• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • nennesjuttioåtta

hola chica! jag bidrar väl varken med recept eller restips (ni har ju redan gjort allt!) men läser gärna.

• Ab fab

Åh va skönt. Resetrådar av den här kalibern behövs.

Inga exotiska resor här men har åtminstone bokat weekend i London tillsammans med bonusteensen i vår. Det skall bli urskoj

• Det stora Blå

Alltså Mat & Dryck på BT.

• Tooticki

Vi har börjat prata om Afrika på allvar nu. Vi är sugna på Mocambique, Kenya, Tanzania och Zanzibar. Får väl se när vi får råd samt har hundvakt för att kunna vara borta 3 veckor.

Så länge sparar vi tips om vart man hittar billigt boende och flyg samt vad man inte får missa!

• Amelle

Normandie, alltså. Har varit där massa gånger från barn till vuxen, så mitt minne är väl inte perfekt från alla utflykter. Men, men.

Caen är en jättetråkig stad som bombades sönder och samman under WW2. Det enda gamla som återstår är en gammal borg, annars är allt uppbygt på 50- och 60-talen och framåt. Så skippa gärna "storstan" och koncentrera er på landsbygden, som är jättefin. Finns dock ett välbesökt och fint WW2-museum i Caen som kan vara värt att kolla in.

Överhuvudtaget så är Normandie paradiset för alla historieintresserade, inte minst de som gillar krigshistoria. Kyrkogårdar, plages d'embarquement och minnesmärken finns precis överallt och är ganska rörande. Förutom Omaha Beach och liknande stränder så finns det massor av små muséer i varje liten by och minnet av landstigningen är levande.

Överallt man åker finns även små gårdsbutiker som kränger cider, calvados och pommeau. Hyrbil är ett måste!

Vackra stränder finns det gott om, rena Medelhavskänslan. Deauville är en gammal, klassisk semesterstad som är värd ett besök.

Klimatet är väldigt engelskt och naturen är grön, vilket innebär mycket regn. Så även om man är där mitt i sommaren så kan det vara svalt och fuktigt.

Mont St. Michel är ganska kul att ha sett, även om det är sjukt turistigt.

När jag är där så bor jag hos min farbror och faster i en yttepytte-by på vischan. Alla utflykter görs därifrån så jag har tyvärr inga bra hotelltips.

Men att åka bil mellan olika små byar är ett hett tips!

• Lapinette

Amelle - så om man åker till Normandie så är en vecka i Grekland efteråt något att rekommendera (om man vill ha sol på semestern)?

• Amelle

eh, ja! Om man vill vara 100 % säker på sol och värme. Var där i slutet av juni/början av juli 2007 för att gå på bröllop - en vecka med ösregn och kyla. Höll på att frysa häcken av mig då jag mest packat sommarkläder. Men har även varit där under värmebölja, så det är rätt varierande.

• Tooticki
    Lapinette skrev 2009-01-07 11:31:49 följande:
    Amelle - så om man åker till Normandie så är en vecka i Grekland efteråt något att rekommendera (om man vill ha sol på semestern)?
    När jag var där var det 30 grader varje dag, underbart! Men, det är ju ingen garanti...
  • Det stora Blå

"Tooticki"
    Bra idé! Vi är oxå intresserade av Afrika.
    Starta en tråd om kontinenten Afrika!

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut