• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • Lapinette

Min tanke (men som sagt tänker/drömmer ju ganska mycket ) är följande:

1 natt på vägen till Amsterdam
    Amsterdam 2 nätter
    Normandie 2 nätter
    Champagne 2 nätter
    Svärmor 3 nätter
    1 natt på vägen hem

Så det är inte jättelång resa utan mer en utökad "bara att åka ned till svärmor resa".

• Piggelin1

Lappis - det vinet ni drack igår - finns det på bolaget? Mannen min har snöat in på portugisiska viner på sistone, efter att ha läst en artikel som rosade dessa viner.
    Vi drack Periquita Reserva 2005 häromdagen, riktigt gott!

Ab Fab - vi pratade ju om de nya bistrona i stan för ett tag sen. Nu har jag testat två av dem På den ena visserligen bara ett glas vin - fd George du Val (helt hopplöst att jag lär mig namnet på det stället!), men väninnorna var nöjda med soppan de åt & fransmannen som serverade vad klart trevlig. Sen var jag med fyra tjejkompisar på Bistro Merlot i mellandagarna - trevlig service & god mat, kan absolut tänka mig att gå dit igen! Det blev helt fullsatt, så vi hade tur som kom kl sex & inte hade bokat bord, men fick ett av de sista!

• Lapinette

Nej, den finns inte på bolaget. Det var från en av våra vinprovningar, en Cabriz. Ingen utav de viner vi drack i Portugal finns här och så mycket gott vi drack.

• Lapinette

Rent generellt så är de stora regionerna i Portugal Alentejo och Duro. De flesta vinkännare vi pratade med var helt insnöade på Duro men själv fick jag mersmak för Alentejovinerna.

• Piggelin1

Ser att du bara funderar på två nätter i Normandie - hmmm... Lite knappt om man inte vill sitta i bilen precis hela tiden. Minst tre, tycker jag! Det är ju väldigt mkt småvägar i Normandie om man tex vill spana in landstigningskusten - minns att det tog lång tid att köra relativt korta sträckor. Ska kolla upp hur många nätter vi spenderade där/hur vår resa var upplagd *funderar på vart jag lagt 2005 års kalender där anteckningarna från resan finns*

Hej Telis förresten! Allt väl? Ska ni boka in en ny resa till Paris istället för den som blev inställd?

Ang våra egna sommarplaner så ligger de på planerings-& längtastadiet ett litet tag till, dvs tills vi vet hur det går med lgh, huset, dagisplatsen & andra totalt oglamorösa saker. Men sen jädrar i mig, ska vi ta igen lite resande. Mannen nämnde så sent som igår att han var sugen på att åka utomlands snart. Innan har vi ju rest massor, inte konstigt att abstinensen infinner sig nu när vi inte rest alls egentligen sen Italien-, Alsace- & A'dam-resan i augusti

• Lapinette

Jag kanske var lite oklar. Maken påstår att det jag kallar Normandie inte alls är Normandie. Nå väl, har hittat ett Relais & Chateaux som låg på lagom avstånd mellan Amsterdam och Champagne. Kanske inte riktigt samma sak men den ligger någonstans i nordvästra Frankrike .

• Piggelin1

Aha - jag vidarebefordrar infon om vinerna till mannen!

När var det Rosen skulle komma hem förresten? Har för mig att hon åkte kring lucia & skulle vara borta runt tre veckor, så då borde hon hitta hit snart & rapportera

Telis igen - Tinga har väl åkt Highway One? Inte så hemskans länge sen tror jag! Nu hinner hon väl inte in här så ofta, men om du mailar henne, så har hon säkert en massa bra tips att komma med!

Jeeesus, vad många inlägg jag kom med nu - som vanligt, de kommer i flock!

Nu måste jag nog hoppa i säng, men Lappis, jag kollar lite mer om Normandie - om jag har ngt att lägga till det som Amelle skrev - hon beskrev ju mkt av det jag tänkte på Men jag ska kolla efter lite länkar om inte annat!
    Ska maila receptet också innan jag somnar!

• Lapinette

Våra resplaner för sommaren är lite låsta tills svärmor har bestämt vilket datum som balunsen ska vara på. Blir det den första helgen i augusti blir det förmodligen en roadtripp men blir den istället i september (då hon egentligen fyller) så tror jag vi bara flyger ned över helgen.

Klart är i alla fall Barcelona i februari och i maj Korsika. Troligen Frankrike (svärmor) över Påsk och så ville jag slänga in en sväng till Nice för att ÄNTLIGEN hälsa på våra kompisar men åter igen sa maken stopp... det är i slutet av kvartalet = mycket jobb och resor för hans del.

• Piggelin1

Aha - vilket då?! Jag har bott på ett Relais Chateuax-ställe precis på gränsen till Normandie för ett gäng år sen! Var & hälsade på brorsan - flög ner till A'dam & sen bilade vi tillsammans till nordvästra Frankrike - just nu kommer jag inte på vad den delen heter, mellan Belgien & Normandie liksom.

• Lapinette

Jag har massor med tips som Tinga gett gällande USA i en wordfil. Om du söker här på BT Telis så finner du några trådar som bara handlar om USA/Kalifornien.

Ja, Rosen borde vara hemma snart! Själv har jag inte avrapporterat Serre Chevalier men den resan kan jag sammanfatta ganska så snabbt.

- FONDUE SAVOYARD
    - MASSOR MED SNÖ
    - SOL
    - SESTRIERE
    - TARTIFLETTE

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut