• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • Lapinette

Så vi tänkte åka så som jag har skrivit ovan. Börja med 4 nätter i SF och sedan åka till Yosemite. Först var turen tänkt i omvänd ordning men jag har vänt på den (av "personliga" skäl ).

• Tinga

Men gud så korkad jag är! Jag måste har rört ihop ordningen på rutten! Sorry! Jaja, jag håller iallafall fast vid vad jag skrev ändå ; det är bra att komma hyfsat tidigt till Yosemite.

Vi körde rutten i samma riktning som ni, och jag kunde tänkt mig någon natt till längs HW1 (vi hade tre) för att kunna slappa lite mer på stranden, men jag vet inte hur hårt program ni ska ha i Sonoma; det kanske blir relativt "långsamma" dagar där också? Jag brukar iallafall tycka att det är skönt att ha några ganska slappa dagar i slutet av en resa, så att man verkligen kan ladda batterierna för att börja jobba igen.

• Lapinette

Sonoma lär ju bli att besöka några vingårdar och då hinner vi normalt inte ligga vid någon pool, tyvärr. Om vi tar 3 dagar utmed Highway 1 hinner man då inte med ett par timmar vid poolen? Sen kanske en dag extra i Yosemite (3 övernattnignar) eller i LA?

• Lapinette

Eller så får det bli en extra natt där jag hittar ett supermysigt hotell. Ett sånt där ställe som det är värt att stanna ett extra dygn bara för att hinna mysa lite extra.

Yosemite tänkte jag dock boka så snart som möjligt.

• Lapinette

En fråga - är det ok med vanliga träningsskor i Yosemite eller behöver man plocka med sina vandrarkängor (går man genom forsar, stenblock etc.)? Vi har vandrarkängor men de är bara så himla otympliga att packa med sig.

• Tinga

Vi hade ju tre nätter långs med HW1 och vi hann med några timmar här och några timmar där av slappande i solstolen, så det hinner ni absolut.

Det funkar alldeles utmärkt med vanliga träningsskor i Yosemite; iallafall gjorde det det på de leder vi vandrade, och vi var definitivt utanför de asfalterade stråk som de flesta amerikanerna höll sig till. I de fall vi passerade vatten fanns det broar och i övrigt var det bra led som inte krävde vandrarkängor.

• Tinga

Nä, nu säger jag natti, natti; ska på lyxig Vasaloppsfrukost hos kompisar kl. 7.30 imorgon bitti, så det är dags att lägga sig nu.

• Lapinette

Sov gott och tack för tips och råd! Jag sitter och surfar efter hotell på vår resa. Vår Påskresan har jag redan hittat ett prisvärt och ändå nr 1 på Tripadvisor i Epernay och ett B&B i Amsterdam .

• E11a

Lapinette:
    Man kan välja på olika leder. Ska man bara gå ett par dagsturer och inte vill släpa på vandrarkängor hade jag absolut tagit joggingskorna bara. Visst blir man tröttare i fötterna men det är ju inga 3 mil om dagen i en vecka ni ska göra.
    Det är ju ett väldigt stabilt klimat också. På somaren är det soligt och torrt nästan utan undantag. Väldigt väl underhållna stigar.

• Mlle M

Hej pa Er här pa Resetraden, Lapinette: Vi känner ju varandra fran den andra traden

jag planerar att aka pa en langweekend med min mamma i april. Vi har funderat pa foljande: Rom ( vi har varit där tidigare, just med mamma, men Rom är ju Rom ) Venedig ( jag har varit där en dag som 15-aring, mamma har aldrig varit där) eller Barcelona eller Madrid ( ingen av oss har varit i nagon av städerna)

vad tycker Ni rese-experter, jag bodde tidigare pa Franska Rivieran och min mamma är mkt förtjust i trakterna runt Nice- Cannes- men som sagt, känns inte sa innovativt eftersom vi bada känner till omradet rätt väl.

Ett tag var vi inne pa Marrakech men verkade lite stökigt att resa Dit ( hon skulle resa fran Arlanda och jag fran Munchen) + hittade nagra gamla tradar här pa BT som varnade för dalig service, tiggare etc etc.

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut