• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • nennesjuttioåtta

Lappis
    Jag tror man måste flyga till Nice(?) först i så fall. Vi bodde i Calvi (åkte med Langley) och var jättenöjda med både sandstrand och klippbad (maken gillar inte sand i badbyxorna ). Men jag hade gärna sett sydöstra sidan, särsklit Bonifaccio. Vi hyrde bil och det är ju snirkelikrokar överallt så det tar sin lilla tid att åka. Vi tog vägen västerut, klippigt, brant och hemska vägar utan vägräcken (små stenar som slutade uppe vid fälgen, typ) och fick backa ut jäms med kanten till en ravin när vi mötte en buss med en chaufför som hötte med näven åt oss. :-s:-s:-S

Dit åker vi nog igen!

• Adamia

Oj, här har det hänt saker! Det här är definitivt min favorittråd!

Hej Piggelin! Jag undrar om jag inte har sett era kort från Madikwe redan? Var det inte ni också som släpade med er teleobjektivet? Ni hade tagit väldigt många bra bilder!

Själv var jag helt besatt av att experimentera med vidvinkeln 10-20 under hela resan, vilket syns om man tittar på bilderna jag har lagt ut! Vi är riktiga kamerafantaster (jag jobbar dessutom lite med foto, men mest interiörfoton vilket kanske inte är så otroligt spännande) så jag kanske kan få tipsa om kameraväskan Flipside 400 AW (Lowepro) om det finns andra som läser som också brukar resa runt med en massa objektiv och tillbehör. Vi har testat den utförligt under resan och den får med beröm godkänt!

När det gäller framtida planering har vi än så länge bara bokat biljetter hem till Sverige, två veckor i maj blev det i alla fall. Norwegian börjar flyga Stockholm-Palma direkt, och betydligt billigare än SAS/Spanair. Sedan blir det kanske en kortvecka - eller långhelg - i London i februari. Vi får se vad som händer med euron. Just nu sitter vi som klistrade vid internet och beställer saker från England eftersom det är så billigt!

• Originalrosen

Hemma! Härligt att vara tillbaka men vilken semester det har varit!!

Efter två veckor gick jag in i total semesterkoma. Låg vid poolen och läste, låg i sängen och läste, satt på förstukvisten och läste. Fattade ett beslut om dagen - som mest - och då gällde det om vi skulle äta lunch vid poolen eller klä på oss och gå några hundra meter till höger eller vänster på gatan till någon av alla små restauranger. Tuffa beslut. *skrattar*

Har haft det rejält skönt och riktigt välbehövligt. Sjutton också, semester SKA man ha varje år och en lång sådan. Min batterier är väl inte fulladdade men jag är hyfsat "recharged" som det känns nu. Får se till att hålla kvar det känslan när jobbet börjar på måndag.

Kallt att komma hem - jag fryser rejält.

Fru AM och Piggelin - kul att ni har gjort lammgrytan! Den är inte vacker att se på men med ris och lite grönt till så blir det mums och en något bättre visuell upplevelse. Tricket är väl också att ha hyfsat mycket gurkmeja i - smakar inte så mycket men gör allt gult.

Gosnosen - Kapstaden, ohlalaah!! Återkommer med lite tips när jag har packat upp och skakat av mig resdammet.

Adamia - men var bor du nu? "Hem till Sverige"?? Ledsen, har missat var du bor i stora, vida världen - och varför. Fattar inte det, gillar ju att läsa dina inlägg.

Så ni bodde på Bush House! Det gjorde vi också, visst var det härligt med vattenhålet och att sitta under parasollen med en kall öl och kika. Eller plumsa i den lilla poolen, hiva sig upp vid kanten och kika på djuren.

Nya Zealand också? Sydön är dramatisk, inte sant!

• Originalrosen

Helt plötsligt pratar alla om Namibia, varför? Har aldrig längtat dit, vill ni få mig att göra det? Har ju just kommit hem från en skön semesterresa och tänker inte börja planera något annat just nu - bara så att ni vet det. *skrattar retsamt*

Lapinette - Fondue Savoyard? Är det månne ostfondue på fyra sorters ost? DET är i vart fall jättegott och trevligt att mysa med en kulen kväll. Du, Normandie har jag varit hyfsat mycket i och det finns i vart fall två-tre ställen som jag gärna besöker. Återkommer med lite länkar och så.

Viner från Portugal:
    Jag dricker gärna Periquita och Vila Santa. Eftersom de inte är så dyra, köp gärna en kartong eller två och lägg undan ett år eller mer. Man behöver inte en vinkällare, det går utmärkt med en mörk garderob. Periquitan blir ännu mjukare och lenare redan efter ett år, Vila Santa kan du ha flera år. Det är ju bara att fylla på någon kartong per år så har du alltid ett gott portugisiskt vin i garderoben. De är goda att dricka redan nu om man inte vill vänta.

Adamia, var hittar jag bilder från din resa i SA?

• Lapinette

Välkommen hem Rosen! Du får berätta lite mer om er resa när du har kommit in i vardagslunket igen.

Adamias foton hittar du på hennes sida här på BT, i fotogalleriet. Kolla in fotona, man får sådan reslängtan.

Fondue Savoyard = ostfondue

Måste erkänna att även dessa två veckor vi haft ledigt från jul gav mig semesterkoma. I slutet av semestern när vi var hemma igen lyckades jag knappt ta mig utanför dörren, jag avbokade mina träninspass och bara lullade omkring. Helt olikt mig! Men nu känner jag att jag har energi och gärna hittar på saker igen.

• Originalrosen

Semesterkoma skall hädanefter bli min melodi.

Jag tror att hjärnan måste ha tråkigt ibland för att vilja ha kul och jobba skarpt sedan. ...säger jag, lite lagom eftertänksamt och med risk för att bli idiotförklarad.

Medge att det åtminstone är en bra ursäkt för att inte göra någonting?

• Adamia

Hej Orginalrosen! Kul att höra att du gillar berättelserna; jag är alltid orolig att det blir för långrandigt bara för att man tycker själv att det var så fantastiskt spännande. Det finns lite foton i mitt galleri om du vill kolla. The Bush House var verkligen helt fantastiskt! Jag fattar inte att vi hade sådan tur att det bara var vi där hela tiden, vilken lyx.

Vi bor på Mallorca, i Palma. Efter tre år i Barcelona bestämde vi att det var dags att starta eget och Palma verkade lämpligt. Än så länge fungerar det ganska bra. Vi hyr ut korttidslägenheter till turister som är trötta på hotell och jag jobbar som översättare. Vi har lite olika planer på vad vi egentligen vill göra, men just nu fungerar det riktigt bra här på ön. Jag är från Lappland ursprungligen och maken från Surrey, men båda två är lika nomadiska och har väl en sex, sju länder i bagaget. Vi får se vad det blir framöver.

Jag måste få beklaga mig lite över Spanien: det är helt omöjligt att hitta utländska viner här. Jag skulle så gärna vilja hitta alla de här underbara vinerna ni tipsar om, men det verkar bara finnas inhemska varianter eller möjligtvis Jacob's Creek om man vill prova någonting mer "exotiskt"... Inte ens portugisiska viner finns det! Jag kanske kan få tipsa om "Ribera del Duero" för de som gillar Rioja men skulle vilja ha lite mer djup i smaken? Men jag vet inte om man kan hitta dem i Sverige? Jag kan tänka mig att man kan det, utbudet hemma är trots allt ganska imponerande!

• Lapinette

Adamia - det är samma sak i Frankrike. Det är spaltmeter med viner från Bordeaux, Bourgogne, Alsace och så hittar man en liten hörna från övriga världen. När vi bodde i Cannes åkte vi ibland över gränsen till Italien för att inhandla italienskt. Tror det är så i varje stort vinproducerande land.

• Lapinette

Portugisiskt vin

Gällande Vila Santa (som jag för övrigt föredrar framför Periquita) så är den dyrare i Portugal än här på Systembolaget. Enligt Håkans Nilssons bok så går 60 % av den totala produktion av Vila Santa till Sverige och i Portugal kostar den 16-20 euro till skillnad mot Sverige där den ligger runt 100-lappen. Producenten Ramos startade med Vila Santa 1993 och Sverige var hans första marknad. Han är rädd att tappa marknadsandelar varpå priset har varit densamma i 10 år trots att kvaliteten ökat. Detta vin kommer från vindistriktet Alentejo.

Det godast vinet vi drack när vi var där var från procudenten Esporao (också från Alentejo). När vi pratade med vinkunnigt folk så ansåg de flesta att Esporao var lite väl kommersiellt. Kanske föredrog vi detta vin då vi provade riktigt gamla och fina årgångar men oj vad gott det var. Vi köpte även hem lite Quinta do Carmo (hans förebild är Bordeauxviner).

Annars som sagt rekommenderade de flesta viner från Duro (norra Portugal). De kräver lite lagring och är lite tuffare. Smakade några men likväl så var det enklare att falla för Alentejo.

• Stardusty

Signar in, vi ska förmodligen åka till Island i höst, någon som varit där/ska åka dit?

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut