

Mille M - kan bara hålla med om att Rom är ju alltid Rom! Dit vill jag absolut återvända.

Madrid var jag i förra året och jag blev inte så särskilt imponerad. Visst, Pradomuséet är ju toppen om man gillar konst och slotter var trevligt att besöka, men så mycket i övrigt i sevärdhetsväg finns det ju inte. Vad gäller shopping har jag inte så bra koll, eftersom jag var gravid när jag var där, men jag vet inte vad som är "huvudinriktningen" på er resa; shopping eller sightseeing?

Barcelona åker jag till om några veckor, så det kan jag inte uttala mig om än.

Venedig har jag också bara besökt som tonåring, så där är mina erfarenheter lika begränsade som dina.

• Tinga

Igår dök det senaste numret av Vagabond ner i min brevlåda och där var faktiskt en guide till Barcelona med, så det passade ju väldigt bra. Dessutom fanns det ett helt reportage om Hurtigruten, och vi funderar faktiskt på att åka den i sommar. Det känns lite som panschisvarning, men samtidigt är det ju fantastiskt vackert med alla fjordar och fjäll. Mina, fortfarande lösa, planer är att köra upp längs med Sveriges östkust (har inte varit längre norrut än Roslagen, längs kusten) och skulle gärna vilja se Höga Kusten t ex. Sen är det ju otroligt långt att köra upp till Kirkenes, men tar man god tid på sig borde det vara överkomligt. Nu när euron är så dyr känns det ju mer prisvärt med en Nordensemester.

• nennesjuttioåtta

Tinga
    Oj, det blir en riktig långtur då!
    maps.google.se/maps&geocode=&dirflg=&daddr=kirkenes&f=d&sll=55.702854,13.192912&sspn=0.588109,1.450195&ie=UTF8&z=5

• Lapinette

Tinga - låter himla förnuftigt och vackert! Har själv lagt in en flik om Höga kusten om och utifall det blir någon Sverigesemester för oss i framtiden.

Kronan bara sjunker *SUCK*!

Annars insåg jag imorse att det inte är så himla långt kvar till påsk så det börjar bli hög tid att bestämma vår tripp och boka hotell (så här sen/trög brukar jag inte vara). Har ju redan kollat ut vad och vart men måste konferera och få godkänt av maken innan vi bokar. Tvekar dessutom gällande Amsterdam. Vill åka dit och speciellt när tulpanerna blommar men samtidigt hinner vi bara med två övernattningar och bilen lär vara full med vin och andra inköp från Frankrike. Kanske ska vi ta en weekend till Amsterdam någon annan gång? Hmmmm...

• Lapinette

Aahhhhhh .... attans vad långt! Varför kan inte google sammanställa antalet km?

• Lapinette

som säger att det är:
    Avstånd : 2413.26 km
    Motorvägar : 984.58 km

• Lapinette

sorry glömde denna viktiga info:
    Restid (1): 1d. 07H07

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut