• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • Telemarkgrrl

Lappis, jag hoppas att han ger med sig. Ett litet trygghetskapital är ju bra att ha på banken för oförutsedda saker men annars gäller det att sätta sprätt på pengarna så att man inte lämnar alltför mycket efter sig är min filosofi.

• Lapinette

Telis - vi har så vi klarar oss men han är orolig att någon av oss blir utan jobb under året. Som sagt, han tänker säkert helt rätt och förhoppningsvis har vi fler år fyllda av resor att se fram emot men som du också vet hoppas vi ju att någon gång få tillökning och då är det inte självklart att packa väskan och sticka till Namibia.

Nåja, ett i-landsproblem och bland fjolårets resor var det Portugal jag uppskattade mest och Hong kong den jag gillade minst (fast det berodde nog mest på att jag var sjuk).

• Lapinette

Vad jag menar är att för att man åker långt så behöver det inte betyda den bästa semestern.

• Piggelin1

Hej tjejer,
    nu hittade jag också hit Insåg precis att denna tråden borde väl ha tvåårsjubileum nu ngn gång?!

En till här som inte varit i Thailand. Visst hade det varit koj att åka ditt, men det finns så otroligt mkt annat som ligger högre på önskelistan, så det dröjer nog i så fall...

Tooticki - det var ett tag sen!

Jag fortsätter från förra tråden...

Lappis - jag har scannat in det där receptet med rådjur & getostlasagne, jag mailar det till dig!

Du undrade om nyårsmaten, vi körde ju koncept med lite halvt om halvt knytis, dvs att gästerna skulle ta med sig ngn tapas/smårätt/plockmat, så fixade vi resten. Det blev massor av god mat som alla hade med sig. För vår del hade vi till fördrinken gjort supergoa partynötter (ur den första Leila-boken), såna där remsor av mjukt tunnbröd som jag penslade med olivolja & flingsalt (& 5 min i ugnen) & till dem två röror - en pesto samt en med feta, ajvar, vitlök & matyoghurt. Sen på själva buffén var mannens & mina bidrag Marcus Samuelssons marockanska köttbullar med tomatsås, gurksnittar med tonfisk- & avocadotartar samt ricottakakor med mandel- & myntapesto.
    Sen då alla de andra bidragen - vi hade lunch i två dgr, mmm!
    Till efterrät hade jag gjort en mjölkchokladmousse med rivet citronskal & även mörk ingefärstryffel & vit whiskytryffel. Yummie

...och så måste jag ju kommentera Rosens lammgryta som vi åt i lördags! I ärlighetens namn så såg den ju inte så himla rolig ut - färgen, konsistensen efter den långa kokningen osv, men den blev ju verkligen jättegod! Det lilla som blev över ligger nu i en låda i frysen - ser fram emot den lunchen

• Telemarkgrrl
    Lapinette skrev 2009-01-08 22:15:10 följande:
    men som du också vet hoppas vi ju att någon gång få tillökning och då är det inte självklart att packa väskan och sticka till Namibia.
    Nej, det är ju därför ni ska passa på nuuuu, hälsa honom det!
  • Lapinette

Toppen med receptet Piggelin!!!

Nyårsmiddagen låter supergod. Är sugen på att göra något extra gott till oss två i helgen. Har åter igen kommit igång med att dricka vin och senast igår drack vi ett superbilligt, fräscht och gott som vi köpte i Portugal i somras.

• Lapinette

Telis - den har jag kört med i snart 3 års tid .

Piggelin - har ni pratat något mer om sommarsemestern? Du kanske såg att Amsterdam nämns om vi tar bilen ned till svärmor. OM det blir den rutten återkommer jag självfallet till dig för lite mer tips.

• Piggelin1

Ahhh, här sitter ni & skriver en massa när jag håller på att svamla för mig själv! Håller med helt & hållet - klart att ni ska åka! Lite extra reserver är bra att ha, men sen sätter jag/vi mer än gärna sprätt på resten, företrädesvis på resor! Om allt bara stabiliserar sig med fsg av lgh etc, då kan vi börja planera resor mer ordentligt igen!

När vi åkte Highway One för drygt tio år sen hade brorsan & jag inte bokat ngt alls mer än de allra första nätterna i LA. Vi tog in på diverse kedje-motell/hotell längs vägen & det funkade finfint. Idag kanske jag hade bokat, eller iaf kollat runt lite mer innan vi åkte. Men då, 1998, var ju inte internätet lika utbrett som idag

Jag blev supersugen igen på Namibia jag med! Hittade artikeln i svenskan som du pratade om, Lappis. Coolt med sanddynerna! Vill, vill, vill!

Adamia, vilka grymma bilder ni tagit! Jag hojtade på mannen direkt, så att han fick se dem, han med. Kul med Madikwe-bilderna också!! Lite extra go känsla när vi också varit där. Jag skulle kunna inboxa dig en länk med lite bilder som mannen min tog när vi var där - hojta till om du är nyfiken!

• Lapinette

Maken sitter och läser på och suktar efter en ny kamera och den känslan blev ändå mer bekräftad efter han sett Adamias foton. Tror att den vi köpte i Kina får bli min leksak snart.

• Piggelin1

Lappis - jag tipsade AM om några hotell i slutet av förra tråden!
    ...och jag var precis på väg att kommentera era sommarplaner!
    Så mkt att kommentera bra, nu när jag samalt på mig en massa saker jag vill kommentera
    Vad KUL med Normandie & Champagne! Det var ju precis den resan vi gjorde för 3½ år sen! Sträckkörde ner till A'dam & stannade till hos brorsan i några dgr, sen vidare till Normandie (jag ska ta mig en funderare på lite tips där!), vidare till Bretagne & vännerna där som vi bodde hos i en knapp vecka. Sen raka vägen till Champagne, som egentligen var en spontangrej & inget som vi bestämde förrän vi var hos franska väninnan & ville få hennes tips Vi bodde ju på ett supermysigt hotell i en liten by utanför Epernay, det stället rekommenderar jag verkligen! Har länken sparad! Ska botanisera lite & återkomma i frågan!

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut